תחילת ההקלות בסגר הנוכחי שנמשך כחודש, הביאו לפתיחתם של כ-2,000 מסעדות ובתי קפה שמכרו עד כה במתכונת טייקאוואי, כך העריך היום (ראשון) מנכ"ל איגוד המסעדות ובתי הקפה, שי ברמן. עם זאת, טען ברמן כי מרבית העסקים בתחומי ההסעדה עדיין סגורים, כאשר מתוך כ-12 אלף עסקים כאלו בענף, נפתחו כאמור כ-2,000.

מאז תחילת הסגר היו גם עסקים שהמשיכו למכור בטייקאוואי בשיטות שונות ו"עוקפות", כמו מסירת הקפה והמאפה ללקוח שהמתין מחוץ או בפתח העסק. "עכשיו כבר לא צריכם להתחכם ואפשר למכור טייק-וואיי רשמית, אבל זה עדיין רחוק מהתקופה שלפני הסגר. בית קפה הוא גם מקום מפגש חברתי והישיבה היא חלק מתרבות הפנאי", הסביר בעל עסק ותיק ברמת גן.

פעולות המשטרה לאכיפת תקנות הסגר. צילום: דוברות המשטרה

בין העסקים שפתחו אתמול לראשונה לאחר כחודש, היה גם בית הקפה הוותיק "און ליין קפה-כיכר הלחם", שברחוב קדושי השואה בהרצליה פיתוח. ציפי וינינגר, המנהלת את המקום יחד עם בעלה רני סיפרה כי "היתה התרגשות רבה. לקראת הפתיחה הודענו ללקוחות הקבועים שאנחנו פותחים לטייק וואיי ומהבוקר הגיעו רבים". וינינגר הוסיפה כי "אנשים היו רעבים לחזור לבית הקפה. זה לא רק הקפה, המאפה והכריך, אלא המפגשים. לכולם עדיין חסרה האפשרות לשבת בבית הקפה ואני מקווה שזה יגיע כמה שיותר מהר". 

בעלי בית הקפה (צילום: משה כהן)
בעלי בית הקפה (צילום: משה כהן)

עם זאת, היא הביעה חשש שיהיו עוד סגרים בעתיד. "אחרי הסגר הראשון חזרנו ואז הגיע הסגר השני. עם הקורונה אי אפשר לדעת למה לצפות. אנחנו עסק ותיק שיכול לשרוד, אבל מה יקרה עם עסקים רבים שממונפים? איך הם ישרדו?"

גם חופי הרחצה נפתחו רשמית לאחר למעלה מחודש, אבל עונת הרחצה של הקיץ הסתיימה ובחלק מהחופים העבודה היא במתכונת חורף. חניוני חופי הרחצה של איגוד ערים כנרת נפתחו, אבל רק נופשים מעטים יחסית הגיעו לחופים, בעיקר לצעדה, דייג ופיקניק. באיגוד ציינו שמאחר ועונת הרחצה הסתיימה אין שירותי הצלה בחופים. גם בתל אביב עברו למתכונת חורף, כאשר סגרו חלק מתחנות ההצלה וצמצמו את שעות הפעילות של המצילים. עיריית תל אביב הודיעה שעד סוף נובמבר תפעלנה שבע תחנות הצלה: בחופי צ'ארלס קלור, אביב, ירושלים, פרישמן, החוף הנפרד, תל ברוך וצוק צפון.

לעומת זאת, בחיפה הודיעה העירייה על הארכת שירותי ההצלה בחופי הרחצה בעיר בחודש נוסף.  תחנות ההצלה יפעלו עד ה-16 בנובמבר בחופי דדו, זמיר, כרמל, בתי גלים ונראות שבקרית חיים. גם המועצה האזורית מטה אשר, הודיעה על הארכת עונת הרחצה, לשבועיים נוספים. "מגיע לציבור בישראל שנהג באחריות ראויה לשבח והקפיד על כללי הסגר, לבלות קצת במרחב הפתוח, לקהל עוד כמה ימים של חסד ופיצוי על עונת הרחצה שנעלמה לה במהלך ההתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה", ציין ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ.

קורונה בישראל: חוף הים בימי הקורונה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
קורונה בישראל: חוף הים בימי הקורונה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)