המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, דיברה היום (רביעי) בכנס הציונות והדמוקרטיה של ההסתדרות הציונית העולמית והמכון הישראלי לדמוקרטיה, באירוע שעמד בסימן 25 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. במרכז דבריה עמדו ההתקפות החוזרות ונשנות היום בפרט ובתקופה האחרונה בכלל נגד היועץ המשפטי לממשלה.

נאום נתניהו בכנסת, התנער מדבריו של ח"כ זוהר (צילום: ערוץ הכנסת)

בדבריה תקפה זילבר את ההתקפות החריפות המופנות בתקופה האחרונה נגד אביחי מנדלבליט ואמרה: "היועץ המשפטי לממשלה הוא יעד להתקפות הכי בוטות שהיו אי פעם בהיסטוריה הישראלית מבחינת המוסד. מצד אחד, כשהיו הפגנות במשך שבועות וחודשים ארוכים, גם הוא אישית וגם המוסד כמוסד, פעל כדי לאפשר את רוחב חופש ההפגנה מתוך הבנה שהזכות להפגין היא חלק אינהרנטי והכרחי בחברה דמוקרטית, גם כשזה מכוון אליך. באותה נשימה", אמרה זילבר, "צריך להקפיד על כך שכללי המשחק ישמרו ושזה לא יגלוש לשחיקת הלגיטימיות של פעילות המוסדות האלה".

זילבר הפנתה את ביקורתה לכיוון חברי הממשלה, וביניהם בין השאר יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, שהתבטא הבוקר בחריפות נגד מנדלבליט ולדעת רבים השמיע נגדו איומים. עוד אמרה זילבר כי "כשם שאנחנו מכבדים ופועלים כדי לאפשר לרשות המבצעת להגשים את המשילות שלה ולכנסת כמשקפת את הריבונות לחוקק ולהגשים את רצון העם, גם לרשות השופטת וגם למערכת המשפטית יש תפקיד. כן, ביקורת שיפוטית לבקר את ההחלטות, לשים רסנים, לבלום היכן שצריך, להרים דגל ולהציב תמרורים. סינרגיה בין המוסדות היא זאת שמבטיחה את האיזונים והבלמים בדמוקרטיה. השחיקה שאנו עדים לה זהו אתגר שצריך להטריד לא רק את המערכת המשפטית, אלא את כולנו כאזרחים בחברה דמוקרטית שאנחנו רוצים שתבריא. המשמעות היא לכבד את פעילות המוסדות ולא לנסות להשחיר או לתייג אותם או להטיל בהם דופי פוליטי, בגלל שפעילותם מתבצעת בצורה עניינית ונתקלת באתגרים קשים ולא פשוטים מאישי ציבור".