השר גבי אשכנזי (כחול לבן) התייחס הבוקר (חמישי) בראיון בגלי צה"ל לאיומים שהשמיע יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, נגד היועמ"ש בראיון ב-103FM, ואמר כי "זוהר הוא רק השליח, ברור שזו רוח המפקד". בהתייחס למתיחות בקואליציה אמר: "אי אפשר להמשיך ככה, יכול מאוד להיות שנלך לבחירות בזק".

אתה מצפה שתפתח חקירה פלילית נגד מיקי זוהר?
"אני חושב שמיקי זוהר הוא רק השליח. כאשר נתניהו עומד על מדרגות בית המשפט המחוזי בירושלים עם שריו וחברי הכנסת ואומר את מה שהוא אמר על מערכת המשפט ותפירת תיקים - אז ברור שזו רוח המפקד. נתניהו לא יכול לומר שהוא רק מתנער מזה, הוא צריך פשוט להתנהג אחרת. הדברים ראויים לגינוי". 

אתם תגיעו לדצמבר בלי תקציב ומנדטים.
"נכנסנו לממשלה כדי לטפל במצב החירום החמור של מדינת ישראל, אבל אי אפשר לעבוד אם אין שותפות. העניין הוא לא רק התקציב, אין מינויים, אין ישיבות ממשלה. הממשלה לא מתפקדת וככה אי אפשר לעבוד. אף אחד לא מקבל את הנימוקים שאין תקציב מסיבות ענייניות, ואם לא יהיו תקציב ומינויים כחול לבן תצטרך להחליט, ויכול מאוד להיות שנלך לבחירות בזק. אם אי אפשר לעבוד אין טעם בחבילה הזו. רצינו להיות שותפים, אין שותפות, אז אי אפשר להמשיך לעבוד ככה". 

יש דיאלוג פתוח עם ראשי האופוזיציה על הקדמת בחירות?
"אנחנו מדברים עם כולם. אנחנו באנו לעבוד, אם אי אפשר להביא תכנית כלכלית לעשרות אלפי עסקים שמתמוטטים... אני גר בכפר סבא וראיתי כתבה מרגשת על בית הקפה שלו. אי אפשר להמשיך ככה, זה ברור לגמרי. אני לא אכנס לפירוט כזה או אחר, הממשלה הזו לא יכולה להמשיך באופן הזה. לא נוכל להמשיך עם זה. נתניהו חושב שאנחנו חוששים מבחירות? זה לא איום עלינו, זה איום על מדינת ישראל". 

בחירות עכשיו זה איום על נתניהו לא פחות מאשר עליכם?
"לא באנו לאיים על אף אחד, באנו לעבוד. היינו צריכים לאלץ אותו לעשות אתמול את הדיונים בקבינט הקורונה. זה נראה לך הגיוני? אין מפכ"ל, אין תכנית כלכלית, אי אפשר להמשיך ככה. אם לא יהיה שינוי ומהר אז אין טעם להמשיך בשותפות הזו. זו לא שותפות, זה לא תפקוד של ממשלה. הציבור רואה את זה ונקעה נפשו, חבל לחכות לדצמבר או למרץ. אי אפשר להמשיך ככה, ולכן אנחנו אומרים את הדברים". 

אז בשבועיים הקרובים יקרו דברים. 
"אני אומר באופן הכי ברור - אי אפשר להמשיך לתפקד ככה כשהממשלה לא מתכנסת, אין דיונים רציניים, אין חקיקות. איך נעשה את זה בדיוק? יש יותר מדרך אחת, אנחנו לא מתכוונים להמשיך בזה". 

המחאה נמשכת בינתיים. צריך לחקור את פרשת הצוללות?
"אני מכיר את הפרשה הזו, אמרתי בשעתו שמי שלא חקר את הצוללת השישית קיבל עוד שלוש. הייתה חקירת משטרה, יש הליך, יש בג"ץ, ושר הביטחון בוחן את האפשרות להקמת ועדת חקירה. אנחנו בוחנים את כל האופציות, הפרשה הזו חמורה והיא ראויה להיחקר. אני מכיר מה שדן הראל אמר ומכיר דברים נוספים. אני יודע שיש חקירות שמתבצעות עכשיו על דברים שלמדנו לאחר מכן. זו פרשה חמורה שראויה להיחקר". 

