השלב הראשון של ההקלות בסגר מתחיל היום (ראשון). במסגרתן תוסר הגבלת 1,000 המטרים, ייפתחו עסקים ללא קהל, כמו גם הגנים הלאומיים והחופים, המסעדות ישובו למתכונת טייק אוויי, וניתן יהיה לבקר בבתים של אחרים. מערכת החינוך תיפתח בצורה מדורגת, וגני הילדים יחזרו לפעילות. הקלות אלה יהיו בתוקף עד 31 באוקטובר.

הממשלה התנתה את המשך ההקלות בכך שהתחלואה לא תעלה מעבר ל־2,000 נדבקים חדשים ביום (מתוך 30 אלף בדיקות יומיות). 
השלב הבא של ההקלות אינו כפוף לתאריך מסוים, אלא מותנה בכך שכמות הנדבקים היומית לא תעלה על 1,000 איש.

במקביל להקלות בסגר, הוחלט על החלת "אזור מוגבל" במספר מקומות בארץ המוגדרים כאזורים אדומים בשל אחוז תחלואה גבוה. מדובר בבני ברק - מציר ז'בוטינסקי דרומה, אלעד, ביתר עילית, מודיעין עילית, רכסים ומספר שכונות בירושלים: רמת שלמה, רמת אשכול, מעלות דפנה ומטרסדורף. ההכרזה תקפה לארבעה ימים, מהיום ועד ליום רביעי, אז תיעשה הארכת מצב מחודשת בהתאם לנתוני התחלואה באזורים אלו.

נתניהו בפתח הקבינט: "הסגר הוא הצלחה אדירה"

לאור מגמת הירידה בנתוני התחלואה במספר ערים אדומות, המליץ פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו להוריד את הערים בית שמש וקריית מלאכי, וכן מספר שכונות בירושלים, מרשימת המקומות שבהם יימשך הסגר.

לקראת יישום השלב הראשון בהקלות בסגר, אמר אתמול פרופ' גמזו: "זאת איננה יציאה לשגרה, אלו הקלות. התושבים חייבים להקפיד ולא לזלזל. צמצמו מפגשים גם אם הם מותרים. תתאפקו מהפגישות עם חברים. מסיבות טבע, חתונות ואירועי התקהלות אסורים, הם יחזירו אותנו אחורה". על הכוונה במגזר החרדי לפתוח כבר היום את תלמודי התורה (המקבילה ללימוד בבית הספר היסודי) אמר גמזו: "זו פתיחה לא חוקית ומסוכנת".

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קרא אתמול לראשי המגזר החרדי לנהוג באחריות והדגיש כי יהיה כתר על הערים האדומות. "אם כולנו נשמור על הכללים זה יעבוד. אם נראה שזה לא עובד ואנו חוזרים חזרה, בלית ברירה נחזור להדק את ההגבלות", אמר ראש הממשלה.

באשר לנתוני התחלואה, משרד הבריאות עדכן כי ביממה האחרונה אובחנו 1,469 נדבקים חדשים, וזאת מתוך 34,640 בדיקות. המשמעות היא שרק 4.2% מהבדיקות נמצאו חיוביות.

כמות החולים הפעילים בישראל עומדת על 35,212 איש, שמתוכם 689 במצב קשה, ובהם 238 מונשמים. מניין הנפטרים כתוצאה מהנגיף עלה אתמול ל־2,167 בני אדם.

בתוך כך, מרכז הידע והמידע של אגף המודיעין של צה"ל פרסם אתמול דוח אשר מזהיר מפני ההשלכות במקרה של יציאה לא מבוקרת והדרגתית מהסגר הנוכחי.

עדכון נתניהו לקראת כינוס קבינט הקורונה, קרדיט לשכת ראש הממשלה

בדוח נטען: "ככל שמקדימים בהסרת מגבלה מסוימת, ייקח זמן ארוך יותר להגעה להסרת המגבלה הבאה, מאחר שהסרת מגבלה גורמת לעליית קצב התחלואה, ובהתאם ייקח לנתוני התחלואה זמן רב יותר לרדת עד למדרגת הסרת המגבלות הבאה. הדינמיקה בפועל היא שמי שהצליח לפתוח מוקדם ניצח, ומי שימתין בסבלנות הפסיד. זו דינמיקה מסוכנת מאוד, שתוביל אותנו במהרה לעלייה של התחלואה".

