יש לא מעט סיבות בגינן דחיתם את השיפוץ שאתם חולמים עליו כבר כל כך הרבה זמן. אחת המרכזיות שבהן היא היעדר רצון להכניס אדם זר הביתה, שאף פעם לא ניתן לדעת אם אפשר לסמוך עליו בעיניים עצומות. אם החלטתם לאחרונה שהגיע הזמן לשים סוף לדחיינות וללכת על זה בכל הכוח אבל אתם עדיין חוששים מכל מה שקשור בהתנהלות מול קבלן השיפוצים, הגעתם למקום הנכון. במאמר שלפניכם תמצאו שלושה טיפים שיאפשרו לכם לעבור את השיפוץ במינימום חיכוכים. 

לפני הבחירה, מכינים שיעורי בית 
חבר יקר המליץ לכם על אינסטלטור בפתח תקווה שעשה עבודה מצוינת? נחמד מאוד. אבל אין משמעות הדבר בהכרח שמדובר בבעל מקצוע שרלוונטי לפרויקט השיפוצים שלכם. מעבר לכך, במידה ואתם גרים בחיפה דאגו לעבוד עם אינסטלטור בחיפה ולא עם אינסטלטור בפתח תקווה. כמו כן, אף פעם לא מומלץ להסתמך על חוות דעת אחת בלבד. כדי לבחור בחכמה את קבלן השיפוצים שלכם, מומלץ מאוד להקדיש לנושא מספיק זמן, לאסוף המלצות ממספר חברים ובני משפחה ולהתחיל לחפש מידע ברשת על אנשי המקצוע השונים.  

בין השאר חשוב לבדוק האם הוגשו נגדם תביעות, האם הביקורות מתייחסות ליחסי האנוש ולמקצועיות, האם הקבלן רשום בפנקס הקבלנים ועוד. שימו לב – אם אתם מעוניינים לשפץ למשל את חדר האמבטיה, דעו כי קבלן אינסטלציה שמבצע פרויקטים בהיקף של יותר מ-44,000 שקלים ללא רישיון ומבלי שיהיה רשום בפנקס הקבלנים, הלכה למעשה עובר על החוק. בחירה בקבלן שיפוצים שעובד כחוק ומגיע עם המלצות, תגדיל מאוד את הסיכוי שבמהלך הפרויקט לא תתקלו בהפתעות לא נעימות ולכן חשוב להתעכב עליה ולהשקיע בה מספיק זמן. 

מה חשוב לציין בהסכם?
לאחר שלקחתם החלטה וביצעתם את הבחירה, עליכם לחתום על הסכם העבודה ולדאוג שיהיה כמה שיותר מפורט. ככול שההסכם יהיה מפורט יותר, כך הסיכוי להפתעות בהמשך הדרך, יהיה קטן יותר בהתאם. כך לדוגמה יש לדרוש לקבל כתב כמויות, לציין מי אחראי לקנות את המוצרים השונים, מי אחראי להובלה ולשינוע הסחורות לדירה ועוד. שימו לב – מדי שנה אנחנו נחשפים למקרים רבים שבהם קבלנים דרשו סכומים מוגזמים לחלוטין כעמלות שנגבו עבור רכישה של מוצרים כמו אריחים או כלים סניטריים. לפיכך עליכם לזכור לברר האם רכישה ישירה תוביל להוזלה משמעותית או במילים אחרות, האם ישנן עבודות לא חלמתם שתצטרכו לשלם עליהן כל כך הרבה כסף, שניתן היה לחסוך מראש. 

אף פעם אל תשלמו את כל הסכום לפני סיום העבודות 
המועצה לצרכנות ממליצה לעולם לא להעביר כסף מראש על חשבון עבודות עתידיות. מעבר לכך, מומלץ מאוד לשלם את הכסף בשלבים, כשלאחר כל השלמה של שלב, יש להעביר לקבלן כסף רק עבור השלב שהושלם אך לא מעבר לכך. בנוסף מומלץ ביותר להימנע מהעברת התשלום האחרון לפני שתוודאו שהשיפוץ הושלם בהצלחה ושכל המערכות תקינות ומתפקדות באופן אופטימלי. זכרו רק לציין את כל זה בהסכם העבודה, לרבות גובה הסכום שאותו תשלמו לאחר בדיקת התקינות של המערכות השונות. 

בהקשר זה נציין גם כי מומלץ לשלם בכל שלב רק חלק מהסכום הרלוונטי. אם לדוגמה הושלמה מחצית מהעבודה, ניתן לשלם לקבלן 40-35 אחוזים מהסכום. זאת כיוון שחשוב תמיד להשאיר סכום מסוים בצד למקרה שיתגלה דבר מה לא צפוי. בהצלחה!