ישראל אישרה את בקשת הרשות הפלסטינית לאשפז את ד"ר סאיב עריקאת בבית חולים בארץ. הרשות פנתה לישראל לאחר שמצבו של בכיר הרשות בן ה-65, שנדבק בתחילת החודש בנגיף הקורונה, הדרדר ומוגדר כעת קשה. בשעה זו (ראשון) הגיע עריקאת לבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים, לאחר שפונה מיריחו באמצעות אמבולנס של מד"א. 

סאיב עריקאת מכהן כבר כ-20 שנים בתפקיד הממונה על שיחות השלום והמו"מ עם ישראל ברשות הפלסטינית. מאז 1996 הוא מכהן כנציג יריחו במועצה המחוקקת הפלסטינית ובאוגוסט 2009 נבחר לחבר הוועד המרכזי של פתח. עריקאת נשוי ואב לארבעה. מתגורר ביריחו. בשנת 2012 חלה עריקאת במחלת פיברוזיס ריאתי ואף עבר השתלת ריאות ב-2017, כך שהוא נמצא בקבוצת סיכון לקורונה. 

סאיב עריקאת (צילום: רויטרס)
סאיב עריקאת (צילום: רויטרס)

בריאיון מיוחד שהעניק למעריב בחודש יולי האחרון סיפר עריקאת על השנים הרבות שהעביר בניסיונות לפתור את הסכסוך הישראלי־פלסטיני. הוא היה לצד יאסר ערפאת בהסכמי אוסלו, עמד לימינו של אבו מאזן ובמשך שנים עומד בראש צוות המשא ומתן הפלסטיני. "אתה צריך לראות את התגובות של פלסטינים כלפיי. כל יום מאשימים אותי שאני חסר בושה ושאחרי המפה שמציעים לנו, אותן מובלעות, אני עדיין בתפקיד ולא התפטרתי".

הוא אף הציג את החזון הדיפלומטי שלו: "אין אחד שישיג מהשלום יותר מהפלסטינים ואין אחד שיפסיד יותר מאיתנו מהעובדה שהוא לא מגיע.  אני עדיין חושב שהאופציה הטובה ביותר היא חיה ותן לחיות. מדינת פלסטין, שמזרח ירושלים היא בירתה, לצדה של מדינת ישראל כשחיים בשלום וביטחון".

באותו ריאיון הוא ביקר את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכבר שנים מזניח את השיחות עם הפלסטינים, והזהיר מפני ההשלכות. "במצב הזה שנוצר פלסטינים וישראלים ימותו", אמר. "כל תוכניות העבודה וההסכמים שהיו בינינו בעניין ירושלים, גבולות, התנחלויות, פליטים, ביטחון, מים - קבענו שאף צד לא יפעל לפני שנמצה את השיחות. יש הסכם, אבל האמריקאים והישראלים החליטו שירושלים היא בירת ישראל, הפליטים בחוץ, אין גבולות, סיפוח התנחלויות, סיפוח בקעת הירדן".

"שואלים למה אני לא נכנס למו"מ, תגידו יש לי שלט ניאון על המצח שכתוב עליו 'אידיוט'? ישראל, תמיד היו לה אנשי משא ומתן בינלאומיים, וכשהיו בעיות הייתי מתקשר לציפי לבני, איציק מלכו, גלעד שר, דני נוה, דב וייסגלס, אבל מאז 2017 אין כאלה. אתה יכול להגיד לי מי האיש המרכזי שאני יכול להתקשר אליו כעת?".