דוקטור מיקי הרברטל, מנהל בית החולים רמב"ם, שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל על הירידה בנתוני התחלואה בקורונה, ואמר: "אני חושב שצריכים לפתוח את הסגר לפי תוכנית מוסדרת, בצורה מאורגנת, איטית ובסבלנות - אנחנו לא רוצים להיות עוד פעם בסגר". הוא ציין ב-103FM כי תמך לחלוטין בסגר שהוטל בחודשים מרץ אפריל. "המשמעותיות ברורות לי, ואני חושב שאנחנו צריכים לעשות הכל כדי לא להיות שם עוד פעם".

פעילות המשטרה כחלק מאכיפת הסגר. צילום: דוברות המשטרה

לדבריו, אי אפשר לבנות תוכנית ל-9.3 מיליון איש ולהתעסק בכל עשרים אנשים בנפרד, זה פשוט לא יכול לעבוד וזה מה שיוצר את הבלבול. "צריך לבנות את זה מסודר, מאורגן, לפי לוחות זמנים, לפי תחלואה, אבל לאוכלוסיית מדינת ישראל", הוסיף מנהל רמב"ם.

מה זה אומר?
"אי אפשר להגיד קבוצה כזאת כן וכזאת לא. אנחנו במדינת ישראל לא בארה"ב ולא בשוויץ ולא באוסטרליה וחלק מההתעסקות הגדולה זה למה אני ולא הוא, כל הזמן שומעים, לכן היציאה צריכה להיות מאורגנת באמת. מתוך שאיפה, בגלל המשמעויות, פעם ואחת ולתמיד נעשה את זה טוב ולא נצטרך לחזור חזרה אחורה".

זה נשמע מצוין אבל איך אתה מיישם?
"אני חושב שצריך להגדיר את המטרות שלנו. הן צריכות להיות ברורות מאוד - הורדת התחלואה, לא לחזור למצב של סגר, ולפתוח את הכלכלה. השאלה היא איך עושים את זה בצורה נכונה, והתשובה לכך מורכבת, כי ככל שאתה עושה את פתיחת הסגר יותר סקטוריאלית, ואין לי ספק בכלל שעושים את הפתיחה של הסגר בצורה יותר בסיסית, יהיו קבוצות שיפגעו מזה שאולי היה אפשר לא לפגוע בהם, אבל אם אתה מתחיל לעשות את זה לקבוצות קטנות, אז אין לזה סוף, ואז בעצם הפתיחה הופכת ללא הגיונית בכלל וזה מבלבל את כולם".

בהמשך השיחה נשאל על המצב בבית החולים אותו הוא מנהל, והשיב: "אנחנו רואים בפירוש כרגע איזה מן מגמת ירידה בכמות התחלואה, אנחנו רואים את התחלואה שמתרכזת הרבה במגזרים מסוימים, עכשיו זה קצת יותר מיטשטש לאור הירידה של התחלואה". לדבריו, היתה תחלואה רבה במגזר החרדי והערבי, יותר מהיחס החלקי שלהם באוכלוסייה באזור שלנו, זה בפירוש ראינו בצורה בולטת. "אבל אנחנו גם כרגע רואים את אפקט הסגר, כנראה, אין לי הסבר אחר", הדגיש, "למרות כל מה שאנחנו אומרים, כנראה כן היה סגר מפני שאין ספק שעד לפני שבועיים אנחנו עלינו גם בתחלואה המאושפזת".

עוד הוסיף כי "אפשר להתווכח רבות על המאומתים, מה המשמעות של מספר המאומתים, אבל תחלואה מאושפזת אי אפשר להתווכח, על החולים המונשמים אי אפשר להתווכח". ד"ר הרברטל התייחס לפתיחת מחלקת הקורונה הנוספת, שהוקמה בחניון התת קרקעי הממוגן על שם סמי עופר, ואליה הצטרף הצבא: "ראינו במשך חודשיים עליה קבועה במספר החולים שצריכים אשפוז ולשם זה נאלצנו לפתוח את החניון, ולפחות בשבועיים האחרונים אנחנו רואים בפירוש שהעסק כאילו מתמתן במגמה קלה של ירידה".

