השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל הודיעה היום (ראשון) על החלטתה שלראשונה בישראל יוטל פיקדון על בקבוקי 1.5 ליטרים חד פעמיים של משקאות קלים. ההחלטה צפויה להיכנס לתוקף בעוד כשנה כאשר השנה הקרובה תינתן למשק כתקופת היערכות להרחבת חוק הפיקדון, תוך התחשבות באתגרי משבר הקורונה.

השרה גמליאל הודיעה על כך לבג"צ בתשובה לעתיקה של ארגון הסביבה "אדם, טבע ודין" בנושא. קודמיה של גמליאל בתפקיד דחו שוב ושוב את ההחלטה ונכנעו בכך ללחצים הכבירים של תאגידים יצרני המשקאות הקלים נגד הרחבת החוק הדורשת מהם השקעה כספית אדירה. ארגוני הסביבה טענו בשנים האחרונות שוב ושוב כי יצרני המשקאות אינם עומדים ביעדי המיחזור שהחוק מטיל עליהם של לפחות 55% מהבקבוקים הגדולים רק מאיסוף וולונטרי של הציבור, בשעה שיצרני המשקאות הציגו נתונים הפוכים, הגם שבמשרד להגנת הסביבה הבינו היטב כי הצדק עם ארגוני הסביבה. 

בהמשך לתשובתה לבג"צ מסרה השרה להגנת הסביבה: "אנחנו עושים היום היסטוריה במדינת ישראל עם החלטה חשובה שקיבלתי להחיל פיקדון על בקבוקי 1.5 ליטר. הדרך הטובה ביותר לנקות את המרחב הציבורי מבקבוקים ריקים ולעודד מיחזור, היא באמצעות החלת פיקדון גם על הבקבוקים הגדולים. מדובר בצעד נכון מבחינה סביבתית וכלכלית כאחד: הפיקדון יביא לחיסכון של עשרות מיליוני שקלים ויוריד את יוקר המחיה. יש כאן Win-Win-Win לסביבה, לחברה ולכלכלה".

מהעותרים, ארגון "אדם, טבע ודין", נמסר: "זהו הישג חסר תקדים לארגון שנלחם שנים להחלת חוק הפיקדון על הבקבוקים הגדולים. בעקבות בג"צ שהגשנו ולאחר מאבק משפטי וציבורי ארוך שנים נגד יצרניות המשקאות, קיבלה השרה החלטה היסטורית ואמיצה". עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, מוסיף: "אני מברך את השרה על במהלך היסטורי בהגנה על הסביבה בישראל. החלת החוק, תסיים תקופה בה עשרות מליוני בקבוקי פלסטיק מזהמים מוצאים דרכם בכל שנה למרחב הציבורי, לחופים ולשמורות הטבע. הציבור הישראלי ירוויח עשרות מיליוני שקלים מדי שנה מהחזר הפיקדון וישראל תיישר קו עם מדינות אירופה ותהיה מדינה נקייה ובריאה יותר לציבור ולסביבה. "

לאחר השלמת המהלך והחלת חוק הפיקדון, כלובי הבקבוקים (ה"מיחזוריות") ייעלמו מהרחובות, ויוחלפו במכונות איסוף והחזרת פיקדון אוטומטיות, שיוצבו בסופרמרקטים ובנקודות איסוף מרכזיות. על-פי הערכה כלכלית שבוצעה עבור המשרד להגנת הסביבה, החלת הפיקדון צפויה לחסוך לציבור צרכני המשקאות הממחזר קרוב ל-60 מיליון שקלים בשנה, תצמצם את התופעה הבלתי רצויה של השלכת בקבוקי פלסטיק במרחב הציבורי ותעודד הקמת מפעל מיחזור לפלסטיק בישראל.

לאור ההחלטה צפוי המהלך לתרום להורדת יוקר המחיה, בעיקר עבור הצרכנים הממחזרים. יצוין, כי פורום ה-15, המאגד את 15 הערים מהגדולות בישראל, הודיע לשרה להגנת הסביבה כי הוא תומך במהלך. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "השרה תגיש צו לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, כדי לאפשר למשק תקופת היערכות של שנה להחלת הפיקדון – תקופת היערכות ארוכה יותר מזו שקובע החוק (60 יום). זאת, גם לאור אתגרי משבר הקורונה הנוכחיים והצורך בהכשרת תשתיות לשם יישום מעשי". 

מאיה יעקבס, מנכ״לית עמותת צלול מברכת על החלטת השרה לעמוד לצדו של הציבור והטבע: "זהו צעד אמיץ ומבורך. בהחלטתה מצמידה השרה ערך כלכלי לבקבוקים גדולים ובכך מעודדת אנשים לאסוף את אשפת הפלסטיק ומאפשרת הכנסה מאיסוף הבקבוקים לנזקקים. אנו קוראים ליצרני הבקבוקים שלא לגלגל את העלויות לצרכנים ולהצטרף למאמץ העולמי להפחית זיהום ושימוש בפלסטיק".