לאחר הפרסום השבוע על הקלטות של שיחה פרטית בין היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ליו”ר לשכת עורכי הדין לשעבר, אפי נוה, שבהן מלין מנדלבליט על חוסר קבלת ההחלטה של פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן בעניין עילת סגירת התיק של מנדלבליט שנחשפה בחדשות 12, התעוררו תגובות רבות של בכירים במערכת המשפטית בעבר ובהווה. היועמ”ש לשעבר עו”ד יהודה וינשטיין, שסגר את התיק של מנדלבליט עת האחרון שימש פצ”ר ב”פרשת הרפז”, שבה היה חשד כי שיבש חקירה, אמר ל”מעריב־סופהשבוע” לאחר הפרסום: “החלטתי לסגור את התיק של מנדלבליט ראויה”.

וינשטיין הוסיף כי “אינני מתכוון להביע עמדה למצער לעת הזו באשר לעצם בקשתו של מנדלבליט משי ניצן, הכפוף לו, לשנות את עילת הסגירה כפי שזו נקבעה על ידי”. בכל הנוגע לשיחה שפורסמה בחדשות 12 בין מנדלבליט לנוה אמר היועמ”ש לשעבר: “טוב שהדברים לא היו נאמרים כלל, הגם שנאמרו בשיחה בין שני חברים קרובים”.

אפי נוה (צילום: אבשלום ששוני)
אפי נוה (צילום: אבשלום ששוני)

וינשטיין אף דחה את כל הנוגע לקשר אפשרי לתיקי נתניהו ואמר: “אין ולא יכול להיות קשר בין הדברים. אני גם מוכן לקבוע קטגורית, חרף הדברים שהשמיע מנדלבליט באותה שיחה פרטית, שאין דברים בעלמא ושאין בהם ממש. פרקליט המדינה לא סחט את היועץ, והיועץ לא נסחט על ידי פרקליט המדינה, זה אבסורד. אין ולא היה כדבר הזה. אין לי ספק שההחלטות ניצבות על רגליהן איתנות. ניתן להסכים להן או שלא, אבל אין ספק שמדובר בהחלטה מקצועית ונקייה משיקולים זרים. הדברים ברורים ואין צורך להאריך, ואם בכל זאת יש צורך - הרי שלהחלטה זו שותפים בכירים נוספים במשרד המשפטים, ואין זו החלטה בלבדית של היועץ”.

לגבי הטענות על תפירת תיקים אמר וינשטיין: ”אני מכיר היטב את הפרקליטות. אין תפירת תיקים, ולא ראיתי שם שום מתפרה. אני מציע להניח למושגים המטופשים הללו. הפרקליטות יכולה לשגות, ואם תשגה - יעשה בית המשפט לתיקונה של השגיאה. הפרקליטות יכולה לעתים גם ללקות בלהיטות יתר, אך אין בנמצא מתפרות מעין אלו המיוחסות לה”.

בהמשך תקף וינשטיין את האמירות של יו”ר הקואליציה, ח”כ מיקי זוהר, כלפי מנדלבליט: “הדברים הללו צריכים לקומם כל אדם הגון, ואנשים הגונים חונים בנוחות רבה גם בימין וגם בשמאל. אלמלא היו אלה דברי הבל, והם הינם כאלה וכך יש להתייחס אליהם, הייתי אומר שהם יכולים לשמש עילה לפתיחת חקירה משטרתית. אך אני מבין שהוא חזר בו מן הדברים וראש הממשלה מסתייג מהם, אז ניתן בדוחק להסתפק גם בכך”.

גורם משפטי בכיר אחר אמר בנוגע להקלטות של מנדלבליט ונוה: “ההתבטאויות המשוחררות האלו על בכירים במערכת לא מפילות מהרגליים, כי אנשים הם בסך כל בני אדם, ובשיחות פרטיות יכולים למצוא עצמנו מדברים בשפה משוחררת. אני גם לא יודע לענות אם תפרו תיקים. מה שכן ברור הוא שחובה שהדבר הזה ייבדק, אולי כדי שתוקם ועדה לעניין, כי עצם ההאשמה בתפירת תיקים היא תופעה חמורה. אבל אין כלים אמיתיים לבדוק את זה, ובטח אמירות כאלו ואחרות אינן כלי לכך. אין קשר בין זה לתיקי נתניהו. החלוקה הפבלובית המיידית האוטומטית בין המגינים על המערכת למבקרים אותה על בסיס התיק של נתניהו היא לא נכונה. מה שברור כבר כעת יותר ויותר הוא שאנשים מתוך המערכת מותחים ביקורת לא פשוטה על הליכים לא תקינים".

גורם משפטי אחר הוסיף: “התחושה היא שביקורת רבה מדי מגיעה אל גורמים שונים בפרקליטות, ובכללם ליאת בן ארי, שי ניצן ונוספים. ביקורת שהייתה צריכה להיעצר לפתחו של היועץ, שהוא בעל הסמכות והאחריות”.