השחקנית והזמרת אילנה רובינא הלכה בסוף השבוע האחרון לעולמה בגיל 86, לאחר שנדבקה בקורונה. היא נפטרה במחלקת קורונה במרכז הרפואי "שהם" בפרדס חנה. הלווייתה תתקיים הערב ב-18:15 בבית העלמין ירקון. נשיא המדינה ראובן ריבלין ספד לה: "קולה ריצד ב'קסם על ים כנרת', שורשיה המלכותיים ניכרו ב'הגבירה בחום', אצילות אין קץ שתחסר לנו מאוד. תודה לך אילנה רובינא, על כל הכשרון הזה. נוחי בשלום".

רובינא, בתם של הגברת הראשונה של התיאטרון, חנה רובינא, והמשורר אלכסנדר פן. בצעירותה התגוררה במילנו ולמדה שירה קלאסית. שם נישאה לבעלה הראשון, ביל סטיוארט, ממנו התגרשה במהרה. עם חזרתה לארץ עסקה בדוגמנות והחלה להופיע במועדון התיאטרון. 

באותה תקופה יצאו שיריה שהפכו ללהיטים: "שיר הדרך", "שיר הפילפל" ו"איריסים". היא הצטרפה לתוכניתה הרביעית של להקת "בצל ירוק", "ו...", בה שרה יחד עם שמעון ישראלי את הביצוע המקורי ל"כשאנחנו נצא ביחד" ("השמלה הסגולה"). היא נישאה לאורי זוהר, במאי התוכנית, אולם הם נפרדו לאחר שנתיים. הם הקליטו ביחד את ה"החופש בבית הבראה", שהפך ללהיט.

כוכבת שנות ה-60 וה-70 

רובינא, כאמור, הייתה אחת מכוכבות הפופ הראשונות בישראל בשנות ה-50 וה-60, עם גוון קול חם ומיוחד שחתום על לא מעט קלאסיקות: "לך איתה", "איריסים", "ביקשתי אש", "וידוי", "יברכך", "לילך רוצה לקטוף את הירח", "ספני שלמה המלך", "בלדה על נערי שגדל" ועוד. 

היא נולדה כ"בת מלוכה", לשחקנית המיתולוגית חנה רובינא והמשורר אלכסנדר פן. למרות הייחוס המפואר, הוריה התקשו לטפל בה (מה גם שלא גרו יחד) והיא עברה מספר משפחות אומנה וגדלה כ"ילדת חוץ" בקיבוץ גבע. בשנות ה-50, לאחר נישואים קצרים, פצחה בקריירת דוגמנות והחלה להופיע ב"מועדון התיאטרון" וכן הקליטה שירים ראשונים בהם "איריסים", "שיר הדרך" ועוד 

בסוף העשור הצטרפה ללהקת "בצל ירוק" המצליחה, במסגרתה ביצעה במקור לצד שמעון ישראלי את "השמלה הסגולה". בתחילת שנות ה-60 הקימה צמד עם אריק אינשטיין , חברה ל"בצל ירוק" בשם "הגפרורים" (שם שניתן לשניים על היותם דקיקים ורזים) ונישאה לבמאי הלהקה – אורי זהר (אך גם נישואים אלה לא האריכו ימים). יחד עם זהר ביצעה את הלהיט "החופש בבית הבראה". באמצע העשור, לאחר שנישאה בשלישית לגוריון ויסמן (אבי בתה, מאיה), עברה להתגורר בצרפת שם ניסתה לפתח קריירה. 

עם שובה לארץ בשנת 1970 השתתפה בפסטיבל הזמר החסידי וקטפה את המקום הראשון עם הלהיט "יברכך". בהמשך אותה שנה השתתפה בפסטיבל שירי הילדים הראשון עם השיר "לילך רוצה לקטוף את הירח". בפסטיבל הזמר של 1972 ביצעה את "בלדה על נערי שגדל" וכן הקליטה את הלהיט הענק שכתבו עבורה קובי רכט וקובי אשרת – "לך איתה".

בזמן מלחמת יום הכיפורים חברה לאושיק לוי, מתי כספי, פופיק ארנון ולאונרד כהן (ששהה אז בארץ) להרכב שהופיע בפני החיילים ואף הקליט את השיר "אין לנו מילים". בסוף שנות ה-70 עברה להתגורר בלונדון והתרחקה מאור הזרקורים. בשנת 2006 חזרה לישראל וניסתה להתברג מחדש בתעשיית המוזיקה, ללא הצלחה. 

בשנים האחרונות התגוררה בתל אביב והתרחקה כמו מאש מתשומת הלב הציבורית, סירבה לראיונות וכאבה את תהילת העולם שחלפה. רובינא נפטרה בגיל 86 לאחר שנדבקה בנגיף הקורונה שהצטרף לעוד בעיות בריאותיות שסחבה עוד לפני שהנגיף פרץ לחיינו