עמיחי אטדגי: משלוחים אישיים לחיילים בבסיסים

"המסעדה שלנו פועלת כבר עשר שנים. עבדתי בה כשף עד שלפני חמש שנים רכשנו אותה. מאז אני מבשל ורעייתי רון מנהלת את ה'פלור' ואחראית על השירות ועל הזמנות האירועים. במתחם שלנו אנחנו מפעילים את המסעדה שהיא חלבית־אסייתית וכן שירות קייטרינג חלבי, מתחם וי־איי־פי לאירועים סגורים ואולם אירועים בשרי. במסעדה אנו מגישים סושי, פסטות בעבודת יד, סלטים מעניינים ועוד. העסקנו קרוב ל־40 איש ועבדנו מאוד יפה עד שהגיעה הקורונה. ואז, באמצע מרץ, נכנסנו לסגר הראשון מהיום למחר, בלי הכנות, ונאלצנו לזרוק לפח הרבה מאוד סחורה.

"דבר ראשון הוצאנו את מי שיכול היה לחל"ת וניצלנו את תקופת הסגר לפתח את שירות המשלוחים ואת העסק. התחלנו לעבוד עם חברת שליחויות חיצונית, נערכנו מבחינת הכלים החד־פעמיים והתמקדנו בשיפור השירות ואיכותו. את שאר העובדים שלא הגיע להם חל"ת – כמו מלצרים וחיילים – המשכנו לשלב בפעילות, כי כאב לנו הלב לשלוח אותם הביתה. באותה תקופה הגשמתי חלום ופתחנו אולם אירועים בוטיקי עבור 120 אורחים צמוד ל'רוקפור'.

"לאורך כל התקופה אנחנו עושים פרסום חזק לשליחויות שלנו וגם נכנסנו חזק לבסיסים בכל האזור, כולל כאלה שמרוחקים מכאן. חיילים עושים הזמנות משותפות, ואנחנו מגיעים עם צידניות ומפנקים אותם בנוסף עם בקבוקי שתייה, קינוחים, מנות גדולות ויפות ומחירים טובים. עכשיו כשהמסעדה לא עובדת בגלל הסגר השני, מרבית ההכנסה היא מהשליחויות ומשירות הקייטרינג – שמחות ובר מצוות, שאנו מביאים אליהם את האוכל בכלים נאים וגם מסדרים אותם על השולחנות. גם יצאנו עם שירות של ארוחות בוקר אישיות, כשכל לקוח מקבל מארז שמותאם לו. בתקופה כזו חייבים להיות כמה שיותר יצירתיים".

הכותב הוא הבעלים והשף של מסעדת "רוקפור". הפועלים 5, אזור התעשייה דימונה. טל': 08-6572010

איתמר חפץ: מארזי משקאות להכנה עצמית בבית 

"פתחנו את סניף rebar הראשון לפני 14 שנה בקניון איילון, ומאז הרשת הפכה למותג המוביל בישראל בתחום משקאות הבריאות ומונה כ־80 סניפים בכיסוי ארצי. יש לנו דוכנים בקניונים סגורים ופתוחים, בחדרי כושר וברחובות הערים. חלק מהסניפים הם בתפעול שלנו ומעסיקים 300־400 עובדים, תלוי בעונה, וחלק מהם בזכיינות ומעסיקים 800־1,200 עובדים. המותג שלנו מבוסס על מוצר אחד שכולל כוס משקה, קשית ומכסה, ומוכן ללקוח בסניף ברגע ההזמנה בהתאמה אישית. 'מייד אין אורדר' קוראים לנישה המצומצמת הזו.

"כשהתחיל הסגר הראשון סגרנו את כל הסניפים למשך יותר מחודש, הוצאנו את העובדים לחל"ת ובמקביל התחלנו לפתח את קונספט השליחויות שכבר היה מונח לנו על השולחן עוד לפני הקורונה. במקרה של המשקאות שלנו זה סיפור מורכב, כי המרקם שלהם חייב להיות חצי קפוא. אז היה צורך להתאים את המארזים ולמצוא פתרונות בידוד כדי שהמוצר יגיע במרקם הנכון מבלי לפגוע בחוויית הלקוח. שירות השליחויות מתבצע רק בחלק מהסניפים שפועלים במתחמי חוץ, כי מהם יותר קל להוציא שליחים.

