"אם מישהו היה אומר לי לפני עשר שנים שההסתדרות הציונית העולמית תהיה במקום שבו היא נמצאת כיום - לא הייתי מאמין", אומר אברהם דובדבני, יו"ר הארגון. דובדבני מונה לראש הארגון בשנת 2010, לאחר שההסתדרות הציונית העולמית נפרדה מהסוכנות היהודית. "לא היה לנו תקציב של ממש, לא הייתה תוכנית פעולה, בעצם לא היה לנו כלום", הוא נזכר בימיו הראשונים כיו"ר הארגון העצמאי. "כיום ההסתדרות הציונית העולמית משגשגת עם מספר עצום של פעילויות ותוכניות. אנו עובדים יחד עם קהילות יהודיות ברחבי העולם, וממלאים את המשימה שהחלה בקונגרס הציוני העולמי הראשון בשנת 1897 - להביא את היהודים לישראל.

"אנשים שואלים אותי 'איך אתה יכול להסביר את ההצלחה של הארגון'", דובדבני מחייך ועונה - "אני אומר להם שזה בגלל דבר אחד: אלוהים הוא ציוני". על פי דובדבני, לארגון ישנם ארבעה יעדים מרכזיים: עידוד וקידום עלייה, פיתוח יישובים חדשים ברחבי ישראל וביסוסם, חינוך הדור הבא לחשיבותה של הציונות ומרכזיותה של ישראל ליהדות, והקפדה על כך שהשפה העברית תהיה מובנת וגם מדוברת בקרב יהודים ברחבי העולם.

כשנשאל, דובדבני מודה כי קשה לשכנע יהודים לעזוב את חייהם הנוחים בגולה, לעקור את בני משפחתם מהמקום שבו הם מתגוררים ולעבור לישראל. עם זאת, הוא מוסיף, "ציונות פירושה לעשות את הבלתי אפשרי - ואנחנו עובדים בכל הכוח והיכולת שלנו לעשות זאת". בנוגע להקמת יישובים חדשים בישראל, דובדבני מספר כי ההסתדרות הציונית העולמית הציבה יעד: לפתח יישובים קהילתיים חדשים בכל שנה. הוא מצביע בגאווה על היישוב החדש מיטל, שעלה על הקרקע לאחרונה במורדות הר גלבוע. מיטל הוא יישוב מעורב של משפחות דתיות וחילוניות, שמספק הזדמנות ייחודית למשפחות ציוניות, צעירות ואידיאליסטיות לבנות קהילה יחד.

200 מורים לעברית

חינוך הדור הבא בתפוצות לחשיבותה של ישראל הוא חיוני, מציין דובדבני. לשם כך, ההסתדרות הציונית העולמית שיגרה יותר מ־200 שליחים לבתי ספר יהודיים ברחבי העולם, כדי ללמד יהדות, את השפה העברית ועל הנחיצות של מדינת ישראל לחיי היהודים. "התחלנו לפני שמונה שנים עם 60 מורים", אומר דובדבני. "כיום יש לנו יותר מ־200. זוהי הצלחה אדירה, ואנחנו לא מספקים את כל הדרישה". דובדבני אומר כי ההסתדרות הציונית העולמית תוסיף מאות מורים לאחר סיום מגיפת הקורונה.

היעד החדש עבור השליחים של הארגון הוא איחוד האמירויות. בחודשים הקרובים, ברגע שיסתיימו הסדרי הביטחון, הארגון ישלח לדובאי זוג שליחים שיקימו אולפן ללימוד השפה העברית, יעבירו הרצאות בנושא מסורת ישראל ויארגנו אירועים קהילתיים סביב החגים ומועדי ישראל.
דובדבני מצר על מצב הבקיאות בשפה העברית בעולם היהודי כיום, ומסביר כי חיוני שהעברית תישאר השפה המרכזית של העם היהודי: "זה מחבר בין יהודים, בין יהודים למדינת ישראל, וזו השפה שבה אנו מדברים עם אלוהים". לשם כך מחנכי הארגון ברחבי העולם הקימו מערך של קורסים אינטנסיביים בעברית המלמדים את השפה. "אנחנו היחידים שנדרשים לנושא", הוא אומר. "אם לא נעשה זאת, אף אחד אחר לא יעשה".

