מתקפה חריפה: בחדשות ערוץ 12 חשפו הערב (שלישי) הקלטות חריפות במיוחד של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט למי שכיהן כפרלקיט המדינה שי ניצן. בהקלטות נשמע מנדלבליט משוחח עם מי ששימש כראש לשכת עורכי הדין, חברו הקרוב אפי נוה, שמואשם כיום ופלילים. בהקלטה מנדלבליט טען כי ניצן פועל נגדו אישית "באופן פסול וממניעים זרים". 

בהקלטות נשמע מנדלבליט מותח ביקורת חריפה על ניצן, שנמנע מלהכריע בתיק שהתנהל נגד היועץ בפרשת הרפז. "אתה מבין שהמניאק הזה לא מחליט בתיק שלי?", אמר היועץ לנוה.

שי ניצן (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
שי ניצן (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

עוד הוסיף מנדלבליט כי ניצן פועל נגדו בכוונה וכי הוא לא יודע מה המניעים שלו לכך. "יש לי תיק פתוח, לא קיבלתי עילת סגירה. ישבו חמישה שופטים וחשבתי שיעיפו את התיק הזה בשנייה. אני לא יודע מה לעשות, מדובר בתיק אישי שלי", הסביר מנדלבליט.

כשנשאל היועץ למה חשובה לו הסוגיה כשהוא כבר מכהן בתפקיד היועץ, אמר כי מדובר בתיק אישי שלו וכי אין סיבה שיהיה לו רישום משטרתי: "מה זו השיטה הזו שמחזיקים אדם בגרון? זה מעניין אותי מאד הנושא הזה משום שאני רוצה לדעת שזה סגור מחוסר אשמה. למה אני צריך רישום משטרתי?". 

שי ניצן בראיון עם אגודת ידידי אוניברסיטת תל אביב. צילום: אוניברסיטת תל אביב

לבסוף איים מנדלבליט כי במידה והמצב יימשך ולא תתקבל הכרעה על ידי התערבותו של הפרקליט, המצב בין השניים יוסיף ויחריף: "בסוף אני אתפוצץ ואעשה לו בלגן אימים על זה".

יצוין כי בחדשות 12 ציינו כי ההקלטות הושגו כחוק, על ידי הקלטה של אפליקציית הקלטה שהייתה בטלפון הפרטי של נוה, ולא כחלק מההדלפות שהושגו מהפריצה לטלפונים של נוה או שהועתקו מהטלפונים במסגרת החקירה של המשטרה. 

מטעם היועץ המשפטי לממשלה נמסר בתגובה להקלטות הנדירות שנחשפו בהן תקף את מי ששימש כפרקליט המדינה שי ניצן וטען כי הוא פועל נגדו ממניעים זרים.עוד נמסר בתגובה כי מדובר בשיחה משוחררת בין חברים קרובים, לפני קרוב לחמש שנים.

עם זאת, התייחס לתוכן הדברים ואמר כי "בין דברים אלו לבין החלטות מקצועיות שהתקבלו אין קשר. בין פרקליט המדינה לבין היועמ"ש היו יחסי עבודה מצוינים והשניים עבדו בשיתוף פעולה מלא ובניקיון דעת".

היועמ''ש אביחי מנדלבליט בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין (צילום: באדיבות דוברות משרד המשפטים)
היועמ''ש אביחי מנדלבליט בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין (צילום: באדיבות דוברות משרד המשפטים)

"במועד קיום השיחות, היו היו למנדלבליט טענות קשות כלפי גורמים כאלה ואחרים שהיו מעורבים בחקירתו כחשוד בפרשת הרפז, לרבות בקשר לעילת הגניזה של התיק. ולמרות זאת - הקפיד מנדלבליט על התנהלות פומבית ממלכתית ומכבדת", נכתב בהודעה.

ביחס לסגירת התיק המדובר, נכתב כי "הרכב של חמישה שופטי בג"ץ קבע כי לא דבק רבב במעשיו של מנדלבליט. עורך דינו פנה לפרקליטות בדרישה לקבוע כי התיק נסגר מחוסר אשמה. בכירי הפרקליטות קבוע אז כי פסק דינו של בג"ץ זה אכן המצב המשפטי אך שההחלטה הפורמלית לא תתקבל ע"י גורמי הפרקליטות כל עוד הם כפופים ליועץ. בעניין זה פורסמה לאחרונה החלטה של נציב התלונות על מייצגי המדינה".

תגובת שי ניצן

תגובת פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן: "פרקליט המדינה לשעבר הצטער כמובן לשמוע את האופן שבו התבטא לגביו מנדלבליט לפני כחמש שנים. עם זאת, מדובר שיחה פרטית שניהלו שני חברים קרובים, ומטבע הדברים אנשים לא נזהרים בדבריהם בשיחות כאלה, ומתבטאים במהלכן גם באופן בוטה. מכל מקום, מערכת היחסים בין מנדלבליט לניצן הייתה טובה מאוד לאורך כל תקופת כהונתם המשותפת, והשניים עבדו בשיתוף פעולה מלא לטובת שלטון החוק.

"אשר לטענה כאילו ניצן "היה יכול להחזיק את מנדלבליט בגרון", במהלך כהונתו כיועץ, מדובר בטענה מופרכת לחלוטין. בתמצית, ההחלטה של ניצן בעניין מנדלבליט התקבלה כבר בחודש מרץ 2017, שנים לפני שלב קבלת ההחלטות בתיקי ראש הממשלה, וממילא לא היה שום קשר בין שני הנושאים. גם בחינת ההחלטות בתיקי ראש הממשלה מראה שמדובר בטענה מופרכת בעליל, שכן חלק משמעותי מהמלצות ניצן בתיקי נתניהו נדחה על ידי מנדלבליט. כזכור, ניצן המליץ להגיש כתב אישום בעבירות שוחד".