בניגוד להוראות משרד הבריאות ולאחר הנחיית הרב קנייבסקי נפתחו הבוקר (ראשון) תלמודי תורה במספר ערים אדומות, בהן בני ברק, ביתר עילית, מודיעין עילית וירושלים. המשטרה פועלת לאכיפת התקנות במסגרות שנפתחו ועד כה נרשמו 3 דוחות בסך של 5,000 שקלים לשלושה מנהלי בתי ספר שפתחו בניגוד להנחיות, ושני מנהלים זומנו לתחנה לרישום דו"ח.

במסגרת צילומים לכתבה, הותקף העיתונאי כרמל ליבמן מחדשות 12 בביתר עילית. ליבמן ביקש לצלם ולראיין חרדים שהגיעו לתלמוד תורה בעיר שנפתח בניגוד לחוק, והותקף בצעקות, קללות ודחיפות לעיני כוחות המשטרה שנכחו במקום.

במסגרת האכיפה פונים השוטרים למנהלי מוסדות החינוך ומורים להם לפזר את התלמידים בבטחה לבתיהם, רושמים דו"ח למנהל המוסד ומזמנים אותם לתחנה. לצד זאת מתקיים שיח עם ראשי הערים ורבני העיר להורות למנהלי בית הספר לסגור את מוסדות החינוך שנפתחו בניגוד לתקנות.

חוזרים לגנים (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
חוזרים לגנים (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)

בשונה מפעמים קודמות, הפעם מדובר בזרם מרכזי בהנהגת הרב חיים קנייבסקי, כאמור, שרק לאחרונה נדבק בעצמו בנגיף הקורונה. עם פרסום הודעת הרב קנייבסקי אמש, קרא אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו לציבור החרדי שלא לפתוח את תלמודי התורה. הבוקר, על אף האיסור והקריאות - תלמודים רבים נפתחו.

בתוך כך, צוותי צילום וכתבים דיווחו כי הותקפו בזמן שסיקרו בכניסה לבתי הספר שנפתחו בניגוד להנחיות. לדבריהם, הם הותקפו על ידי עשרות נערים שקיללו אותם וגרמו נזק לרכביהם כתוצאה מזריקת אבנים וביצים לעברם. כוחות משטרה שהגיעו למקום חילצו את הצוותים ונפתחה חקירה.

שלט בכניסה למוסד חינוכי חרדי (צילום: איתן אלחדז, TPS)
שלט בכניסה למוסד חינוכי חרדי (צילום: איתן אלחדז, TPS)

חשוב להדגיש כי חלק מהיישובים בהם נפתחו תלמודי התורה עדיין מוגדרים כאדומים בהיקף התחלואה בקורונה, וברור שפתיחה שכזו עלולה להוביל להגדלת התחלואה. לעומת המוסדות הללו, ראש מועצת קרים יערים, הרב יצחק רבינוביץ', הודיע בשישי האחרון כי לא יפתח את מוסדות החינוך בעיר ואף לא את הגנים המותרים בחוק עד שכל צוותי ההוראה יעברו בדיקות קורונה.

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אם נטען כי אי אפשר לשלוח שוטר לכל פינה שיסגור את תלמודי התורה והישיבות שנפתחו היום באופן מאסיבי ביותר ובניגוד להנחיות, אז בטוח אפשר לגבש רשימה של כל אותן מוסדות שנפתחו בניגוד להנחיות ולשלול מהם תקציבים נדיבים שהם מקבלים מהמדינה. חייבים להתנהל בשיקול דעת ולא בטירוף הדעת".

פרופ' רוני גמזו, אמר אתמול במסיבת עיתונאים שקיים כי "פתיחת בתי ספר ותלמודי תורה - לא מאושרת, מסוכנת ומנוגדת לחוק". הוא התייחס לפתיחת מערכת החינוך לגיל הרך, והדגיש: "פתיחה בגילאים נוספים לא מאושרת. מסוכנת בנערים. מנוגדת לחוק". 

מחסומים ביישובים חרדים. צילום: איתן אלחדז/TPS