מאז אותו יום משנה חיים באמצע חודש מרץ השנה, שום דבר כבר לא ממש כמו שהיה. בתי הדיור המוגן היו בין הראשונים שספגו את הדף פצצת הקורונה. בעיקר, כפועל יוצא ישיר של חוסר ההבחנה באמצעי תקשורת בינם לבין המחלקות הסיעודיות בבתי האבות, שחוו בפועל את ההתפרצויות הקשות של המחלה.

אף על פי שאמצעי התקשורת למדו, עם הזמן, לדייק את ההבחנה בין בתי הדיור המוגן לבתי האבות, בתי הדיור המוגן ממשיכים לשלם את מחיר הקורונה. האפיון שלהם, כמסגרת שוקקת אדם ואינטראקציה חברתית, משפיע על ציבור המתעניינים בשני אופנים מנוגדים במקביל: מחד, הוא מייצר הרתעה, בשל החשש מפני חשיפת יתר למחלה.

מאידך, הוא כמו מים צוננים על נפש עייפה: בימים של בידוד חברתי, כשהבדידות מתחדדת, הצורך להשתייך, לתת ולקבל מעטפת קהילתית - מתעצם. הבטחון הבריאותי והאישי, שגם הם מיתרונותיו המובהקים של הדיור המוגן, מהווים גם הם אבן שואבת בימים שהשבריריות הבריאותית שולטת בשיח היומיומי והרעש הסביבתי גובר.

לפניה ישירה אל עורכת דין אורלי בן אשר רוזנבוש, לחץ/י כאן

דיור מוגן - מסגרת לעצמאים בני הגיל השלישי 
דיור מוגן הוא מסגרת, המיועדת לבני הגיל השלישי, שהם עצמאים. לפיכך, ולאור תחזיות המומחים, לפיהן קורונה תוסיף לרחף כעננה מעל ראשינו למשך תקופה לא מבוטלת – רבים מהם נחושים לקבל החלטה, ללא דיחוי. כזו, שתדאג לא רק למוגנות הפיסית שלהם, אלא גם לזו הרגשית. לכן הם בוחרים בדיור מוגן. 

כתבה זו נועדה לשרת אתכם, שקיבלתם החלטה זו. מטרתה להאיר את עיניכם ולהעיר את תשומת ליבכם לצורך בהרחבת מבט-העל, בו אתם בוחנים את ההתקשרות עם בית הדיור המוגן בימי שגרה. הוא נועד להמליץ לכם לשקלל פנימה גם את רכיב הקורונה, בשני היבטים עיקריים:

  1.  כשיקול נוסף בקבלת ההחלטה על הדיור המוגן, שתבחרו בו להיות לכם לבית.
  2. בהתאמת הסכם ההתקשרות עליו תחתמו.

אז מה קריטי לבדוק בדיור המוגן בעידן הקורונה, לפני שאתם מחליטים לבחור בו להיות לכם לבית?
באופן כללי, אנחנו רוצים להבין מהי שגרת הקורונה בבית, בכל המישורים הרלוונטיים לחיי היומיום שלנו. המטרה היא להתרשם עד כמה מתקיים בבית איזון ראוי (מנקודת מבטכם האישית), בין שמירת הבריאות ותחושת המוגנות ובין חופש הפרט והעצמאות שלכם. לצורך כך מומלץ לברר, בין היתר: 

  1. האם קיימות מגבלות על חופש התנועה מהבית החוצה ולהיפך? למשל, האם תוכלו להמשיך לעבוד, לקיים מפגשים חברתיים, לצאת לבדיקות בקהילה ולקיים פעילויות חוץ ביתיות אחרות בחופשיות, או שהיציאה מהבית אפשרית לעניינים מסוימים בלבד? 
  2. האם תוכלו לארח חברים ו/או בני משפחה במסגרת הדיור המוגן? מהן המגבלות החלות על כך, ככל שקיימות, לרבות לעניין סוג האורחים (משפחה או מעבר לכך), תדירות מפגשים ואזור קיום המפגש? 
  3. האם הפעילויות בבית הדיור המוגן מוסיפות להתקיים במלואן ובאיזו מתכונת?
  4. האם המתקנים העומדים לרשות הדיירים ולשימושם פועלים כסדרם? כולל בריכה, חדר כושר, מסעדה, קפיטריה וכו'?
  5. מהי שגרת קיום בדיקות קורונה לדיירים ולצוות בבית? 
  6. האם קיימות הנחיות לבידוד דיירים ו/או צוות, החורגות מאלו החלות בקהילה מתוקף נהלי משרד הבריאות?

