שר האוצר ישראל כ"ץ שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על משבר התקציב ותקף את כחול לבן על הכישלון בהעברת תקציב המדינה לשנת 2020: "אם כחול לבן רוצים להתווכח על רוטציה והסכמים זה זכותם, אבל למה לקשור את זה לתקציב כל פעם ולהפוך אותו לבן ערובה?"

הודעת נתניהו והשר כ"ץ (משרד רה"מ)

מגנה את ההחלטה של הרב קנייבסקי לפתוח בניגוד לעמדת הממשלה את בתי הספר התיכוניים? 
"אני הייתי שותף לצוות השרים, לוועדה שהחליטה לאפשר את פתיחת גני הילדים גם בחמשת הערים החרדיות שנמצאות, שהוכרזו כערים אדומות ונמצאות בסגר. זה היה בהתאם להמלצת משרד הבריאות. בנוגע לנושא של לימוד תורה עד לגיל 13 באופן מפורש הוועדה החליט הלא לפתוח אותם וכך אני מצפה שזה יהיה".

אתה מצפה אבל זה לא קורה.
"אני מקווה שזה יקרה, פניית רה"מ הייתה דבר בעל משמעות ואני חושב שכול הגורמים ומי שמטפל באופן ישיר חייבים להידבר שם כדי למנוע את זה".

למה אתם כל כך זהירים ומבוהלים, מנומסים.
"אני לא מבוהל".

יש מנהיג חרדי שיש לו שליטה על אלפים רבים שאומר במילים אחרות – תצפצפו, כמעט מרי אזרחי.
"אני נזהר בכבודם של מנהיגים הרב קנייבסקי הוא רב חשוב אבל לגבי התוכן אני חולק על כך לחלוטין ואם אכן זה כך צריך למנוע את זה. רשימת העירם האדומות הצטמצמה מאוד, הציבור החריד בימי הסגר ברובו המוחלט ציית, רואים את זה לאור נתונים גם אז היו הפרות ועכשיו יש את הסיפור הזה שהוא בקונפליקט בין ערך החשוב מאוד עבור הציבור החרדי של לימוד תורה אולי הערך החשוב ביותר עבורם לבין הצורך לוודא שהמגפה תבלם עבורם ועבורנו".

לא ערך החיים?
"ערך החיים הוא הכי חשוב אבל לימוד תורה זה דבר חשוב מאוד מבחינתם. אבל כאן אני חושב שעל ידי הידברות למנוע את הדבר הזה".

ההידברות לא הצליחה.
"הגנים הייתה המלצה ברורה חבל שזה מוצג באופן מעוות, לאפשר את פתיחתם מאחר והאלטרנטיבה פחות טובה".

במקרה הזה מקשיבים לאנשי המקצוע. מה יקרה עם תלמודי התורה? 
"אני מקווה שלא ייפתחו, עד עכשיו קודם כל הצטערתי מאוד שהגענו למצב של סגר אבל מאחר והגענו, טוב שהדברים נאכפו והתואצה היא ירידה דרמטית בתחלואה".

תבוא משטרה?
"כן".

נתניהו רמז שלא.
"מה פירוש? הוא אמר שהוא מצפה שהדבר לא יקרה ופועלים כדי לוודא תא זה. אני מטפל כשר אוצר אני חלק מהאחריות המשותפת נאבקתי ביחד עם כל צמרת משרדי שהביאה נתונים להראות שאפשר לפתוח עסקים שלא מקבלים קהל מבלי לפגוע בבריאות ואני משח שעוד קבוצת עסקים גדולה מצטרפת היום לפעילות, עם פתיחת גני הילדים ואיסוף עצמי ממסעדות וזה יכול להרחיב את פעילות המשק".

הציבור מסתכל על העדה החרדית שמצפצפים ויש להם מדינה בתוך מדינה זה מוביל לאנרכיה.
"אם תלמודי התורה ייפתחו עם כל הערכיות של זה, זה רע מאוד לציבור, אני מסכים. זה יהיה מסר נוגד למה שהחרדים עצמם עשו בעצמם דרך הרשויות ובאופן אישי הפחיות את רמת התחלואה בצורה ניכרת. יש 4 יישובים שעוד לא הגיעו למדד שמוציא אתון מקטגוריית עירם אדומות והם יהיו תחת סגר ליום רביעי וקרה כאן דבר חיובי וצריך להמשיך אותו".