איתמר חפץ (צילום: ללא קרדיט)
איתמר חפץ (צילום: ללא קרדיט)

"בחודש האחרון השקנו את המיזם החדש rebar@home, שמאפשר ללקוחות להזמין הביתה מארזים להכנה עצמית בזמנם החופשי של כמה מהמשקאות הפופולריים שלנו. המארזים מגיעים בקופסה מעוצבת המכילה את חומרי הגלם האיכותיים כמו פירות ואגוזים במינון הנכון להכנת כוס משקה. מוציאים את המארז מהפריזר, מוזגים את היוגורט או את מיץ התפוחים שלנו לקיט, מוסיפים שלוש קוביות קרח ומערבבים בבלנדר. זאת חוויית צריכה אחרת, ביתית, שהיא שונה מהחוויה שיש ללקוח שעוצר ברחוב או באמצע שופינג בקניון לקנות כוס משקה. התגובות מצוינות - מספר ההזמנות והלקוחות החדשים עולה משבוע לשבוע, וכך גם מספר האזורים הגיאוגרפיים שהשירות מגיע אליהם".

הכותב הוא מבעלי רשת משקאות הבריאות rebar. טל': 03-5272489

שלומי לחנה: אריזה ומשלוח כחלק מחוויית הלקוח 
האתגר הגדול של עסקים בתהליך כניסה לעולם המשלוחים הוא להעביר את החוויה שברכישה בחנות לצריכת המוצר בבית. הרי בנקודת המכירה יש לנו שליטה כמעט מלאה על עולם החושים – ריחות, צלילים וטעמים. אנחנו פוגשים את הלקוח פנים אל פנים ויכולים לתת מענה מיידי לרצונות ולספקות שלו. כל אלה נעלמים ברגע שנכנסים לתחום המשלוחים. לאתגר הזה ישנם שני אלמנטים - ניהול המשלוח, שהוא תחום שבו ניתקל בציפיות גבוהות של הלקוחות, אשר גובשו בעקבות הזמנת מוצרים דרך חברות בינלאומיות.

הציפיות הללו כוללות שיקוף ללקוח היכן החבילה נמצאת בתהליך, לו"ז להגעה וכדומה. זה תנאי סף לכניסה לתחום המשלוחים, שימנע אכזבה של הלקוחות. האלמנט השני הוא אריזת המוצר, שנועדה לא רק לצורכי הגנה אלא משמשת גם ככלי מכירתי, מיתוגי ורגשי. מכיוון שאנשים נמצאים בתקופה זו המון שעות בבית, כל השקעה קטנה באריזה ובמסרים שאתם רוצים להעביר דרכה, תעצים מאוד את חוויית הקנייה.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי שיווקי ומרצה לשיווק במכללה למינהל

שלומי לחנה (צילום: ללא קרדיט)
שלומי לחנה (צילום: ללא קרדיט)

אביטל דכטרמן: מענה ראוי לירידה בהכנסות

בעלי המסעדות מצאו עצמם מול אתגרים חדשים ומציאות חדשה שחייבו התאמה מהירה. במקביל לתהליך של ייעול וצמצום מספר העובדים, הם נדרשו להתארגן ב"זמן אפס" לפתיחה או הרחבה של ערוץ מכירה במשלוחים. השילוב בין מכירה במסעדות בהושבה מצומצמת לצד מערך משלוחים יכול לתת מענה לירידה בהכנסות, להשיב אותן לרמתן לפני המשבר - ואף מעבר לכך. עם זאת, יש לזכור שמדובר בהקמת אתר דיגיטלי, תפעול מערך המשלוחים, שיווק השירות החדש, התאמתו לתקנות התו סגול והצטיידות במארזי משלוח שכרוכים בהשקעה ובהוצאה כספית. לכן חשוב מאוד לתת את הדעת על מימון ההוצאות בדרך המיטבית על ידי ניהול תזרים המזומנים החדש, התאמת מבנה האשראי של העסק למצב החדש על ידי דחיית תשלומי הלוואות קיימות, ניצול הלוואות מהקרן בערבות מדינה ופתרונות מימון נוספים המותאמים לתקופה.

הכותבת היא מנהלת סניף דימונה בבנק הפועלים 

אביטל דכטרמן (צילום: ללא קרדיט)
אביטל דכטרמן (צילום: ללא קרדיט)