מחלקת הקורונה הצבאית ברמב''ם (צילום: דובר צה''ל)
מחלקת הקורונה הצבאית ברמב''ם (צילום: דובר צה''ל)

בהמשך השיחה ציין כי הוא שמע אתמול, מביתו בזיכרון יעקב, אירוע גדול מאוד שהתקיים עד השעות הקטנות של הלילה בירכא. "אני לא יודע מה היה שם, אבל יכול להגיד ששמעתי את תהודת הקול בצורה מאוד ברורה", הדגיש, "הודענו גם למשטרה".

לא כולם הפנימו. אולי הקטע זה שאנשים לא מפחדים בניגוד לגל הראשון
"אני באמת, הבאתי הרבה מאוד אנשים שיבואו לעשות אתינו סיור בחניון התת קרקעי המתחם שלנו שמרגש בעוצמות וביכולות שלו ועצוב מאוד בתכולה שלו. אתה רואה אנשים מאוד בודדים ומסכנים, חולים מאוד נמצאים שם לבד עם כמה שאנחנו מנסים לעזור להם, זה מאוד עצוב אני חושב שאנשים צריכים להבין את זה. שוב פעם, עוד ועוד אנשים צעירים לא מבוגרים בני 45-35 בטיפול נמרץ, איש בן 26 יצא היום מטיפול נמרץ".

מחלות רקע?
"לא, והוא לא הראשון. יש לנו קבוצה לא קטנה". 

איך אתה מסביר את זה?
"לא יודעים הכול להסביר".

אתה מבין את הנגיף?
"הוא סגור על עצמו ומתעתע בנו כל הזמן, מאוד מטריד לדעתי הדבר הכי מטריד כרגע בנושא הנגיף זה שרואים שיש חולי שני וכבר מישהו נפטר בהידבקות השנייה שלו וזה אירוע מאוד מטריד. אנחנו באמת".

יש תקופה שלא ניתן להידבק בשנית?
"אנחנו צריכים להיות מאוד ענווים מלשון ענווה בנושא ההתעסקות, לתת לזה את הכבוד המגיע לזה. לכן זה מתחבר לשאלה הראשונה, איך יוצאים מאירוע הסגר? אם לא נעשה את זה נכון ולא נעשה תא זה בערובת הדדית ולהבין שאי אפשר לעשות כל 50 אנשים עם חוקים משלהם. שאלתם למה זה קורה עוד פעם? נכון ללא ספק היום במידה מסוימת ולא לדעתי לא בצדק פחות מפחדים אבל הדבר השני שגורם לאנשים שלהתנהג כמו שמתנהגים זו העובדה שמבללים אותם אם קבוצה כזאת כן ואחרת אולי ואחרת למה לא אתה יושב ושואל – לאיזה קבוצה אני שייך".

שר הדתות עשה חתונה של 80 איש, שר בממשלת ישראל ואין טעם לחזור על כל הרשימה. הציבור מסתכל על מנהיגיו ומפנים.
"לכן אני חוזר אלינו כאזרחי המדינה ואומר את זה כאזרח ולא כמנהל ביה"ח, אנחנו צריכים להגן על עצמנו ועל המשפחות שלנו, ישבתי עם משפחות שבאמת נדבקו ובני המשפחה שהדביקו אותם עם ייסורי המצפון שזה גורם להם עד הורים שנפטרו כתוצאה מזה, זה נורא ואיום".

לדעתך מדובר בווירוס שהונדס במעבדה?
"אתה יודע, אני מאוד לא מחובר לקונספירציות. פה זה סדק, יש לי סדק בעובדה שכן יש פה אולי משהו יותר גדול ממה שאנחנו מבינים".