שאלון חדש של מכון ויצמן למדע יוכל לעזור לך לגלות מה הסיכויים שאתה חולה בקורונה, ולמדינות להחליט למי לתת עדיפות לבדיקה, מכיוון שעדיין קשה להשיג אותן. הסקר נבנה על פי מודל המפורט במאמר שפרסמו חוקרים ממכון ויצמן, המרכז הרפואי רמב"ם, מכבי ושירותי בריאות כללית, קינגס קולג' בלונדון ואוניברסיטת תל אביב.

מחלקת הקורונה בבית החולים רמב"ם, קרדיט דובר צה"ל

החוקרים הבינו שיכולות הבדיקה מוגבלות ברחבי העולם, ויש צורך בשיטה חדשה שתוכל לייעל את התעדוף של אנשים לבדיקה. המודל מעריך את ההסתברות של אדם להיות חיובי, על סמך תשע שאלות ונוצר מתוך תת-מדגם של סקר תסמינים לאומי שנענה למעלה משתי מיליון פעמים בישראל תוך חודשיים, ומסקר ממוקד שהופץ לתושבי מספר ערים בישראל. בסך הכל השתתפו במדגמים 43,752 אנשים.

ניתוחי הצוות הראו שקיים קשר בין מספר תסמינים לגיל, דבר המצביע על כך שהמחלה מתבטאת בדרכים שונות בקבוצות גיל שונות. המחקר ניתח גם מקרים קלים יותר, לא רק חולים שאושפזו, ואיפשר ליצור מודל ישים יותר שיכול לחבר בין המגדר, הגיל והתסמינים ולשער את הסבירות שאדם נדבק. המודל אומת גם בארה"ב, בריטניה ושבדיה.

הסקר, הזמין באופן מקוון בעברית ובאנגלית, מתבסס על שלוש שאלות פשוטות - מגדר, גיל ומה הסימפטומים שאתה חווה, אם בכלל. אלו שחווים תסמינים, צריכים להיבדק על פי תקנות משרד הבריאות או שלא בטוחים האם הוא צריך להיבדק, צריכים לפנות לרופא, שכן על מנת לקבל בדיקת קורונה בישראל, יש לקבל הפניה.

תקנות הבדיקה השתנו מספר פעמים, אך בדרך כלל הפניות ניתנות לבעלי תסמינים או לאלו שבאו במגע עם חולה מאומת. מי שחי באזור אדום עשוי להיות זכאי גם לבדיקה וגם אנשים שטסים מחוץ למדינה. הבדיקה נערכת באמצעות קופות חולים או במרכזי בדיקות מסויימים המותאמים לכך והתוצאות מתקבלות דרך קופת החולים של כל מטופל.