שר האוצר, ישראל כ״ץ, הציג היום (רביעי) את חבילת הסיוע לחיילים משוחררים שסיימו את שירותם הצבאי במהלך שנת 2020, זאת כחלק ממאמץ הסיוע לכלל אזרחי המדינה שנפגעו כלכלית כתוצאה ממשבר הקורונה. שר האוצר התייחס לחבילת הסיוע והדגיש כי "בהתאם לבקשת רה״מ בנימין נתניהו הכנו תוכנית סיוע לחיילים המשוחררים, כדי לתת להם את סל הכלים הטוב ביותר לבנות את עתידם. נעשה הכול על מנת לסייע להם להשתלב ולהצליח בחיים האזרחיים".

הודעת נתניהו והשר כ"ץ (משרד רה"מ)

חבילת הסיוע תכלול את הרכיבים הבאים:

1.הגדלת מענק השחרור של כל חייל וחיילת ב-1,500 שקלים: את המענק צפויים לקבל כ-75 אלף חיילים שהשתחררו במהלך שנת 2020. מענק זה, בשילוב עם התוספת בסך 500 ש״ח שכבר ניתנה למענק, תעמיד את התוספת הכוללת למענק השחרור של החיילים על סכום של 2,000 שקלים. סך עלות המענק לקופת המדינה כ-120 מיליון שקל.

2. הרחבת תקופת העבודה המועדפת: פעולה זו תאפשר לחיילים שהשתחררו בשנים 2019 ו-2020 לבצע עבודה מועדפת. המשוחררים יוכלו לעבוד בעבודה מועדפת לתקופה ארוכה יותר, זאת במטרה שההשפעות התעסוקתיות של הקורונה והסגרים ישפיעו מעט ככל הניתן על זכאותם למענק העבודה המועדפת.

3.הכשרות מקצועיות ייעודיות לחיילים משוחררים: מהלך שמטרתו לסייע לאוכלוסיית החיילים המשוחררים להשתלב בשוק התעסוקה, ובהתאם להמלצת צוות המנכ"לים לעידוד תעסוקה, למסד מסלולי הכשרה וכלי השמה חדשים, אשר יתנו מענה משמעותי לאוכלוסייה זו. המסלולים צפויים להגדיל את שיעור התעסוקה בקרב החיילים המשוחררים, להביא לעלייה בשכר בענפים בהם קיים ביקוש ובכך להגדיל את התוצר לאורך זמן.

חיילים צה''ל (צילום: דובר צה''ל)
חיילים צה''ל (צילום: דובר צה''ל)

עלות הרחבת תקופת העבודה המועדפת וההכשרות המקצועיות נאמדו גם הם בעשרות מיליוני שקלים. נציין כי בכוונת שר האוצר להציג את התכנית לשר הביטחון, בני גנץ, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, בימים הקרובים על מנת לסכם אותה במהירות ולהביא אותה לאישור הממשלה והכנסת בהקדם האפשרי.

בסביבתו של השר מיכאל ביטון הביעו זעם: "גם הפעם שיקולים פוליטיים גוברים, ראש הממשלה הינחה את שר האוצר ואת השר ביטון להגיש הצעה משותפת בנושא. בתקופה האחרונה  גיבשנו הצעה רחבה ומקיפה בנושא. במקום לקיים דיון משותף ולגבש הסכמות, שר האוצר ממהר להוציא הודעה על תוכנית חסרה שאינה מספקת פתרון לבעיית החיילים המובטלים, והכל על מנת לגרוף הון פוליטי".