היום (רביעי) יצאו לדרך השיחות בין המשלחת הישראלית למשלחת הלבנונית על סוגיית הסדרת הגבולות הימיים בין שתי המדינות. השיחות נערכות בבסיס האו"ם בנקורה, אשר נמצא בסמוך לראש הנקרה, כ-200 מטרים מהגבול עם ישראל. גורמים בארצות הברית מדווחים כי השיחות הראשונות שהתקיימו בין ישראל ללבנון היו פורות ויעילות.

בקרב חברי המשלחת הישראלת משתתפים שורת בכירים במשרד האנרגיה וביניהם המנכ"ל אודי אדירי, יועצו המדיני של ראש הממשלה ראובן עזר, ראש המערך המדיני במשרד החוץ אלון בר וראש החטיבה האסטרטגית בצה"ל תת-אלוף אורן סתר. אתמול נחת בלבנון עוזר מזכיר המדינה האמריקאי, דיוויד שנקר, שאמור לפקח על השיחות מטעם ממשל טראמפ.

גבול ישראל לבנון  (צילום: פלאש 90)
גבול ישראל לבנון (צילום: פלאש 90)

כמו כן, בין חברי המשלחת היו תא"ל ד"ר אורן סתר, ראש החטיבה האסטרטגית בצה"ל, ראובן עזר, היועץ המדיני לראש הממשלה, אלון בר, ראש מערך מדיני במשרד החוץ, מור חלוץ , ראש מטה השר ואביב איאש, יועצו המדיני של השר ועמית הוימן, מנהל המחלקה למשפט בינ״ל במשרד החוץ. 

במסגרת המפגש, שנערך בהשתתפות המתווכים דיוויד שנקר וג'ון דורשר דנו הצדדים בתהליכים להמשך הדיונים וקבעו את סדר היום לדיונים הבאים בהמשך. הפגישה הבאה תתקיים בשבועות הקרובים. 

תנועות חיזבאללה ו"אמל" הלבנוניות מתחו ביקורת על העובדה שגורמים אזרחיים מטעם ממשלת לבנון צפויים לקחת חלק בשיחות. לדבריהם, עובדת "צירוף אזרחים לשיחות עם ישראל פוגעת פגיעה קשה בהתנגדות לישראל". על פי דיווחים שונים הודיעו בלבנון כי חברי המשלחת הלבנונית לא מתכוונים לדבר באופן ישיר עם מקביליהם הישראלים, חרף העובדה שהם צפויים לשבת באותו חדר.

נאום נתניהו בטקס חתימת הסכם השלום. באדיבות הבית הלבן

השיחות צפויות לעסוק בהסדרת סוגיית הגבולות הימיים בין ישראל ולבנון, במסגרת סכסוך בן כמעט עשור בין שתי המדינות על זכויות חיפוש וקידוח גז בים התיכון. כבר בשנת 2011 התעוררו ויכוחים בין המדינות על זכותה של לבנון לחפש מקורות אנרגיה שונים בקרבת חופי מדינת ישראל. בתקופה האחרונה התחזקו המאמצים לחיפוש גז בים התיכון, עניין שהביא לסכסוך בין טורקיה ויוון. 

השטח המצוי במחלוקת בין שתי המדינות עומד על כ-850 קמ"ר, מה שנחשב כשטח ימי קטן באופן יחסי. השטח המצוי במחלוקת מהווה כ-2% משטחה הימי של מדינת ישראל וכ-3% משטחה הימי של לבנון. בעבר כבר הביעה ישראל רצון ללכת לקראתה של לבנון בעניין זה ואף הודיעה כי ברצונה לחלק את השטח ביחס של 52-48 לטובת לבנון.

אסדת לווייתן (צילום: אלבטרוס)
אסדת לווייתן (צילום: אלבטרוס)

בכירים ישראלים ביקשו להבהיר כי מדובר בשיחות כלכליות-טכניות בלבד ואין מדובר בשיחות שצפויות להביא להסדר מדיני כלשהו. לבנון, מדינת אויב למדינת ישראל, מצויה במשבר כלכלי חריף ומעוניינת לעשות ככל הניתן על מנת להקל עליו. בשל כך ובשל הרצון ולמצוא גז טבעי בים התיכון מוכנים בממשלת לבנון להיפגש עם גורמים ישראליים לדיון בסוגית הגבול הימי. 

כזכור, ממשלת לבנון בראשות ראש הממשלה חסן דיאב התפטרה לפני למעלה מחודש לאחר אסון הנמל בביירות שהתרחש לפני למעלה מחודשיים. מוסטפא אדיב שנבחר להחליף את דיאב ולהרכיב את הממשלה החדשה התפטר אף הוא, לאחר שכשל במשימתו. מצב זה מביא לכך שהממשלה הנוכחית בלבנון היא ממשלת מעבר שמנועה מקבלת החלטות מרחיקות לכת ובשל כך צפויות השיחות עם ישראל לעסוק כאמור, בעניינים טכניים-כלכליים בלבד.