לאחר מאבק בנגיף: סגן ראש השב"כ לשעבר יצחק אילן הלך היום (שישי) לעולמו לאחר מאבק בנגיף הקורונה, כשהוא בן 64 בלבד. אילן, שהיה חולה פיברוזיס ריאתי אידיופטי, עבר בשנה שעברה ניתוח מוצלח להשתלת ריאה, והשנה דווח כי נדבק בנגיף וכי מצבו מוגדר קשה. בעת האחרונה הוא היה מורדם ומונשם בשל הרעה במצבו. 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ספד לאילן: "אני שולח תנחומים למשפחתו של יצחק אילן ז״ל, סגן ראש השב״כ לשעבר שנפטר הלילה ממחלת הקורונה. אילן ז"ל שירת 31 שנים בשב״כ והקדיש חייו לחיזוק ביטחונה של מדינת ישראל. רבים מאזרחי ישראל חבים לו הערכה על פועלו למען ביטחון ישראל. יהי זכרו ברוך".

ראש השב"כ, נדב ארגמן, פרסם הודעה בנושא בה כתב: "יצחק אילן ז"ל היה אחד מעמודי התווך של השירות. חוקר מצטיין ואיש מודיעין מן המעלה הראשונה. לאורך השנים ניהל יצחק מאות רבות של מבצעי מודיעין, חקירות וסיכול, אשר הביאו להצלת חיי אדם רבים - ישראלים רבים חבים לו את חייהם מבלי שיודעים זאת.

יצחק היה פטריוט ישראלי שאהב בכל ליבו את המדינה ועשה כל שלאל ידו להגן עליה ולבצר את ביטחונה. גם בימיו האחרונים, התמודד בגבורה ובנחישות שכל כך מאפיינת אותו, עם מחלתו עד אשר תש כוחו. אנו כואבים את לכתו בטרם עת,  משתתפים בצער המשפחה ומבטיחים להנציח את זכרו בדברי הימים של שירות הביטחון הכללי". 

יצחק אילן (צילום: דפנה טלמון)
יצחק אילן (צילום: דפנה טלמון)

שר הביטחון, בני גנץ, ספד לאילן: "סגן ראש השב"כ לשעבר יצחק אילן ז"ל היה מטובי האנשים שהכרתי. איש צללים שהביא הרבה אור והציל חיי אדם רבים. פגשתי אותו כששירת כראש מרחב שומרון עם פרוץ האינתיפאדה השנייה, בה הוביל את המערכה לסיכול הפיגועים בגזרה. עם כניסתי לפוליטיקה, הצטלבו דרכנו שוב, כשהכנסתי אותו לרשימת כחול לבן. לפני מערכת הבחירות השלישית קיבלתי החלטה לשנות את מיקומו ברשימה. יצחק נעלב עמוקות ואני התנצלתי בפניו על הדרך שבה קיבלתי את ההחלטה בפגישה בינינו. יצחק היה מהאנשים הקשוחים שהכרתי, אך בה בעת איש אמת, אוהב ישראל, ואיש מחקר, מחשב ומעשה מהטובים שהיו למדינת ישראל. חוקר מהטובים שהיו לנו, שאף מבוקש לא רצה לפגוש בחדר החקירות ואיש משפחה למופת. יהי זיכרו ברוך".

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, צייץ: "כואב על לכתו בטרם עת של סגן ראש השב"כ לשעבר יצחק אילן ומשתתף בצער המשפחה. כולנו חייבים ליצחק המון על תרומתו לבטחון ישראל. יהיה זכרו ברוך". שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, חה"כ משה (בוגי) יעלון, צייץ חשבון הטוויטר שלו לפני זמן קצר: ״מרכין ראשי ומשתתף בצער משפחתו של חברי יצחק אילן ז״ל, שהלך לעולמו. יצחק, היה איש מודיעין ומבצעים מעולה, לוחם סתר חכם, אמיץ ורב פעלים, שתרומתו החשאית העצומה לביטחון ישראל הצילה חיי רבים,  יצחק היה שותף לדרך אוהב העם והארץ. יהי זכרו ברוך!״.