לדבריו, מגיפת הקורונה לא עצרה את התנהלותם של הקורסים. "הפעילות שלנו מעבר לים השתנתה, אך לא נעצרה", אומר דובדבני. "אנו מפעילים 250 קבוצות אולפן באמצעות זום, ויש דרישה להגדלת המספר". אולם למרות ההתעניינות ההולכת וגוברת בקורסים לשפה העברית, דובדבני אומר כי היחסים בין יהודים בישראל ליהודים בתפוצות נמצאים בשלב קשה. יהודים מחוץ לישראל, הוא אומר, שופטים את ישראל על פי הפוליטיקה.

"מה שחסר", הוא אומר, "זה גוף שיסביר את חשיבותה של המדינה היהודית לעם היהודי. עם הקמת מדינת ישראל ב־1948, ואפילו לאחר מלחמת ששת הימים, אנשים העריכו את נס הקמתה של ישראל ואת חשיבותה. אבל אחרי 72 שנה צמח דור חדש שמעולם לא חווה חיים בלי ישראל, והוא קיבל את המדינה כמובן מאליו. "עלינו להגיע לצעירים האלה כדי להסביר להם את שורשינו ואת מהותנו. הם יכולים לא להסכים ואף לבקר את ישראל, זה בסדר. אבל זה לא צריך להשפיע על הקשר שלהם למדינת ישראל".

דובדבני מדבר בחיוב על פרויקט "תגלית", אשר לדבריו חולל שינוי חיובי באופן שבו צעירים יהודים חושבים על ישראל. עם זאת, לדבריו, כמחצית מהאוכלוסייה היהודית שחיה מחוץ לישראל מעולם לא ביקרה במדינה. כשנשאל על הצורך בהסתדרות ציונית עולמית כיום, 72 שנה לאחר הקמת מדינת ישראל, אומר דובדבני, "הציונות הוקמה כדי ליצור מדינה. לאחר הקמת המדינה, אפשר היה לומר שתפקידה הסתיים. אולם המטרה העיקרית של התנועה הציונית - להעלות את העם היהודי לארץ ישראל - עדיין לא הושגה. נושא העלייה הוא החשוב והקריטי ביותר".
"בנוסף", הוא מציין, "עדיין יש לנו הרבה מה לעשות - להקים חברה עם שוויון, אידיאולוגיה, תרבות ועזרה לזולת. אנחנו עדיין זקוקים לערכי הציונות".

הקונגרס הציוני העולמי הקרוב - ה־38 במספר - יהיה הראשון שייערך ברשת ולא באופן פיזי. 720 נציגים ומשקיפים מיותר מ־30 מדינות ישתתפו באירוע שייערך שלושה ימים, בתאריכים 20־22 באוקטובר. המפגשים יתקיימו בשעות אחר הצהריים, מסונכרנים עם אזורי זמן בישראל, צפון אמריקה, אמריקה הלטינית, אירופה, אוסטרליה ודרום אפריקה.

כל המשתתפים יתחברו באופן מקוון באמצעות המכשירים הדיגיטליים שלהם ישירות לדיונים, להרצאות, לפאנלים וגם להצבעה באמצעות פלטפורמה מקוונת חדשנית של מרכז הכנסים הבינלאומי בירושלים. בנוסף, המשתתפים יוכלו לתקשר ישירות זה עם זה באמצעות הפלטפורמה. בשנה הבאה, ככל שהקורונה תיעלם, יחזור הקונגרס להיערך במתכונתו הרגילה עם מאות נציגים שיקיימו פגישות פנים אל פנים ודיונים.

"מדינת ישראל היא הגורם המחבר העיקרי בין יהודים ברחבי העולם", מוסיף דובדבני. "המשימה של ההסתדרות הציונית העולמית היא לסייע לה להמשיך במשימתה ולהמשיך להפיץ את הערכים שלה בקרב יהודים ברחבי העולם". אברהם דובדבני גדל עם הציונות. אביו, ברוך דובדבני, היה מנהל מחלקת העלייה של הסוכנות היהודית והביא מאות אלפי עולים לישראל. "אני ממשיך בעקבותיו", הוא אומר. "עשיתי את זה כל חיי - כל מה שיש לי הוא ממנו". 

הכתבה מתפרסמת בשיתוף עם ההסתדרות הציונית העולמית