לאחר כחודש בבתים: הבוקר (ראשון) שבו למערכת החינוך כמיליון ילדים מגיל לידה עד גיל שש בהתאם למתווה היציאה מהסגר. ברשויות שבהן הדבר לא יתאפשר בשל אילוצים טכניים, תתקיים החזרה לשגרה במהלך הימים הקרובים.

נתניהו בפתח הקבינט: "הסגר הוא הצלחה אדירה"

לפי ההסכם בין משרדי החינוך והבריאות ובין הצוותים המקצועיים, החזרה לפעילות תתבצע על פי הסעיפים הבאים: ימי הלימודים יתקיימו ללא פיצול במשך שישה ימים בשבוע; צוות הגן יהיה צוות קבוע הכולל גננת, סייעת או בת שירות לאומי וכדומה, וימשיכו לעבוד יחדיו כמו בימי שגרה; לא תתקיים פעילות של מפעילים חיצוניים בגני הילדים; הילדים יהיו פטורים מעטיית מסיכה במהלך יום הלימודים, אך הצוותים החינוכיים כן יידרשו לעטות מסיכה לאורך היום; הורי הילדים יצטרכו לחתום מדי יום על הצהרת בריאות ולהביא אותה לגן.

מרכזי יום חינוכיים (שמרטפיות) יעמדו לרשות ילדי הגננות והסייעות. בנוסף, צהרוני ניצנים - ימשיכו לפעול כבשגרה חמישה ימים בשבוע, בקבוצות קבועות של עד 35 ילדים ובצוותים קבועים. ניתן יהיה לצרף ילדים משלוש כיתות אורגניות לכל היותר, ובלבד שמספרם הכולל לא יעלה על 28.

חוזרים לגנים (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
חוזרים לגנים (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)

במקביל, הוחלט לאפשר פתיחה של מוסדות חינוך לגיל הרך (עד גיל שש) גם בערים האדומות. תתאפשר כניסה ויציאה מהאזורים המוגבלים לתלמידי חינוך מיוחד, נוער בסיכון ומוסדות חינוך ורווחה שפעילותם הותרה. בין הנימוקים לפתיחת מערכות החינוך באזורים האדומים, נטען כי אין אפשרות לאכוף את אי־פתיחתן באזורים האדומים, וכי החינוך החרדי ייפתח כך או כך, כך שאין טעם לאסור זאת.

במשרד החינוך קראו לגננות להיבדק לפני חידוש הפעילות בגנים. בקופות החולים לאומית ושירותי בריאות כללית העמידו ביום שישי עשרות תחנות דיגום לקורונה, לטובת הגננות המבוטחות בקופות אלו שביקשו להידגם טרם פתיחת הגנים. גם פיקוד העורף פרס נקודות דיגום רבות בכל רחבי הארץ במהלך סוף השבוע, והן תישארנה פתוחות גם היום. את הרשימה המלאה ניתן למצוא באתר משרד הבריאות. כדי להיבדק אין צורך בהפניית רופא.

דורית חזן, יו"ר ארגון הגננות, אמרה בתגובה לקריאת משרד החינוך לגננות ללכת ולהיבדק: "גננת היא בסך הכל אחת מתוך 35 אנשים וילדים בגן הילדים. הצורך האמיתי והמתבקש הוא לבדוק אחת לשלושה שבועות את כל באי הגן כולל ילדים. עד אז, בדיקות רק לצוות החינוכי בגן דומות ל'כוסות רוח למת'".

למרות ההחלטה על פתיחת הגנים, הורים רבים זועמים על כך שלא ברור מהו המתווה שמציע משרד החינוך להורים ולגנים. בעקבות כך, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ רם שפע שלח מכתב לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולפרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, שבו טען כי יש צורך דחוף לפרסם הבהרות לגבי ההסתגלות של ילדי הגנים למתווה החדש. במכתבו טוען שפע כי העובדה שילדים בגיל הרך שהו כארבעה שבועות בבתים מחייבת תוכנית שתסייע להם להתרגל מחדש למצב.

שלומית כהן, אם לפעוט, ציינה: ״הסגר הנוכחי קטע את הרצף החינוכי והטיפולי עבור ילדי הגיל הרך לאחר ימים ספורים בלבד של תהליך ההסתגלות. כל קטיעה נוספת של הרצף הטיפולי־חינוכי תשבש את תהליכי ההתקשרות החשובים, ועלולה להוביל לקושי במתן אמון במטפלות ואף לקשיי הסתגלות, כגון קשיי שינה, אכילה, למידה והתפתחות״.