ראש השב״כ לשעבר, ח״כ אבי דיכטר, בטוויטר: ״יצחק אילן, שהיה סגן ראש השב״כ, נפטר הלילה לאחר מאבק בוירוס הקורונה. ספק אם רבים יודעים כמה אדירה היתה תרומתו לביטחון ישראל. כמה מהאנשים קמים בבוקר לעבודה, חיים בזכות סיכולי הטרור של יצחק. מכמה אנשים נמנעה פציעה, בזכות חכמתו של יצחק בלחימה בטרור. יום עצוב לעם ישראל ולמערכת הביטחון. יהי זכרו ברוך״.

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "‏אני מצר מאוד על מותו בטרם עת של ידידי יצחק אילן ושולח חיזוק למשפחתו היקרה ולקרוביו. יצחק ז"ל היה ברוך כשרונות בין היתר במתמטיקה ושח-מט. הוא מהווה דוגמה לרבים בהיותו אדם שעלה בגיל צעיר ובחר לשרת ולחזק את ביטחון המדינה בגלוי ובחשאי, תרומה אותה אני מוקיר ומכיר מקרוב. יהי זכרו ברוך".

אילן, הידוע בכינוי "הגרוזיני", נולד בעיירה סוראמי שבגאורגיה ועלה ארצה בשנת 1973 עם משפחתו, והם השתקעו בירושלים. אילן שירת במערכת הביטחון בין השנים 1982-2012, ובתפקידו האחרון, בין השנים 2010-2011, כיהן כאמור כסגן ראש השירות. בתחילת הדרך, עבד במחלקה לסיכול ריגול רוסי. לאחר מכן עבר למגזר הערבי והוצב במחלקת החקירות של מרחב יהודה ושומרון ואף התקדם לתפקיד ראש צוות חוקרים ברמאללה. 

בשנות ה-90 שירת כראש דסק עסה, קצין המודיעין והמבצעים של המרחב .במסגרת תפקידו מילא תפקיד משמעותי בחיסולו של מי שכונה "המהנדס", יחיא עייש. 

יצחק אילן (צילום: רמי זרנגר)
יצחק אילן (צילום: רמי זרנגר)

בתחילת שנות האלפיים, במהלך האינתיפאדה שנייה ומבצע חומת מגן, שימש אילן כמפקד שב"כ בשומרון. לאחר מכן, מונה לראש אגף החקירות שחקר את אלחנן טננבאום כשחזר מהשבי בחזבאללה. בתפקידו הבא שימש כראש אגף סיכול טרור וריגול ערבי ותפקידו האחרון לפני שמונה לסגן ראש השב"כ היה ברשות האגף לענייני ישראל וזרים, שהיה מופקד על סיכול טרור יהודי.

אילן התמודד עם מול יורם כהן על ראשות השב"כ בשנת 2011, אך לא נבחר. לאחר פרישתו, היה פעיל בחקירת פרשת הרצח של תאיר ראדה באופן עצמאי, ואף נפגש עם צמרת הפרקליטות כדי להציג את ממצאיו, בהם טען כי רומן זדורוב אינו הרוצח.

בתוך כך, השנה פנה אילן לפעילות פוליטית, ובבחירות לכנסת ה-21 הצטרף לרשימת מפלגת תל"ם והתמודד מטעמה ברשימת כחול לבן כשהוא במקום ה-39. הוא התמודד פעם נוספת בבחירות לכנסת ה-22, שם הוצב באותו המקום ולא נבחר לכנסת. במערכת הבחירות השלישית, הוא הועבר למקום ה-45 ברשימה, ובעקבות כך הודיע על פרישתו בזעם, וטען כי שינוי מקומו ברשימה היא "קריצה לרשימה המשותפת". 

