חברת הקורקינטים השיתופיים Wind הודיעה כי תשלב באפליקציה טכנולוגיית זיהוי פנים, שתאפשר התאמה בין זהות הרוכב לזהות בעל רישיון הנהיגה, ובכך תצמצם מאוד את המקרים בהם קטינים רוכבים על הקורקינטים. המהלך יצא לפועל לאחר שיח שהתקיים בין חברת Wind לגורמי המקצועיים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים לאחר פניה רשמית של הרלב"ד, במסגרתו הותקנו שני אמצעים נוספים באפליקציה שיסייעו למניעת רכיבת קטינים. בעקבות הפרסום, הגישה האגודה לזכויות האזרח בישראל מכתב לחברת Wind הדורש את הפסקת הפעילות לאלתר.

במכתב הביעה האגודה את דאגתה משימוש בטכנולוגיה ביומטרית פולשנית ביותר. לטענתם, שימוש בנתונים ביומטריים מהווים פגיעה חמורה בפרטיות. עוד הוסיפה כי קיים חשש ממשי שמדיניות החברה תוביל לפגיעה לא מידתית בזכות לפרטיות.

האמצעי הראשון מאפשר פתיחת קורקינט במרחק של כ-50 מטרים או פחות בלבד מהכלי עצמו. זאת, על מנת למנוע מצדדים שלישיים לפתוח לקטינים את הקורקינט עם חשבון אחר. בנוסף עודכן מנגנון הנעילה האוטומטי באופן כזה שבמידה והקורקינט לא זז ממקומו במשך כעשר דקות, הוא יינעל בצורה אוטומטית על מנת למנוע מקטינים למצוא קורקינטים שנשארו פתוחים וזמינים לשימוש.

כאמור, טכנולוגיית זיהוי הפנים נלקחה מתחום הבנקאות, כדי לאמת את זהות הלקוח, כשהמערכת עושה השוואה של תווי הפנים של הלקוח עם התמונה ברישיון הנהיגה שלו. במידה והרישיון או התמונה אינם מזוהים כראוי על ידי המערכת, מתבצע תהליך של בדיקה ידנית כדי להבטיח בקרה על גיל המשתמשים. החברה תריץ את היישום החדש על כל בסיס המשתמשים של החברה בישראל.

זיהוי פנים באפליקציה של חברת Wind. צילום: באדיבות החברה

איך זה עובד? כל משתמש יתבקש לסרוק את רישיון הנהיגה שלו בעת ההרשמה לאפליקציה. בהמשך, הוא יתבקש לצלם תמונה של פניו ולהעלות לאפליקציה, כדי שתתבצע ההתאמה של תווי פניו לתמונתו ברישיון הנהיגה. בשלב הראשון, המערכת לזיהוי פנים תאשר את המשתמש תוך 20 דקות בלבד, כך שמהלך אישור המשתמש יקוצר מ-48 שעות כיום ל-20 דקות בלבד לאחר יישום הטכנולוגיה.

בשלב השני, ולאחר שהמערכות תעבור את הבקרות המתאימות, יאושרו המשתמשים באופן מיידי. במידה וזוהתה בעיה, העניין יועבר לאישור ידני. עד כה נדרשו המשתמשים לסרוק את רישיון הנהיגה שלהם בלבד, והאישור ארך עד 48 שעות. הטכנולוגיה החדשה מבקשת לחזק את אימות גיל המשתמש ולאפשר אישור מהיר.

קורקינט של חברת Wind (צילום: דור אברץ)
קורקינט של חברת Wind (צילום: דור אברץ)

בחברה הפצירו במשתמשים לעשות שימוש בקורקינטים בימי הסגר - אך ורק לנסיעות חיוניות, ובהתאם לנהלי משרד הבריאות. "אנו רואים בהמשך השירות לקהל הצרכנים את העזרה המשמעותית ביותר לקהילה, שכן ישנה אוכלוסייה רחבה שזקוקה לכלי התחבורה שלנו לטובת נסיעות חיוניות. חשוב לנו לתמוך בערים גם בעת הזו", הסבירו.

יוחאי עבאדי, מנכ"ל Wind בישראל הוסיף: "אני שמח להודיע שבימים הקרובים Wind תשיק בישראל יישום טכנולוגי חדש מבוסס בינה מלאכותית שישווה בין תמונת הרוכב לבין רישיון  הנהיגה. פעולה זו אמורה לתקף את רישיון הנהיגה של אותו הרוכב ולמנוע זיופים. זהו צעד נוסף שאנו נוקטים בו על מנת להבטיח את בטיחות המשתמשים שעומדת בראש סדר העדיפויות שלנו. חברת Wind פעלה וממשיכה לפעול למען קידום נושא הבטיחות בדרכים בכלל ומניעת רכיבת קטינים על הקורקינטים בפרט".