אחרי שאישר לפני כשבועיים בממשלה את הארכת כהונתו של ניצב מוטי כהן כמ"מ מפכ"ל המשטרה בחצי שנה נוספת, מתפנה השר לביטחון פנים אמיר אוחנה לקיים פגישות עם ניצבים במשטרה במטרה לקדם את הליך המינוי של מפכ"ל קבוע למשטרה.

ממלא מקום מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן

הזימון של שלושה ניצבים מכהנים התקבל אתמול במקביל לציוץ שהעלה ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, בו הוא קורא לקדם מינוי מפכ"ל קבוע למשטרה. 

מסתבר כי השר אוחנה זימן ללשכתו את מפקד מג"ב הנוכחי קובי שבתאי, את מפקד מחוז צפון שמעון לביא שהוא הצעיר בחבורה ואת מפקד מחוז ירושלים דורון ידיד, ככל הנראה על מנת לקדם את בחירת המועמד מטעמו לכהונה כמפכ"ל.

ניצב קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניצב קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נזכיר, כי לפני כחודש וחצי נפגש אוחנה עם הניצבים אלון אסור, סמפכ"ל המשטרה, וניצב ידיד מפקד מחוז ירושלים, אולם החליט לעצור את הליך בחירת המפכ"ל של המשטרה לנוכח בעיה מול וועדת גולדברג. 

כזכור, אותה ועדה פסלה בשעתו את מועמדותו של ניצב בדימוס משה צ'יקו אדרי, מועמד השר לביטחון פנים הקודם גלעד ארדן, ולאחר מכן התנגדה לקבל לבחינתה מספר שמות של מועמדים במקביל.

גם השר אוחנה שביקש להעביר אל הוועדה מספר שמות של מועמדים נתקל בסירוב, ולכן בנסיבות שלו החליט להקפיא את ההליך ולהאריך את כהונתו של ניצב כהן כמ"מ. 

ניצב שמעון לביא  (צילום: דוברות המשטרה)
ניצב שמעון לביא (צילום: דוברות המשטרה)

שם נוסף שממשיך לשמור על מקומו בבורסת השמות הוא ניצב בדימוס יורם הלוי, מפקד מחוז ירושלים הקודם שהיה מועמד למפכ"לות בתקופת  ארדן ואשר שמו עלה לכותרות שוב, כשתיק הביטחון פנים היה קרוב לידיה של שרת התחבורה מירי רגב. 

ניצב בדימוס הלוי פרש לפני כשנתיים מהמשטרה, אולם לא מן הנמנע כי שמו יעלה שוב לרשימת הניצבים המובילים כמועמדים לתפקיד.

 אגב, ניצב אחד שלא זומן לפגישה הוא סמפכ"ל המשטרה אלון אסור, שנחשב לקצין מטאור שעושה עבודה נפלאה. 

נציין כי רק לפני כשבועיים הבהיר השר אוחנה בפני הממשלה את חשיבות הארכת כהונתו של ניצב כהן כמ"מ המפכ"ל, וזאת על מנת לייצר יציבות לארגון האכיפה הגדול והחשוב ביותר כיום במדינה. 

ניצב כהן מחזיק בתפקיד כבר שנתיים וכידוע קדנציה לכהונת מפכ"ל הינה בת שלוש שנים, כך שממילא עד לסוף השנה הבאה אמור ניצב כהן, לסיים את תפקידו.

מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד (צילום: דוברות ועדת הפנים)
מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד (צילום: דוברות ועדת הפנים)

גורמים בכירים במשטרה לא אוהבים בלשון המעטה את המהלכים האחרונים: "זורקים בורסת שמות והפכו כמעט כל ניצב למועמד ראוי לתפקיד, מה שגורם לחוסר יציבות בארגון ולתחושה שכל אחד ראוי לכהן בתפקיד של מפכ"ל המשטרה. זה יוצר תככים פנימיים ומקעקע מעט את יכולות השליטה בארגון, למרות שניצב כהן חזק דיו כדי להבהיר לכולם שכרגע הוא נושא באחריות. צריך לזכור שניצב כהן מכהן בתפקיד כבר שנתיים וצלח לא מעט פרשות קשות, לרבות הפגנות האתיופים, שתי מערכות בחירות, קורונה והפגנות בעקבות התקנות והמגבלות והוא עושה את תפקידו במלוא מובן המילה ללא תוספת שכר וללא דרגת רנ"צ. גם אם יצאו להליך בימים אלו יצטרכו לעבור את ועדת גולדברג ואחרי חפיפה זה מהלך שלא יתקצר משנה, אז ניצב כהן יסיים את תקופת הקדנציה של מפכ"ל בתקן של מ"מ".

יתרה מכך, ישנם הטוענים כי גם השר לביטחון פנים מבין היטב כי כל מועמד שימצא לנכון יצטרך לקבל את הסכמת סיעת כחול לבן, כך שעוד מוקדם לדבר על מועמד לתפקיד ועל בחירת מפכ"ל. "זה עוד יותר נכון במידה ויוצאים לבחירות לקראת דצמבר, אז כל הסלט הזה הוא קשקוש אחד גדול ולא כלום", אומר גורם בכיר המעורה בפרטים ל"מעריב". 

השר אוחנה מסר בתגובה: "לפי שלל הידיעות שהתפרסמו בכלי התקשורת השונים מן הרגע שבו החל הליך בחירת המפכ"ל, קל יותר לספור אילו ניצבים מכהנים וניצבים בדימוס אינם "מועמדיו של השר". כפי שעשיתי עד כה, אין בכוונתי להתייחס לאף שם וזאת משום שאין אף אדם עלי אדמות שיודע מהי רשימת המועמדים זולתי".