זה לא יוביל אותנו לסגר שלישי?
"באופן כללי אם הציבור יבין שזה לא נגמר אבל הצלחנו לפתוח הרבה מוקדי פעילות במשק אם הציבור ימשיך בדרך הזאת ישראל תחזור להות במצב טוב. יש ירידה משמעותית בתחלואה אבל זה לא נגמר".

היית פותח יותר ממה שפתחו היום?
"ממש נאבקנו. אני חייב לומר שכל צמרת משרד האוצר הציגו ובנו תוכנית שמראה את התועלות בפתיחה ואת אי הסכנה הבריאותית בפתיחה".

יש צמרת.
"כולם הראו ועשו עבודה בלתי רגילה, אני באמת מחמיא להם".

הצמרת עובדת יותר טוב לאחר שקרן טרנר ושאול מרידור הלכו?
"שאול מרידור הראנו לו את הדרך והצמרת עבדה יותר טוב, וכשקרן עזבה הצטערתי מאוד".

לא אלמן ישראל אתה אומר. בוא נדבר על התקציב. אתה אומר שנתחיל לעבוד בדצמבר על התקציב של 2021 אבל נאשר במרץ?
"לא, לא. ממש לא. קודם כל אנשי כחול לבן נפלו כזבובים. התוצאה הייתה מדהימה לרעה מבחינתם, כי חוק הנדל מה אומר?".

תסביר לי פשוט, התקציב על פי ההסכמות שלכם, התקציב היה אמור להיות מאושר עד סוף השנה.
"בחוק הנדל נקבע שעד ה-23 בדצמבר צריך לעבור תקציב 2020 זה דבר הזוי בעיני. אני חושב שזה מאוחר מדי לכן יש לנו תקציב מוכן, לכן אני מביא את זה תוך שבוע לממשלה. נאשר את זה יחד עם חוק הסדרים שיוצאים לדרך על רפורמות ותחרות, דברים מאוד חשובים".

מה עם 2021?
"התחלנו לעבוד על תקציב 2021 הוריתי לצוות, להנהלת האוצר להאיץ את הקצב כדי לוודא שעד לתחילת דצמבר הממשלה תוכל לאשר את תקציב 2021 ובחודש פברואר הכנסת תגמור לחוקק את זה. אתם יודעים שאי אפשר בכנסת בפחות מ-45 יום על פי החוק".

על פי ההסכמות שהגעתם אליהן באוגוסט שהתקציב ל-2021.
""אתה אומר דבר הגיוני אבל הוא לא קרה, מה שקרה זה דבר לא הגיוני, לא ייאמן שקבעו בחוק ולא הייתי מעורב בזה שעד ל-23 בדצמבר צריך להעביר רק את תקציב 20. לא הזכירו את תקציב 21. אני רוצה להעביר מיד את תקציב 20, מסר למשק הישראלי ומסר לשווקים הבינלאומיים וחברות הדירוג, אני מציע להתלכד סביב העניין הזה כי על זה לא אמורה להיות מחלוקת".

לא הבנתי את זה כך.
"האמן לי שכשאישרנו את התקציב ההמשכי".

לא היית כתב פרלמנטרי אבל אתה פוליטיקאי ותיק ואתה יודע שבסופו של דבר מה שקורה זה שאתם מנסים להשאיר לנתניהו עוד נקודת יציאה לבחירות לקראת פברואר־מרץ, לא כלכלה ואל צמרת האוצר הסיפור הוא פוליטי לגמרי.
"אשיב בצורה ברורה מאחר ורה"מ סמך את ידו על הודעתי, הוא ויתר על נקודת יציאה בדצמבר. היו לו 2 נקודות יציאה עד אתמול, האחת בדצמבר אם לא יעבור תקציב 2020".

