ממשלת סין אישרה לאחרונה הקמת אזור רפואי מיוחד במחוז היינאן, שבו אפשר יהיה להסתמך על אישורים רגולטוריים מגופים מערביים, והיא מזמינה חברות ישראליות העוסקות בתחום הציוד הרפואי. המטרה: להנגיש תרופות ומכשור חדיש המאושרים בארה"ב ובאירופה לחולים סינים הנאלצים לטוס אל מחוץ לסין לשם קבלת טיפולים.

השוק הרפואי בסין כיום, הוא השלישי בגודלו בעולם, אחרי השווקים של ארה"ב ואירופה. כאשר סין אחראית ליותר מ־10% מסך ההוצאה הרפואית העולמית. הבעיה היא שהרשויות במדינה לא מסתמכות על תהליכי רגולציה אחרים שמקיימות הרשויות האמריקאיות (FDA) או האירופיות (CE), ועל כן תהליכי האישור והרישום בסין יכולים להתפרס על פני שבע עד עשר שנים. 

מחוז היינאן, שממוקם בדרום סין ושדומה בשטחו ובגודל האוכלוסייה שלו למדינת ישראל, הפך להיות אטרקטיבי במיוחד, הן עבור חברות מדעי החיים הישראליות, והן עבור חולים סינים, אשר במקום לטוס לחו"ל מגיעים למחןז ויכולים לקבל טיפול רפואי, שעד עתה לא ניתן לקבל אותו בסין. התמיכה בחברות הישראליות בסין תינתן על ידי ה־AMTTC (מרכז העברות טכנולוגיות רפואיות מתקדם) - גוף סמי־ממשלתי סיני המנוהל על ידי ג'ונתן וואנג.

לשם תמיכה בתהליך, מנהלת האזור הרפואי המיוחד מינתה את אורן רסולי, מנכ"ל CimiComp, כנציג המנהלת בישראל. לרסולי מעל ל־15 שנות ניסיון בשיתופי פעולה סיניים־ישראליים בתחום מדעי החיים. חברות ישראליות אשר מעוניינות ויימצאו מתאימות יזכו לליווי צמוד, החל משלב הגשת החומרים ואישור ההתאמה על ידי האזור הרפואי המיוחד, דרך איתור רופאים ומטופלים פוטנציאליים ועד לתמיכה ברישום המוצר ב־NMPA, הרגולטור הסיני, לצורך מסחור המוצר בסין. בין החברות הבינלאומיות שכבר פועלות שם: Medtronic, ג'ונסון אנד ג'ונסון, Allergan ועוד.

"הבעיה בכניסה לשוק הסיני היא המערך הרגולטורי הנפרד שלה משאר העולם", מסביר רסולי. "חברה ישראלית שפיתחה שתל לעמוד השדרה ורשמה אותו באירופה ובארה"ב, וכבר הראתה שהוא טוב - עדיין תצטרך להתחיל בסין את כל הליכי הרגולציה מהתחלה. זה מייצר פער משמעותי עד שמוצרים מוצעים לצרכן הסיני, ויוצר מצב שעשירי המדינה טסים למדינות אחרות לשירותים רפואיים.

"עיקר החברות שפונות למסלול הזה הן חברות בינלאומיות גדולות שרואות את הערך, ולחברות ישראליות אין מערך רגולציה כזה גדול", הוא מסביר. "עשינו אירוע עם מכון היצוא הישראלי וראינו ביקוש רב מחברות ישראליות, ואני מאמין שעד סוף השנה ארבע או חמש חברות יחלו בתהליך".

בין החברות המשתתפות יש המגיעות מתחום האורתופדיה, התרופות ומניעת זיהומים, עם פיתוחים כמו בדים המונעים זיהומים ואלונקה מיוחדת להעברת חולי קורונה. "מדובר ביחסית נתיב חדש, אבל המטרה היא שתהיה פה המשכיות", מוסיף רסולי.