על החתונה בגבעת זאב, אמר: "אנחנו צריכים להבין שכולנו מחויבים לגלות אחריות. אנחנו מבינים שהתקהלויות פשוטות מפיצות את המחלה ועל המשטרה לאכוף את זה. אני מציע להמתין ולראות בדיוק מה קרה. אנחנו לא מתכוונים לתת לאפשרות של פתיחה לא אחראית שהייתה לקרות. אי אפשר לומר עכשיו לאנשים ללכת לשתות בירה. אנחנו נפעל לפתיחה מדורגת ומבוקרת. אנחנו חושבים שהתוצאות של אתמול מעודדות, יש ירידה בכמות המאושפזים והנפטרים, וזה מאפשר פתיחה מדורגת. נדון בעניין העסקים, פתיחה על פי תקן של תו סגול, וכנראה גם לגיל הרך. ברור שנצטרך לעבור מהר לשיטה דיפרנציאלית - מי שאדום שיהיה סגור ומי שירוק שיהיה פתוח".

בני גנץ וגבי אשכנזי בפגישה עם ג'ארד קושנר ורוברט אובראיין. צילום: Ziv Sokolov / U.S. Embassy Jerusalem

"יש אווירה של אנשי משפט תחת מתקפה"

שר המשפטים אבי ניסנקורן עלה היום לשידור בגלצ והתייחס להקלטות שפורסמו בהן נשמע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וכן לוועדת החקירה בנוגע לפרשת הצוללות. "מבחינתה ועדת החקירה לצוללות, במישור של המשטרה והפרקליטות אני לא מעורב ואסור לי להיות מעורב. נקבל החלטה בנוגע לוועדה הזו בעתיד".

צפית בסרטונים מהחתונה?
"התמונות לא נעימות. כל אירוע שנמצא במחלוקת - צריך לבדוק אותו, אבל לשים את זה בפרופורציה. עברו על ההנחיות, צריך לבדוק שהתנהלו במידתיות". 

חברי הכנסת החרדים דיברו על פוגרום ובדיקה חיצונית.
"אז אני בא ואומר שלא צריך להוציא דברים מפרופורציה. יש פה אירוע של הפרת חוק וצריך לבדוק שהמשטרה פעלה במידתיות. אזרחי ישראל צריכים לשתף פעולה, ומערכת החוק צריכה לעשות את עבודתה במידתיות". 

בהתייחס לדבריו של מיקי זוהר ב-103FM, אמר: "זה חמור מאוד, הוגשה תלונה. לא יכול להיות שככה מתנהג איש בכיר בליכוד. מי שמסתכל ורואה מה קורה בחודשים האחרונים - יש פה מערכת מתוזמנת של הסלמה ויש פה רוח מפקד בסופו של דבר". 

אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נתניהו הוא זה שעומד מאחורי זה?
"לא, אני בטוח שנתניהו לא אמר לו לומר את זה, אבל יש פה רוח מפקד, יש פה אווירה של אנשי משפט שנמצאים כל הזמן תחת התקפה. מיקי זוהר חצה את הקו האדום, אבל הוא נחצה מזמן כבר. אני לא מסתכל על הדברים במישור הפלילי. כשאני רואה שאנשי ימין רוקדים על תמונות שלי ושל היועמ"ש זה לא נובע מחלל ריק. יש פה אווירה קשה מאוד של לחץ לא לגיטימי על נבחרי ציבור". 

על ההקלטות אמר: "אני שומע איש ישר דרך שמדבר מתוך כאב עם חבר בנוגע להחלטה על מצב משפטי שצריכה להתקבל. אין קשר בין ההקלטות לתיקי נתניהו. אני לא רואה פה שום קשר, אני יודע שהוא איש ישר דרך שעושה את תפקידו נאמנה. הדבר העיקרי פה זה ההסתה, וצריך להפסיק אותה. זה קורה עכשיו במקרה של פרקליט המדינה. מה שקורה עכשיו זה שערורייה. נציב שירות המדינה קיבל הנחיה לא להקים ועדת איתור בניגוד לדין". 

הבטחתם ועדת חקירה לצוללות ובסופו של דבר לא עמדתם בהבטחה. 
"במישור של המשטרה והפרקליטות אני לא מעורב ואסור לי להיות מעורב. נקבל החלטה בעתיד".