עורכת הדין אורלי בן אשר רוזנבוש (צילום: שירעד ניסים)
עורכת הדין אורלי בן אשר רוזנבוש (צילום: שירעד ניסים)

לאחר שבחרתם בבית המתאים לכם ביותר - מה קריטי לעגן בהסכם ההתקשרות בהיבט של קורונה, לפני שאתם חותמים עליו
בכלליות, חשוב שתשמרו על מרחב תמרון מקסימאלי מבחינתכם, במישורים האישיים והכלכליים. חשוב לוודא שההסכם יכיל את השינויים שיידרשו ביישום היומיומי שלו, לאור ההתמודדות עם הנגיף. אחד הדברים שקורונה לימדה אותנו, זה לצפות את הבלתי צפוי. באופן זה, נוכל להתמודד בצורה עניינית יותר עם חוסר הוודאות שבאוויר.

לכן מומלץ, בין היתר, לדאוג לנושאים הבאים:

  1. יצירת גמישות במועד המעבר לבית הדיור המוגן
    במציאות של נגיף מתפשט בעוצמה משתנה, חשוב לקחת בחשבון אירועים שעלולים למנוע מאיתנו זמנית לקיים התחייבות, שלקחנו על עצמנו במסגרת ההסכם. למשל, לעבור לדיור המוגן במועד שתיאמנו עם הבית. בהיבט זה מומלץ לקחת בחשבון נסיבות אובייקטיביות למניעות: למשל, הטלת סגר כללי. וכן נסיבות סובייקטיביות: למשל, חשש לביטחונכם האישי במצב של עליה קיצונית בתחלואה בסמוך למעבר או עיכוב במכירת הנכס שבאמצעותו תכננתם לממן את הפיקדון. חשוב, שההסכם עליו תחתמו ייתן ביטוי לתרחישים בלתי צפויים - צפויים אלו, באופן המשרת אתכם אישית בצורה המיטבית.
  2. יצירת גמישות במועד ביצוע תשלומים
    מומלץ לקבוע בהסכם, שבמקרה של דחיית מועד המעבר לדיור המוגן כאמור, יידחו בהתאמה גם התשלומים החלים עליכם (למשל, תשלום דמי האחזקה החודשיים), מבלי שהדבר ייחשב כהפרת ההסכם מצידכם. 
  3. הארכת תקופת הניסיון 
    החוק קובע תקופת ניסיון, הנמשכת לאורך שלושת החודשים הראשונים ממועד תחילת מגוריכם בבית. במהלכה, כל צד יכול לבטל את ההסכם בהתראה של 14 ימים בלבד, לעומת 90 יום לאחריה. במידה ואתם סבורים, שבתקופת קורונה תידרש לכם תקופה העולה על שלושה חודשים כדי להתרשם מהתאמת המסגרת לצרכים שלכם מומלץ שתסכימו עם בית הדיור המוגן על הארכת תקופת הניסיון. בעניין זה חשוב לקחת בחשבון, שבדרך כלל הארכת התקופה תהיה הדדית, על כל הנובע מכך. 
  4. דחיית מועד הפקדת מלוא סכום הפיקדון
    בדרך כלל, מקובל לדרוש מהדייר להפקיד את מלוא סכום הפיקדון כתנאי לקבלת החזקה ביחידת הדיור. בימי קורונה במיוחד, מומלץ לבחון את נכונות הבית לגבש מתווה עסקה שונה: קבלת החזקה כנגד תשלום סכום מינימאלי בלבד על חשבון הפיקדון ותשלום דמי האחזקה החודשיים באופן שוטף. הפקדת החלק הארי של סכום הפיקדון על פי מתווה זה תידחה לתום תקופת הניסיון. הרעיון הוא, לאפשר לכם אורך נשימה למכירת הנכס (אם אתם נדרשים לכך), בתנאים אופטימליים, ובכל מקרה לא לעשות זאת לפני שהשתכנעתם בדבר התאמת מסגרת המגורים לצרכים שלכם.

ובקצרה?
המצב היום שונה בתכלית ומייצר אתגרים משתנים וכר פורה לפתרונות יצירתיים. חשוב, שהם יהיו מותאמים לכם באופן אישי. לכן, לפני שאתם מקבלים החלטה כל כך משמעותית, שהמורכבות שלה בהיבט האישי והכלכלי מתעצמת בימי קורונה, ודאו שאתם מודעים לכל הפרטים, קטנים כגדולים. היום, עוד יותר מתמיד, חשוב שתהיו מלווים באיש מקצוע אמין עליכם, מיומן ומנוסה. כך תוכלו לקבל את הבטחון, שההחלטה שקיבלתם אכן תשרת אתכם לטובה.

רוצים להתייעץ?
בשמחה, אני כאן לשירותכם.

עורכת דין אורלי בן אשר רוזנבוש, מומחית בהסכמי דיור מוגן, מנהלת פורום דיור מוגן לגיל השלישי באתר LawGuide, עוסקת בליווי משפטי אישי לגיל השלישי, עריכת ייפוי כוח מתמשך וצוואות. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדיור מוגן LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.