"ביטחון המדינה אינו העסק הפרטי של נתניהו": חה"כ משה (בוגי) יעלון הודיע היום (חמישי) כי לא ישתתף בדיונים ובהצבעה על הסכם שלום עם איחוד האמירויות. את החלטתו הסביר יעלון בכך שביקש מספר פעמים להציג את סעיפי ההסכם החסויים לפני ההצבעה, אך נענה בסירוב.

"מיד עם ההודעה הרשמית על הכוונה לחתום על הסכם השלום והפרסומים אודות מרכיבים חסויים הכלולים בו, בתוכם מכירת אמצעי לחימה מתקדמים, העלולים להשפיע השפעה קריטית על היתרון האיכותי האסטרטגי של מדינת ישראל באזור, לכן דרשתי להציג בפני ועדת החוץ והביטחון, או בוועדת המשנה המסווגת, את תכולת ההסכם לאישור הרשות המחוקקת. פנייתי לא נענתה, הזמן חלף, ההסכם נחתם, וראש הממשלה הודיע על כוונתו להביאו היום לאישור הכנסת", אמר יעלון.

"איך אפשר להביא להצבעה במליאת הכנסת הסכם שלום, חשוב ומבורך ככל שיהיה, הסכם שהייתה לי הזכות לאורך שנים לתרום למערכת היחסים עליה הוא נשען, מבלי לתת אפשרות לחברי הכנסת, נציגי הריבון להכיר את תכולתו? מה הערך שיהיה לדיון שכזה אחרי אישור ההסכם בכנסת? ביטחון ישראל אינו עסק פרטי של נתניהו", הוסיף.

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכם השלום עם איחוד האמירויות. (צילום: איתי בית און/לעמ)

בתוך כך, יעלון מיש עתיד-תל"ם עלה הבוקר לשידור בתכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לפרשת הצוללות ולחשיפת הקלטות של אביחי מנדלבליט. "אין קשר בין ההקלטות של היועץ המשפטי לממשלה, שמטפל בחקירות של ראש הממשלה, לבין זה. אין קשר בזמן ואין קשר ענייני לנושא הזה", טען יעלון.

מה הכי מטריד אותך?
"מה מטריד אותי? שאנחנו מדינה בהדרדרות מוסרית, ערכית, שחיקת הדמוקרטיה, וכרגיל אני טוען תקופה ארוכה נתקענו פה כבני ערובה עם מי שהסתבך בפלילים והוא גורר אותנו למחוזות שפלים יותר ויותר וזה לא נגמר".

באחד המבצעים בעזה נתניהו התגייס לטובת ההסברה של מדינת ישראל בכל העולם. אנחנו מלחמה ואתם לא נותנים לקואליציה לתפקד.
"כלפי חוץ אני מקיים הרבה מאוד שיחות 'זום', יודע לשווק את מדינת ישראל אבל הבעיה שלנו היא לא האיומים החיצוניים היום הבעיה שלנו היא האיום הפנימי, עד כדי איום קיומי. כאשר אנחנו חברה משוסעת וכאשר מי שמשסה אחד בשני זה מי שיושב על כיסא ראש הממשלה, אז לאן אנחנו נגיע? 

אנחנו במחדל קורונה נורא והוא אחראי לו אישית, אני יכול להרצות איך היו צריכים לנהל את זה, ואנשים יוצאים לרחובות ובמקום לטפל בהם מגדירים אותם כאנרכיסטים, שמאלנים, בוגדים ומפיצי מחלות וזה בכלל אלימות, מלחמת אחים. לשווק את מדינת ישראל והאינטרסים שלה בחוץ אני יודע לעשות".

מה אתה חושב על כך שעד לרגע זה מיקי זוהר לא נחקר? מערכת שלטון סבירה הייתה מודיעה על כך כבר אתמול.
"אני מסכים לחלוטין, זו לא הפעם הראשונה. בכלל הלשון המאיימת הזאת שבה מפכ"ל לשעבר רוני אלשיך מוצא את עצמו גם נאלץ להגיד שהחוקרים שחוקרים את פרשות נתניהו מרגישים שהם נעקבים ומאזינים להם ובונים להם תיקים, ועוד פרשות נוספות של פעילות עבריינית, בפרשת היועץ האסטרטגי של כחול לבן, החדירה האיראנית לכאורה ישראלים עשו את זה או בשליחות ישראלים עשו את זה".

בוודאות?
"אני יודע לקבוע את זה בוודאות, דרשנו מהיועמ"ש לחקור את זה".

מיקי זוהר (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
מיקי זוהר (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

ישראלים פרצו?
"זה נעשה בשליחות מישהו מסוים ולכן אני אומר תסתכלו להגיד כנופיית פשע? אני אומר את זה כמה פעמים, זה ההתנהגות של כנופיית פשע, הטרדת עדי מדינה, על ידי מי? על ידי אנשים של נתניהו הקרובים לו?".

