השותפות במאגר ישי, בהן נאממאקס אויל אנד גז והזדמנות ישראלית, פנו אתמול לשר האנרגיה יובל שטייניץ, במכתב שבו התריעו מפני ההשלכות של כניסת שברון לישראל על המו"מ עם קפריסין בעניין מאגר אפרודיטה־ישי.

ל"מעריב" נודע כי במכתב, שהעתקים ממנו נשלחו לראש הממשלה ולראשי משק האנרגיה, נכתב: "זה מספר שנים שאנו חוזרים ומתריעים על הסכנות הנובעות מהעיכוב בהסדרת זכויותיה של ישראל במאגר אפרודיטה־ישי המשותף לשתי המדינות.

"מרגע שקפריסין תתחיל בפיתוח חד־צדדי של המאגר באופן שיערב גורמים בינלאומיים ומסחריים, ישראל תתקשה לעמוד על זכויותיה ולהסביר את השיהוי בעמידה על זכויותיה בזמן אמת. קפריסין כבר אישרה חד־צדדית את תוכנית פיתוח המאגר, ולאחרונה שברון התחייבה כלפי הקפריסאים לעמוד בתוכניות הפיתוח".

אסדה של נובל אנרג'י (צילום: אלבטרוס)
אסדה של נובל אנרג'י (צילום: אלבטרוס)

במכתב מתריעים בעלי ישי כי "חובה על ממשלת ישראל לפעול מיידית וביתר שאת בכל האפיקים, אם מול ממשלת קפריסין ואם מול שברון, או בכל אפיק אחר העומד לרשותה, כדי להבטיח את זכויותינו במאגר באופן סופי". שברון החליפה את נובל אנרג'י במאגר אפרודיטה בקפריסין והפכה למפעילתו הרשמית. "אנו מבקשים לחזור ולהתריע מפני ההשלכות הקשות על המו"מ עם קפריסין, לצד ההזדמנויות הטמונות בכניסת שברון לאזורנו", נכתב.

השותפות הזכירו את ההתפתחות בין ישראל ללבנון, שנעשתה בתיווך אמריקאי וציינו כי "על אף שמחלוקת זו מסובכת יותר מאשר זו עם קפריסין, החליטה הממשלה ובהתערבותו האישית של השר, לעשות צעדים משמעותיים ואף לערב גורמים חיצוניים למען יישוב המחלוקת הסבוכה עם לבנון וכי זו דוגמא טרייה שמוכיחה שכשרוצים אפשר".

עוד הוסיפו: "שברון יודעת, ואף לא מהססת, להפעיל את כובד משקלה במהירות כאשר היא נדרשת לכך. השותפות עוקבות בדאגה אחר התפתחויות אלה ועל מה שניתן להסיק מהן לגבי המשך המו"מ, בעת שישראל תבקש לעמוד על זכויותיה במאגר".