אז מי בעצם חוזר ללימודים? כל התשובות 

1. מי חוזר ללימודים ביום ראשון?
החזרה ביום ראשון היא רק של ילדי הגנים. ילדי הגנים יצטרפו אל ילדי החינוך המיוחד, ילדים ונוער בסיכון וכן לתלמידי הפנימיות שלימודיהם הוחרגו על ידי הממשלה בתקנות שנקבעו עוד טרם הסגר.  

2. האם כל הגנים חוזרים ללימודים ביום ראשון?
ככלל, כל ילדי הגנים חוזרים ביום ראשון הקרוב, ה- 18.10. במקרים בהם רשויות לא תהיינה ערוכות, הילדים יוכלו לחזור ביום שני ה- 19.10 .

3. באילו ימים יתקיימו הלימודים?
הלימודים יתקיימו בימים ראשון-שישי (6 ימים בשבוע). בגני הילדים שלומדים 5 ימים כבשגרה ימשיכו באותה מתכונת. 

4. האם הלימודים יתקיימו גם בחטיבות הצעירות המצויות בשטח בית הספר?
הלימודים במסגרות אלו יתקיימו אך ורק בגני הילדים. 

5. מה קורה עם גנים באזורים מוגבלים?
על פי הדין הגנים באזורים מוגבלים יפתחו ללימודים. ילדים בחינוך המיוחד ונוער בסיכון ימשיכו ללמוד כרגיל (יוכלו לצאת ולהיכנס באזורים מוגבלים).

6. באיזו מתכונת ילמדו הילדים?
הלמידה תהיה בכיתה האורגנית, בקבוצות מלאות עד 35 ילדים עם צוותי חינוך קבועים. 

7. האם הילדים בגן חייבים לעטות מסיכה?
לא. 

8. האם הילד חייב להגיע עם הצהרת בריאות?
כן. מדי יום על הילד להגיע עם הצהרת בריאות ולהצהיר שאין לו תסמינים של תחלואה. 

9. האם צוותי החינוך בגן חייבים לעטות מסיכה?
כן, לאורך כל שעות היום. בתוך הגן ובחצר החיצונית.

10. האם גננת תחוייב לעטות מסיכה בזמן המפגש עם הילדים בגן?
על פי ההנחיות של משרד הבריאות, עטיית המסיכה על ידי הגננת והסייעת תהיה לכל אורך יום הפעילות בגן.  

11. האם הורים יוכלו להיכנס אל הגן?
בשבעת הימים הראשונים לחזרה, הורה יוכל ללוות את ילדו לגן. במסגרת זו, ניתן לאפשר להורה לשהות עם ילדו בתוך כיתת הגן למשך 10 דק', כאשר מובהר שלא תתאפשר שהייה של יותר מהורה אחד בכיתת הגן בו זמנית. הורה עם סימני תחלואה לא יוכל לבוא בשטח הגן.  

12. האם יהיו לילדים ימי הסתגלות בגן?
כן על פי התקנות יהיו 7 ימי הסתגלות, וככל שהגננת תרגיש כי לילדים מסוימים נדרשים ימי הסתגלות נוספים, הרי שלא מניעה, וככלל ללא ליווי הורים. 

13. כמה אנשי צוות חינוך יוכלו ללמד בגן?
צוות הגן ימשיך לעבוד קבוע בגן כבשגרה (גננת/גנן, סייעת, בת שירות לאומי וכו')

14. בכמה גנים תלמד גננת משלימה או סייעת משלימה?
אלו תוכלנה לעבוד ב-3 גנים לכל היותר, במלוא היקף משרתן.
 
15. האם תתאפשר כניסה של מפעילים חיצוניים אל הגן?
לא תותר פעילות של מפעיל חיצוני.

16. האם יופעלו צהרוני ניצנים ומיל"ת בגנים?
המסגרות הללו תמשכנה לפעול כבשגרה 5 ימים בשבוע, בימים א-ה. 

17. באיזו מתכונת תתקיים הלמידה בצהרונים?
במקרים בהם הילדים שוהים באותו גן וממשיכים יחד לצהרון, הלמידה תמשיך להתקיים בכיתה האורגנית ( בקבוצה של עד 35 ילדים). במקרים בהם יגיעו הילדים מ- 3 גנים שונים (לכל היותר), הלמידה תתקיים בקבוצה של עד 28 ילדים. 