ברור לך שדצמבר זו לא נקודה טובה לבחירות.
"מה ברור? אני מייצב את המערכת, מעביר תקציב שאושר בממשלה".

אני שואל פוליטיקה, נתניהו ויתר על נקודת היציאה בדצמבר אבל זה אף פעם לא היה רלוונטי עבורו.
"הגעת למסקנה, בסדר. התמנית ליועצו. הוא יותר האמן לי כדי לתרום ליציבות המשק על פי הצעתי ואני מבקש שנבי גנץ גם יוותר עכשיו על המאבק".

ואם לא יוותר, אם זה החוק למה לוותר?
"להפסיק עם השיח שאין לו אחיזה ריאלית, להגיד שאפשר להעביר עד סוף דצמבר את תקציב 21 זה אמירה שאין לה שום קישור עובדתי, משום שאי אפשר לעשות את זה על פי לוח הזמנים. אם נסכם, נוריד את נושא התקציב, אם כחול לבן רוצים להתווכח על רוטציה והסכמים זה זכותם אבל למה לקשור את זה לתקציב כל פעם והפוך אותו לבן ערובה? אני מציע דרך אחרת, שנפעל באופן מקצועי".

אולי תעבירו את התקציב בזמן.
"אי אפשר להעביר את תקציב 21".

כך סיכמתם עם האוזר והנדל.
"זה נראה לך הגיוני אבל זה לא נכון, לא סוכם עם האוזר והנדל".

אם זה החוק אין בעיה מבחינת בני גנץ, אתם מסודרים והכול בסדר.
"אני עושה מעבר לחוק, אני רוצה להקדים את מה שסוכם בחוק, להעביר כבר עכשיו את תקציב 20, ותקציב 21 אני מוכן למנות להם משקיף בדיונים שיראו שהם ענייניים ורציניים כדי לקדם".

23 בדצמבר יום קובע?
"לפי החוק אם קובעים שעד מועד מסוים צריך לעבור תקציב והוא לא עובר אז יש פיזור כנסת. מאחר ואני רוצה להעביר כבר עכשיו את תקציב 20 זה מתבטל".

מה חשבת על ההופעה של ניר ברקת אצל אופירה וברקו?
"אני לא צופה בתוכנית הזאת, במקרה של מירי רגב ביקשתי".

לא רק שאתה לא מתראיין לתוכנית, אתה גם לא צופה?
"לא צופה, מה לעשות? לאחר ההופעה של מירי רגב מאחר ואמרו שהיה שם שואו טלוויזיוני מוצלח, הסתכלתי. וודאי שאני לא מייחס חשיבות".

הוא לא החמיא לך בלשון המעטה.
"הוא לא מהווה תופעה מרכזית בליכוד, הוא נשחק".

עשה טעות?
"לא יודע, לא עוקב אחר מעשיו. אני מוביל תוכנית סיוע אדירה".

הוא אמר שהמענקים היו 'מאוחר מדי, מעט מדי, חצי מהם לא הגיעו ליעדם', הוא גם ממשיך לייעץ לרה"מ.
"אפילו אתם כמנחים די ביקורתיים יודעים שהסיוע ניתן וכל המדינה ומי שיודע הכי טוב אלה אותם מפגינים שירדו מהרחובות על רקע המחאה החברתית".

לא נכנס לזה.
"שאלו אותם למה אתם לא מוחים אמרו כי הכסף מגיע נכון המצב קשה נאבקתי לפתיחת העסקים ומתן סיוע".

עסקים שנסגרים לא יפתחו שוב לצערנו.
"זה חלק מהמצב הקשה, עשרות מיליארדים ניתנים לציבור, שיפרתי את התוכניות תוך הקשבה למומחים והם עצמם יודעים שהסיוע ניתן לשכירים ולעצמאים למובטלים, כל הדברים האלה קורים אני עושה את עבודתי היטב. אנחנו מעבירים סיוע לנכים, לחיילים משוחררים, להרבה מאוד גורמים ובזה אני עסוק ובזה אני מתכוון להמשיך להתמקד".