רשת CNN דיווחה הערב (חמישי) שמקורות בכירים בממשלת סודאן אישרו שהקבינט הסודני מתכנס על מנת להחליט האם לנרמל את היחסים עם ישראל. הדיווחים מתפרסמים כעת, לאחר שארצות הברית הציבה לסודאן מועד אחרון של 24 שעות להגיע להסכם נורמליזציה.

על פי אותם מקורות, וושינגטון נתנה לח'רטום 24 שעות להסכים לנרמל את היחסים עם ישראל, החל מיום רביעי. בתמורה להסכם הנורמליזציה המסתמן, צפויה סודאן לזכות בעסקה שתצמצם את חובה ואולי תוציא את סודאן מרשימת המדינות נותנות החסות לטרור. העסקה הצפויה עם ארה"ב תכלול גם פגישה בנוגע להקלות החובות של סודאן, מסירה מידית של 600 מיליון דולר בסיוע ותרופות מזון, והסכם לביטול חוב של שלושה מיליארד דולר שחייבת סודאן לשלם לארצות הברית במהלך שנת הכספים הבאה, שתחל באוקטובר 2021.

נאום נתניהו בטקס חתימת הסכם השלום. באדיבות הבית הלבן

משרד החוץ האמריקני לא התייחס לעסקת הנורמליזציה הישראלית. בתשובה לאפשרות הסרת סודאן מרשימת מדינות תומכות הטרור אמר אתמול דובר משרד החוץ האמריקני, כי "אנו עדיין עוסקים בדיונים פעילים עם סודאן בנוגע למדיניות ולדרישות החוק לבחון את האפשרות להוציא את סודאן מסיווג המדינות נותנות החסות לטרור".

סודאן הוגדרה כנותנת חסות לטרור עוד כאשר הייתה בראשותו של הנשיא לשעבר עומר אל-באשיר בשנת 1993. באפריל 2019 הפיל הצבא הסודני את שלטונו של אל-באשיר ומאז עומדת בראש המדינה ממשלת מעבר.

בסוף אוגוסט, ימים בודדים לאחר ההודעה על הסכם השלום הצפוי עם איחוד האמירויות, ביקר מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו בח'רטום, ועל פי הדיווחים פעל כבר אז לקידום הסכם הנורמליזציה עם ישראל. לאחר הביקור התבטא ראש ממשלת המעבר בסודאן, עבדאללה חמדוכ, בנושא ואמר כי "אין לממשלת המעבר בסודאן מנדט לקבל החלטה מרחיקת לכת בנוגע לנירמול היחסים עם ישראל".

היום אישרה הכנסת את חוזה השלום שנחתם בין ישראל לאיחוד האמירויות ב-15 בספטמבר. ההצבעה בעד ההסכם התקבלה ברוב גדול של 80 קולות בעד ו-13 נגד. במהלך הדיון במליאה בנושא נאמו 100 נואמים שונים.