18. האם תותר כניסת מפעילים חיצוניים לצהרונים?
לא תותר פעילות של מפעיל חיצוני.

19. מה יעשו גננות וסייעות שיש להן ילדים קטנים בבית והן מחויבות לחזור לעבודה?
המשרד יעמיד לרשותן מסגרות של מרכזי יום חינוכיים (שמרטפיות) כפי שהוא העמיד לרשות ילדי עובדי ההוראה של החינוך המיוחד. 

20. מה קורה עם יתר שכבות הגיל כיתות א-יב?
משרד הבריאות וממשלת ישראל החליטו על חזרה הדרגתית של הלימודים, ובשלב הראשון היא כוללת את גני הילדים בלבד. אשר לחזרת כיתות א-יב, המשרד יפרסם הודעה מסודרת בהתאם  להחלטות שתתקבלנה על ידי משרד הבריאות וממשלת ישראל. בשלב זה הלמידה בשכבות גיל אלו תמשיך להתבצע במתכונת של למידה מרחוק.

גן ילדים (אין קשר בין הצילום לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גן ילדים (אין קשר בין הצילום לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתוך כך, בערים האדומות הנחשבות לאזורים מוגבלים, ישנן הנחיות מפורטות לגבי סגירת מערכת החינוך, שמחריגות את ילדי החינוך המיוחד, שממשיכים ללמוד ללא מגבלה בתוך הערים האדומות ומחוצה להן. ממשרד החינוך נמסר כי הודעות נוספות בנוגע למוסדות בערים הללו יינתנו בהמשך. 

לבסוף, בהמלצת משאד הבריאות, ייערכו בדיקות סקר לגננות ולסייעות על מנת להבין את תמונת המצב על התחלואה. כאמור, מסגרות החינוך המיוחד הוחרגו מהתקנות והמשיכו לפעול כרגיל גם במהלך הסגר בשבועות האחרונים, לרבות מסגרות של ילדים ונוער בסיכון וכן הפעילות בפנימיות. 

דורית חזן יו"ר ארגון הגננות בתגובה לקריאת משרד החינוך לגננות להיבדק: "אנחנו עצובות לספר למשרד החינוך שגננת היא בסך הכל אחת מתוך 35 אנשים וילדים בגן בילדים! הצורך האמיתי והמתבקש הוא כמו לפני טיסה, לבדוק אחת לשלושה שבועות את כל באי הגן כולל ילדים. עד אז, בדיקות רק לצוות החינוכי בגן דומה כ'כוסות רוח למת'! חבל ששוב לא מטפלים בבעיה האמיתית ושוב אנחנו נחשפות לישראבלוף במיטבו".

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ רם שפע, שלח מכתב לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולפרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו בו טען שיש צורך דחוף לפרסם הבהרות לגבי ההסתגלות של ילדי הגנים למתווה החדש. 

במכתבו בירך על ההחלטה לפתוח את גני הילדים לגילאים הצעירים כבר ביום ראשון, אך טען כי העובדה שילדים בגיל הרך שהו כארבעה שבועות בבתים, מחייבת תכנית שתסייע להם להתרגל מחדש למצב. "אני קורא לגלות רגישות ולפרסם הבהרות והנחיות ברורות שיאפשרו להורים להכנס בימים הראשונים עד פתח הגן, בדומה להנחיות ב-1 לספטמבר ובכך לקיים הסתגלות מיטבית ככל הניתן לילדי הגן". 

"בעקבות פניות רבות שקיבלתי, פניתי בדחיפות לשר הבריאות, יולי אדלשטיין, ולפרויקטור הקורונה, רוני גמזו, בבקשה לפרסם הנחיות ברורות לתקופת ההסתגלות מחדש לגני הילדים. אחרי תקופה של חודש בבית, החזרה לגנים היא כמו ה- 1 בספטמבר לכל דבר. אני מקבל ומזדהה עם עמדות כלל הפסיכולוגים לפיהן ילדים צריכים כניסה הדרגתית ומלוּוה חזרה למסגרת. קראתי להם לאפשר להורים להיכנס עד לפתח הגן בתקופה רגישה זו, לבחון שעות הסתגלות בקבוצות קטנות או להציע פתרון אחר, תוך שמירה על ההנחיות לצד שמירה ודאגה לבריאותם הנפשית של הילדים", הוסיף שפע.