לפני חצי שנה התחיל בני בן ה־16.5 תהליך חזרה בתשובה. הוא מתעקש ללמוד בישיבה בשנה הבאה, ואנחנו מאוד מודאגים. ניסינו לדבר איתו כמה פעמים, להסביר לו שחשוב שיסיים את הבגרויות, אבל הוא לא מוכן להקשיב לנו. כיצד נוכל לסייע לו לבצע בחירות נכונות יותר?
"תהליך חזרה בתשובה בגיל הזה מלווה בדרך כלל בטריגר שגורם לו להתרחש, החל מאובדן ועד לדמות קרובה ומשמעותית שיש לה זיקה לדת או עוברת בעצמה את תהליך החזרה בתשובה. אין ספק, מדובר בסיטואציה לא פשוטה – אנחנו, כהורים, מצפים שהילדים שלנו ילכו בדרך שאנו סוללים להם, אנו יודעים מה אנחנו רוצים עבורם, אבל בכל מה שקשור לבחירת הילד, אם תמשיכו להתעקש איתו אתם לא תנצחו, רק תפסידו.

מהניסיון שלי, מלחמה בנושא חזרה בתשובה תמיד נגמרת בהפסד של הצד שניסה למנוע את זה. ככל שתילחמו בו בנושא הזה המצב ילך ויחריף. הילדים שלנו צריכים מאיתנו רק דבר אחד – שנדע לקבל אותם ללא תנאי. כמובן, כל עוד מדובר בבחירות לגיטימיות, ערכיות ושאינן פוגעות באחרים. ברגע שאנחנו מתנים את האהבה שלנו בבחירות שהילדים עושים, נגמרה ההורות. אם היית אומרת לי שהילד שלך החליט להיות סוחר סמים ואת רוצה שהוא ימשיך להיות סוחר סמים, אבל גם יסיים את הבגרות שלו, הייתי זועק, אבל פה מדובר בילד שהחליט שהוא יהיה בחור ישיבה, זו החלטתו, תקראי לזה בחירה משמיים, או איך שאת רוצה, אבל זה המצב. לא מדובר בהפרת חוזה, כי הפרת חוזה זו הפרת תנאים ואין תנאים בהורות.

הייתי מציע שתנהלו איתו שיחה, ותנו לו להחליט איך לשלב בין לימודי ישיבה לסיום הבגרויות שלו. תסבירו לו שאתם מבינים את הרצונות שלו, אבל בו בזמן מעוניינים שיבחן את הסיטואציה שוב כדי לשלב בין כל העולמות – יכול מאוד להיות שאם הוא ילמד בישיבה הוא יצליח לסיים את הבגרויות שלו בבית ספר אקסטרני. אם הוא יתעקש שלא לעשות זאת, אל תפתחו במלחמה איתו. תהיו בענווה, תגידו לעצמכם שהבאתם אותו לאיפה שהוא נמצא היום, ומכאן והלאה אתם עומדים מאחורי כל בחירה שלו. אני מאמין שאם תבחרו בדרך זו תרוויחו את הילד לעולמי עולמים".

מאז שאני זוכרת את עצמי אני מציירת, אבל אף פעם לא הפכתי את התחביב הזה למשהו מקצועי. בחודשים האחרונים אני מעוניינת למכור ציור שלי כך שמחצית מההכנסות יהיו קודש לילדים חולי סרטן. כיצד אוכל להביא את הרעיון שלי לכדי הגשמה ולהגביר את החשיפה לקהל הרחב?
"מדובר ברעיון ראוי ומכובד, יש לך מטרה מול העיניים, אבל בשביל להביא אותה לכדי מימוש תצטרכי ללמוד לשווק את עצמך, את כישרונך ואת יכולותייך. כדי להגיע לחשיפה רחבה יותר כדאי שתייצרי שיתופי פעולה חזקים עם גופים גדולים - ממחלקות ילדים בבתי חולים ועד לעמותות רלוונטיות. כדאי שתשקלי לפנות לאחת מתוכניות הבוקר, לספר להם על הרעיון שלך - ולקבל במה. בו זמנית כדאי שתעשי גם עבודה באופן עצמאי, תשתפי את בני המשפחה והחברים הקרובים ברעיון, תפיצי את הבשורה, ואפילו תפתחי עמוד פייסבוק עם התמונות ובהמשך תקימי אתר".

אני נשואה ואם לשלושה. זה שלוש שנים אני מתגוררת בדירה של בן משפחה בלי לשלם שכר דירה, אבל בסוף השנה הבאה ניאלץ לפנות אותה בשעה שהצלחנו לחסוך רק 350 אלף שקלים. האם כדאי לנו לקחת משכנתה ולרכוש דירת שלושה חדרים?
"מאז ומתמיד אמרו לכם שהדבר הכי חשוב לבניית העתיד שלכם הוא לרכוש דירה, אבל אף אחד לא סיפר לכם שתיאלצו לשלם החזרים מטורפים, למשכן את עתידכם הכלכלי מבלי לדעת מתי הסיפור הזה ייגמר. והנה אתם רוצים לעשות בדיוק מה שאמרו לכם - לקחת כסף שהצלחתם לחסוך במשך שנים ארוכות, לשלם ריביות אינסופיות, בשביל דירה קטנה שגם ככה תרצו להחליף עוד כמה שנים? יש אופציה שפויה יותר, והיא להשקיע את הכסף במקום אחר בשעה שאתם נכנסים להתגורר בדירה שכורה.

בתוך כמה שנים תצליחו לייצר לעצמכם קרקע כלכלית יציבה מבלי לקחת משכנתה. בשורה התחתונה, אנשים שוכחים שהבנקים הם עסק כלכלי שנוצר למטרת רווח, ותפקידו להביא מקסימום דיבידנדים לבעלי המניות. אנחנו צריכים לדאוג לעצמנו וללמוד למקסם את היכולות הכלכליות שלנו במינימום התערבות בנקאית".

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM