הציבור הישראלי לא משתף פעולה עם החקירות האפידמיולוגיות ועם הבדיקות לאיתור נגיף הקורונה – כך עולה מנתונים שהוצגו היום (ראשון) בוועדת החוץ והביטחון של כנסת ישראל.

חקירה אפידמיולוגית (צילום: אילוסטרציה: אינג אימג')
חקירה אפידמיולוגית (צילום: אילוסטרציה: אינג אימג')

את הנתונים הציגו תת אלוף איציק בר המתפקד כיום כראש מטה פיקוד העורף וכן תת אלוף ניסן דוידי, מפקד מפקדת אלון. בביקור שנערך היום במפקדת אלון לקטיעת שרשרת ההדבקה השתתפו חברי ועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה ובראשם חבר הכנסת צבי האוזר. עוד השתתפו בביקור חברי הוועדה, חה''כ משה (בוגי) יעלון, אבי דיכטר וגדעון סער.

אנשי אלון הדגישו כי אמון הציבור הוא האתגר המרכזי איתו מתמודדים כיום בחקירות האפידמיולוגיות וברגע שיצלחו אותו, תחול עליה ברמת שיתוף הפעולה. על מנת להמחיש את הסיטואציה הוצגו בפני הועדה מספר נתונים.

ראשית, כ-30% מהחולים להם נערכה חקירה אפידמיולוגית הצהירו כי לא באו במגע עם אף אדם. שנית, כמעט מחצית מהמגעים שאותרו בחקירות אפידמיולוגיות לא דיווחו על כניסה לבידוד, זאת בנוסף לכ-90% מהמגעים שאותרו בעזרת השב''כ אשר גם הם לא דיווחו על כניסה לבידוד.

על פי הנתונים שנאספו בתאריך 17 לאוקטובר, ממוצע המגעים לאדם מכלל החקירות היה 2.8 מגעים בלבד, זאת אומרת, בממוצע כל אדם שנחקר על ידי מפקדת אלון בא במגע עם כ-שלושה בני אדם בלבד. 

תחנת בדיקה לקורונה (צילום: מרק ישראל סלם)
תחנת בדיקה לקורונה (צילום: מרק ישראל סלם)

נתון מדאיג נוסף הוא הנתון לפיו רק 13,600 איש מתוך כ-41 אלף איש אשר הומלץ להם ללכת להיבדק לאיתור נגיף הקורונה לאחר ששמם עלה בחקירה אפידמיולוגית כמי שבא במגע עם חולה מאומת, הלכו בסופו של דבר להיבדק. מדובר במספר נמוך של כ-33% בלבד מתוך אנשים אשר באו במגע עם חולה מאומת ושאינם דווחו קודם לכן כחולים בנגיף.