יצחק אילן (צילום: רמי זרנגר)
יצחק אילן (צילום: רמי זרנגר)

עיתונאי "מעריב" בן כספית ספד לאילן וכתב בחשבון הטוויטר: "אף מרואיין אף פעם לא נכנס ליללב כמו יצחק אילן, המכונה "הגרוזיני". הוא היה ישר, נוקב, איש אמת, אוהב ישראל, פטריוט שהקדיש את חייו כדי שאנחנו נוכל לחיות כאן בשקט (יחסי). נוח בשלום חבר יקר, מתנצל בשם אלה שפגעו בך". 

במהלך השנים, כספית ראיין את אילן פעמים רבות. בראיון שנערך השנה, נכתב עליו כי עצם אזכור שמו הטיל אימה על מחבלים, נחקרים ומרגלים, וכי הוא נחשב לישראל החי שחקר הכי הרבה מחבלים ובילה הכי הרבה שנים רצופות במאבק בטרור. "חוקר צריך להיות חכם ונבון, יצירתיף סקרן, ביקורתי כלפי עצמו וכלפי אחרים, והכי חשוב - מוסרי. זה תנאי סף. יש לך כוח אדיר בחדר החקירות, וזה לרעת הנחקר", אמר אילן.

איש הביטחון שפך באותו ראיון אור גם על מחלת הריאות ממנה סבל, ואמר כי "ההערכה הייתה שיש לי שנה אחת, פלוס מינוס. במקום לשקוע במרה שחורה, העדפתי להתמקד. רציתי להספיק לעשות שני דברים בשנה הזאת. הראשון, זה להיכנס לפוליטיקה ולנסות להשפיע. השני, להוכיח את חפותו של רומן זדורוב. זה בער בי, זה אכל אותי מבפנים. הייתי חייב".

בסוף, כאמור, הוא התגלגל לפוליטיקה, ואמר: "התייעצתי עם אשתי ועם ילדיי לגבי הפוליטיקה והם לא הגיבו לזה טוב. לא תמכו בזה, אמרו שנפלתי על הראש, שהמחלה פגעה לי לא רק בריאות, כנראה גם במוח. אמרו לי שאני עושה טעות נוראית, שאני איש ישר, למה אני צריך את זה. אבל הבנתי שיש לי שנה ורציתי שנה עם תוכן, הרגשתי עוד טוב, לפני ההידרדרות, אז למה לא לתרום במדינה?".

יצחק אילן (צילום: רמי זרנגר)
יצחק אילן (צילום: רמי זרנגר)

קולו של אילן נשמע גם במהלך משבר הקורונה הנוכחי, במיוחד ביחס לאיכוני הטלפונים הניידים על ידי השב"כ. בנוגע לסוגיה זו, הוא תקף את המבקרים וטען כי שימוש בכלי האיכונים "אינו מדרון חלקלק". עם זאת, ציין כי הוא מבין את אי הנוחות הציבורית בנושא ואמר: "אני בהחלט מבין את זה. זו החלטה מאד קשה. על פי חוק השב"כ, יש להם יכולת לאגור את המידע - זה כל העניין. זה גוף היחיד שיכול לעשות את זה".

עוד הדגיש את החשיבות עבור אנשים בקבוצת סיכון, כולל הוא עצמו, ואמר כי "כמי שנמצא בקבוצת סיכון הכי גבוהה לקורונה. אם אני מושתל ריאה, חולה בקורונה בשבילי הוא גזר דין מוות. לכן אם אני מבקר בסופרמרקט וקונה מצרכים, ובאמצעות איכונים של השב"כ אפשר להעלות אם עמדתי ליד אדם שהוא חשוד כחולה בקורונה, אני רוצה לדעת מזה, כי זה בשבילי חיים או מוות. אולי בשביל אחרים לא, לכן אני מוכן לשלם את המחיר הזה".