מה אתה אומר על מה שהתגלה בהקלטות מנדלבליט? אתה לא מדואג ממה שקורה בפרקליטות? שהיועמ"ש מדבר על כך שהוא נסחט לכאורה ע"י הפרקליט שלו?
"אם אתה חושב שיש קשר בין מנדלבליט המטפל בחקירות ראש הממשלה לדבר הזה, אין קשר בזמן ואין קשר ענייני".

לא דיברתי על חקירות ראש הממשלה, דיברתי על זה שהוא מרגיש ואומר שהוא 'עושה לו בכוונה'.
"יהיו לנו עוד ספינים כאלה, אני מבין שהוא כבר מונה ליועמ"ש באישור בג"ץ ויש עניין בצדק מבחינת שי ניצן הפקוד שלו לא מוכן לטפל בזה וזה בסדר גמור. עלול להיות ניגוד עניינים, זה העניין, אז הלשון שמנדלבליט מדבר שם? ודאי שאני לא אוהב אותה, והתופעה שיו"ר לשכת עו"ד מתנהג כעבריין, אבל כל זה רקוב בגלל מה? בנימין נתניהו אמר בזמנו שקדנציה של ראש משלה לא יותר משתי קדנציות ל-8 שנים, זה חוק שהיינו צריכים להעביר מזמן. 

לא מובן מאליו שמי שיש לו כתבי אישום לא יכול להתמודד לראשות הממשלה? היינו צריכים חוק בשביל זה? לכן יש פה הסתבכות בה באמת מי שמוביל את המדינה מוביל את זה כמו שכנופיית פשע פועלת עם איומים, איומים בסחיטה, סחיטה באיומים ואנחנו בטרלול, אנחנו מדינה בהפרעה".

זה מזמן לא שתי קדנציות ויש יותר אנשים שמאמינים שביבי הוא שליח האל.
"זו אחת הבעיות, האופן בו הדברים שמשווקים לציבור, אתמול הייתה הפגנה מאה מכוניות עם צוללות אנשים השקיעו קמו ב-4 בבוקר בצפון, העמיסו על הטנדרים שלהם ונסעו בכול הארץ. היו 100 מכוניות עם צוללות, בדרך הצטרפו אלפי מכוניות, בגשרים עמדו עוד אלפי אנשים והתקשורת לא מדווחת על זה כמו שצריך. משהו קרה פה, משהו השתבש בהון-עיתון-שלטון".

הייתה חקירה.
"אתה קראת את העתירה של התנועה לאיכות השלטון? שהיום במקרה ב-15 באוקטובר".

שמעתי את דן הראל שנתן עדות.
"יש פה הרבה שאלות, אני שואל אותן כבר מגמר חקירת המשטרה שהבנתי למשל שהמשטרה לא הורשתה לחקור את הנושא מכירת הצוללות למצרים, שלא ידענו אז על מי לכעוס".

דן הראל לא דיבר על הצוללות אלא על הצוללת ה-7, ספינות בשטח.
"מה דן הראל אמר? שבנימין נתניהו לחץ עלינו, עליי אישית, ושליחיו דוד שמרון, לבטל מכרז בינלאומי למרות שזו החלטת קבינט".

למה מחד כשקובעים שאין לנתניהו חלק בפרשה אתם מקבלים את זה כ'ראה וקדש' וכשמגישים נגשו כתבי אישום אז זה 'תפירת תיקים'?
"אני מציע לך לקרוא את העתירה של התנועה לאיכות השלטון, תקראו שלושה מתוך ארבעה מכתבים ששלחתי לאביחי מנדלבליט בנושא הזה".

למה הוא לא חוקר?
"אני מעריך, אני לא יודע כי הוא לא אמר לי ולא רצה להיפגש איתי בנושא".

אביחי מנדלבליט (צילום: רויטרס)
אביחי מנדלבליט (צילום: רויטרס)

ביקשת והוא סירב?
"הוא לא ענה למכתבים שלי, בסדר?".

אם הפרשה של הצוללות כזו שערורייתית איך שמענו אותך מדבר עליה רק חצי שנה אחרי פיטורייך?
"אתה לא שומע מה אני אומר וכותב? עד היום האחרון שלי בתפקיד שר הביטחון לא העליתי על הדעת כמו דן הראל והרמטכ"לים בני גנץ ואייזנקוט שראש הממשלה וסביבתו יעדיפו את הכסף על טובת המדינה כל הזמן היו תירוצים".

שמרון לא היה חשוף. מה אתה אומר על הפרסומים כיום שגנץ בוחן הקמת ועדת חקירה.
"זה עצוב ועלוב מה אני אגיד? כשהם נכנסו לממשלת נתניהו והזהרנו אותם גם אני וגם יאיר לפיד אחד הדגברים שנתניהו רצה התחייבות זה שהם לא יהיו שותפים להקמת ועדת חקירה ממלכתית ניסינו ועדת חקירה פרלמנטרית והם הצביעו נגד הבאנו את זה לוועדה לביקורת המדינה שנתניהו השתלט עליה לא סתם כי הוא דרש את זה בהסכם עם כחול לבן שיפנו יותר מקומות לליכוד וכמובן אנשי הליכוד לא רצו שמבקר המדינה יבדוק את זה. היום אני מצפה שגנץ יכול להקים ועדת חקירה פנימית משרדית".