כזכור, משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות פרסמו ביום שישי האחרון הודעה משותפת ובה פורטו תקנות משרד הבריאות לכניסה לשלב הראשון של היציאה מהסגר החל מהיום. ההחלטות יהיו בתוקף עד ה-31 לחודש הנוכחי. השרים התנו את המשך ההקלות במידה והתחלואה לא תעלה בתקופה זו. בנוסף, התקיים דיון בו החליטה ועדת השרים על החלת אזור מוגבל בבני ברק מציר ז'בוטינסקי דרומה, אלעד, ביתר עילית, מודיעין עילית, רכסים והשכונות בירושלים: רמת שלמה, רמת אשכול, מעלות דפנה ומטרסדורף. ההכרזה תקפה לארבעה ימים, מיום ראשון עד יום יום רביעי.

עם זאת, בהתאם להמלצת משרד הבריאות, ועדת השרים החליטה לאפשר חינוך לגיל הרך בגילאי 0 עד 6 גם בערים האדומות, ותתאפשר כניסה ויציאה מהאזורים המוגבלים לתלמידי חינוך מיוחד, נוער בסיכון ומוסדות חינוך ורווחה שפעילותם הותרה. בין הנימוקים לפתיחת מערכות החינוך באזורים האדומים נטען כי אין אפשרות לאכוף את אי פתיחה באזורים האדומים וכי החינוך החרדי ייפתח כך או כך, כך שאין טעם לאסור זאת. 

מהוועדה נמסר: "חברי ועדת השרים הביעו הערכה על עבודת ראשי הערים והתושבים בערים האדומות ששמרו על ההנחיות והורידו את התחלואה בצורה ניכרת באופן מרשים בערים אדומות רבות. במספר ערים אדומות התחלואה נותרה גבוהה ביחס לתחלואה הארצית, ונציין שגם שם נעשו מאמצים להורדת התחלואה. לכן החליטה ועדת השרים להמשיך את הסגר עד יום ד' בחצות במספר הערים שנותרו אדומות וזאת כדי לעשות מאמצים נוספים כדי להוריד את התחלואה ובכך להוציא אותן מרשימת הערים האדומות". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בתום הוועדה: "ההחלטה על הסגר הוכיחה את עצמה והביאה לירידה דרמטית בנתוני התחלואה בכל היישובים. עם זאת, נותרו כמה יישובים ואזורים בודדים ברשימת הערים האדומות. אני מעריך מאוד את המאמץ שהתושבים עשו להורדת התחלואה ומקווה שבמאמץ נוסף נוכל להוציא גם את האזורים הללו מרשימת הערים האדומות בהקדם. זוהי המלצת גורמי הרפואה במשרד הבריאות וטוב שוועדת השרים לאזור מוגבל קיבלה המלצה זו פה אחד. נמשיך להיאבק בקורונה כולנו ביחד".

בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך מתוך סרטון של ראש הממשלה בנימין נתניהו)
בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך מתוך סרטון של ראש הממשלה בנימין נתניהו)

שר הביטחון בני גנץ אמר בסיום הוועדה: "קיבלנו החלטה קשה אך הכרחית להמשיך את הסגר על שש ערים אדומות עד יום רביעי. בהתאם לכך, הנחיתי את משרד הביטחון, צה"ל ופיקוד העורף להגביר את המאמצים בערים שיישארו תחת מגבלות, לסייע בהסברה, בבדיקות ובהרחבת הסיוע לאוכלוסייה, בכדי שנוכל להוריד את התחלואה ואת המגבלות בהקדם".

"ההחלטה שקיבלנו נסמכת על עמדת הדרגים המקצועיים שהדגישו, כי בשבועות האחרונים, אנחנו רואים שרוב מוחלט של הציבור הישראלי, בכל המגזרים, נשמע להנחיות. לא נרפה, ונמשיך במאמצים בכדי שנוכל להסיר את המגבלות גם בערים שיישארו בסגר כבר בימים הקרובים, בהתאם לנתונים".

בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)
בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)

בוועדה הוחלט כי צוות שרים בראשות שר האוצר ישראל כ"ץ יתכנס מחר כדי לעגן תקנות שיגנו על עובדים מפני פיטורין וכן הצוות יבחן סיוע נוסף לישובים הללו שיינתן ע"י פיקוד העורף ומשרד הפנים.  עוד יצוין כי גובשה על ידי פקע"ר תוכנית לסיוע אופרטיבי לרשויות שהוכרז בהן אזור מוגבל בכל הנוגע להגשת סיוע לחולים ולתושבים ופעולות סיוע להורדת התחלואה.

בנוסף, בהתאם לבקשתו של שר הכלכלה עמיר פרץ, יוקם צוות שיבנה מתווה פיצוי לבעלי העסקים וגם לתושבים. "שיתוף הפעולה של הציבור באזורים האדומים הוא קריטי להורדת התחלואה", מסר השר פרץ. "מה גם שמדובר במספר אזורים מצומצם, כך שאפשר לפצות אותם ביד נדיבה. אני שמח שהוחלט על הקמת צוות ומקווה שבקרוב יוגש מתווה פיצוי לאזורים אדומים בהקדם."

קורונה - אנשים עם מסכה ברחובות בני ברק (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
קורונה - אנשים עם מסכה ברחובות בני ברק (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

סעיפי השלב הראשון בתכנית היציאה מהסגר: 

1.      אפשרות לפתיחת מקומות עבודה ללא קהל.

2.      איסוף עצמי ממסעדות (טייק אווי). 

3.      פתיחת מעונות יום וגני ילדים בגילאי 0-6.

4.      פתיחת שמורות טבע, גנים לאומיים וחופים.

5.      פתיחת הר הבית, רחבת הכותל המערבי, וכנסיית הקבר לתפילה במתווה קפסולות. 

6.     הסרת מגבלות יציאה מהבית. 

7.     יבוטל האיסור לבקר בבתים אחרים, ובלבד שיעמדו במגבלת ההתקהלות.

8.     התקהלויות: במרחב פתוח – עד 20 איש; בחלל סגור – עד 10.

9.     יתאפשר קיום אימונים לספורטאים במשחקי כדור בליגות הגבוהות.

יתר ההגבלות נשארות כפי שהיו. 

פרופ' גמזו (צילום: מארק ישראל סלם)
פרופ' גמזו (צילום: מארק ישראל סלם)

לאור מגמת הירידה בנתוני התחלואה בערים אדומות בוהקות, המליץ היום פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, לאחר התייעצות עם גורמי המקצוע, להוריד את הערים בית שמש וקריית מלאכי, וכן מספר שכונות בירושלים, מהרשימה של הערים עם תחלואה גבוהה בהם ימשך הסגר. כמו כן המליץ להגביל את משך הסגר עד יום רביעי בחצות, מתוך הערכה שאם המגמה תימשך, לא יהיו כנראה ערים אדומות בישראל. נתניהו 

מלשכת שר הבריאות נמסר כי שר הבריאות אדלשטיין מגבה את ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו. "במשך חודשים הוא פועל לילות כימים למען בריאותם של כל אזרחי ישראל ללא הבדל בין מגזר זה או אחר". 

יולי אדלשטיין (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
יולי אדלשטיין (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

שר הביטחון בני גנץ, קיים מפגש בזום עם 40 ראשי רשויות שהפכו לירוקות בימים האחרונים, בהן הופעל פרויקט "אנשי חיל" במסגרתו מקבלים ראשי הרשויות סיוע בהסברה, בליווי החולים בבתיהם, בתגבור במוקדי 106, באספקת מזון ובהתאמת הסיוע לכל רשות ורשות. במפגש סקרו עוזר השר להתגוננות במשרד הביטחון, מפקד פיקוד העורף אלוף אורי גורדין וראשי המחוזות בפיקוד העורף את הלקחים והתובנות מהחודשים האחרונים, והתקיים שיח עם ראשי הרשויות לגבי הפעולות הנדרשות בכדי לשמור על הסטטוס של הערים כירוקות עם הפעלת תוכנית היציאה.

שר הביטחון גנץ אמר בסיכום המפגש: "ראשי הרשויות מובילים מכוח המנהיגות שלהם את המאבק בקורונה בזירה המקומית. משרד הביטחון, צה"ל ופיקוד העורף ימשיכו ללוות את הרשויות ולהרחיב את פרויקט אנשי חיל, בכדי לדאוג שרשויות שהפכו לירוקות יישארו בסטטוס הזה. אפעל בכדי לחזק את הסמכויות של הרשויות המקומיות ולתת להן אמצעים במאבק בקורונה".

כזכור, הקבינט אישר אתמול כי החל מראשון תוסר הגבלת 1,000 המטרים, הגנים הלאומיים והחופים ייפתחו, וכך גם עסקים ללא קהל. הגנים והחינוך לגיל הרך יחזרו אף הם, ומסעדות ישובו למתכונת טייק-אוויי, אך עד התכנסות ועדת השרים בשבת, ההקלות לא תקפות בערים האדומות. 

אמש התייחס גמזו בראיון בגלי צה"ל לדיון בקבינט הקורונה בנושא ההקלות ואמר כי "עמדתי היא שבהחלט אפשר בתחילת השבוע לעשות את הצעד הראשון של ההקלות". עוד הוסיף: "יש ערים שאם יצאו עכשיו מהסגר - התחלואה בהן כל כך כבדה שזה פשוט יחזור מהר. לכן, צריך לעזור לאותן ערים ולתת להן את האמצעים. ארבעה שבועות זה לא מספיק לחלק מהערים במדינת ישראל. שיעור הבדיקות החיוביות בחלק מהערים האדומות הוא עדיין 15% וזה גבוה".