ליברמן חלק?
"אני לא נכנס".

איזה סכסכן.
"יש אחראי אחד וקוראים לו בנימין נתניהו אנחנו מתעכבים על פרשת הצוללות, בצדק. כי היא במאת הפרשה הביטחונית החמורה ביותר מקום המדינה, אבל יש גם 1000. כשנתניהו אמר מותר לקבל מתנות היה צריך להתפטר מיד, על מה רבין התפטר? על מה הוא דרש מאולמרט להתפטר".

נפגשת עם גנץ השבוע?
"נפגשתי כן".

איך היה?
"עצוב".

בכית מולו?
"בפעם הראשונה שהבאנו את זה להצבעה ואמרנו בואו לא נלך למערכת בחירות כי היא תהיה עקובה מדם, לצערי תראו מה קורה ברחובות, יש פה אלימות מצד אחד, מצד תומכי נתניהו כלפי המפגינים. הצענו ללכת על אי אמון קונסטרוקטיבי ולהקים ממשלת חירום".

הלוואי היה לה סיכוי. מי שהביא את האוזר והנדל בלי לבדוק זה אתה, הם לא תואמים את המאמץ להחליף את נתניהו?
"אתה רוצה להיכנס לזה? אם גנץ היה נחוש היינו מרכיבים ממשלה אחרי הבחירות השניות".

מה היה בפגישה השבוע?
"קודם נמצה את זה, הנלד והאוזר לא התנגדו לתמיכת המשותפת בבחירות השניות".

הם מצביעים נגד השלום עם האמירויות, אלה שותפים?
"אנחנו יכולים להקים ממשלה באופוזיציה 48 מנדטים אם כל האופוזיציה מצביעה וראיתם גם בנט וליברמן אמנם לא כל אנשי ימינה היו באולם אבל אנחנו 48 ועוד 14 של כחול לבן 62, אנחנו מפילים את נתניהו מיד ולא הולכים לבחירות וביום שני הקרוב יהיה ממשלה".

מי יהיה ראש הממשלה?
ברור שיו"ר האופוזיציה זה לפיד, אנחנו הסיעה הגדולה גם כלפי כחול לבן, אתם רוצים לדון בזה? בבקשה בואו לדון"

איך זה מרגיש לשבת מולו?
"לא נכנס לאבחונים של גנץ אבל גם אחרי כחול לבן שומר על קשר איתם אי אפשר לבטל מערכת יחסים כשר ביטחון ורמטכ"ל בתקופה לא פשוטה נעבור את כל זה ביחד אני גם אומר בפנים ובתקשורת ובכנסת, ביקורת קשה".

בנימין נתניהו ובני גנץ בפתח מושב החורף של הכנסת (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)
בנימין נתניהו ובני גנץ בפתח מושב החורף של הכנסת (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)

הגעתם להסכמות?
"אני מוכן להגיד מה אני אומר לא מה בני גנץ אומר ומרגיש".

לסיום, התייחסותך לחתונה שהתרחשה אתמול אשר מכונה בקרב החרדים 'חתונת הדמים'.
"העניין של הקורונה הוא מחדל נוראי, כשמדברים על מנהיגות קודם כל המנהיגות צריכה לשדר מסרים מאוד ברורים כשיש קריצות עין וזה לא משנה אם זה למגזר. שרים מפרים, ללכת לים זו בעיה בעידן הקורונה?"

ודעתך על החתונה?
"לא יודע מה היה שם אבל באופן טבעי כשיש אירוע בין משטרה לאזרחים כמי שהיה במדים אני עם המשטרה קודם כל. אבל לצערי בזמן האחרון התערער לי האמון".

טענת שהם מרביצים למפגינים.
"התערער לי האמון שראיתי את מעצר השווא של אמיר השכל שלא קיבלתי עליו עד עכשיו הסבר וראיתי את הניסיון לפנות את ההפגנה בבלפור על בסיס ההפגנה של תומכי נתניהו, ראיתי במוצ"ש אירוע אלים מאוד של המשטרה שב-20:00 בערב יש פצועים עם ניסו גואטה שהמשטרה באה להתנפל באלימות על המפגינים. המשטרה במצב בעייתי אין עליה מפכ"ל יש רוח רעה מצד השר לביטחון נתניהו אני לא מקנא בהם".

חזרה לחתונה.
"אני חושב שיש פה בעיה כולל השוטרים שמשנים להם את ההנחיות, יש קושי להנחיל את זה".

יש הנחיות ויש מגפה.
"חד משמעית, אני אומר אם מגיעים למסקנה שיש הדבקה בהפגנות אני הראשון שיגיד בשום פנים ואופן לא הפגנות אבל אין הוכחה אחת. לכן צריך להיות בזה היגיון כשהכול משתבש ויש נאשם בפלילים שיושב בלשכת רה"מ , האמון וחוסר האמון שהוא קריטי בניהול משבר זו התוצאה וזה נופל לצערי על השוטרים שנאי לא מרחם עליהם וגם על האזרחים".