יו"ר סיעת ישראל ביתנו, חה"כ אבידור ליברמן, התראיין היום (ראשון) לתכנית הרדיו של בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM. בדבריו התייחס ליברמן להפרת ההנחיות במזגר החרדי, כאשר נפתחו מוסדות הלימוד שאינם לגיל הרך, והדגיש: "אני לא מוכן לקבל את זה ש־50 אחוז מהגברים בציבור שלהם לא עובדים, והופכים לנטל".

יש בכלל מה לעשות? הרי יש אוטונומיה חרדית, ואף אחד לא יצליח לקחת פה שלטון בלי החרדים. לכן, אי אפשר להיכנס עם צבא ומשטרה, ואי אפשר לסגור את תלמודי התורה, איך אפשר להתמודד עם הסיטואציה הזו? 
"קודם כל, לא צריך להיכנס פה עם טנקים לתוך מאה שערים ולא למודיעין עלית ולא לבית"ר עלית. מה שצריך לעשות זה סך הכל להתייחס לרשימה שהיא קיימת, של אותם תלמודי תורה וישיבות שנפתחו בניגוד להנחיות הקורונה ולכל ההוראות. לפי ההגיון הכי בריא, צריך פשוט לשלול מהם את התקציבים - זה הכול. כולם יודעים שיש רשימה כזו, ואפשר להשיג אותה באמת תוך כמה שעות. רשימה של כל המוסדות תורה למיניהם שנפתחו בניגוד לחוק, ובכך הם מסכנים את בריאות הציבור, ואת כלכלת ישראל. תאמין לי שאז הכול היה מסתדר מיד". 

ח"כ ליברמן, היום. צילום: ערוץ הכנסת

תכף תגיד שנגייס אותם ישר לצבא.
"אני אומר שאפשר לגייס אותם גם לשירות לאומי יש מספיק אתגרים אין שום סיבה שלא יעבדו ככוח עזר בבתי חולים בבתי אבות, שיסייעו לכוחות ההצלה. באמת, יש מספיק משימות לכולם ואין שום סיבה לפתור אותם. צריך להבין, שמי שלא מכבד את הערכים והחוקים של המדינה באופן שוטף, הוא גם משתולל בחירום. הם לא מלמדים לימודי ליבה, לא מלמדים מתמטיקה, ולא מלמדים אנגלית, והם אפילו לא מכבדים אפילו את יום העצמאות, הרי אין חגיגות במאה שערים, וגם אין חגיגות בבני ברק". 

פה להגיד 'הם' זה קצת צורם כי יש חרדים שכן מכבדים וכן מציינים את יום העצמאות. יש פה מיעוט שלא מכבד כמו נטורי קרתא.
"פה אתה טועה ומטעה, שכן זה לא מיעוט. כרגע זה הרוב. כשהאדמו"ר מבעלז אומר לחסידים שלו לפני כמה שבועות תמשיכו חיים בשגרה, והאדמו"ר מויזניץ' עורך טיש מרובה משתתפים, והרב קנייבסקי אומר לציבור חסידיו 'תחזרו ותפתחו את תלמודי התורה' זה לא שוליים ולא קומץ, זו השדרה המרכזית. אני מפנה אותך לספרו של הרצל 'מדינת היהודים', שכמעט כולם שמעו עליו, אבל אף אחד לא קרא אותו. הרצל כותב באותו הספר בשפה הארכאית שלו, ואני מציע לכולם לקרוא, שכן יש שם פסקה מדהימה בנושא דת ומדינה. הוא כותב שאנחנו נהל את מדינת היהודים על פי חוכמות ומדע, ואם כוהני דת ינסו להתערב אז נדע לכלוא אותם בבית מקדשי האל". 

אבל הוא גם כותב שהרבנים יקבלו משכורת מהמדינה.
"כן, אבל גם כותב שהם לא יכלו להתערב בניהול המדינה. לא שהם לא מתערבים, הם היום מנהלים את המדינה. למעשה זה אפילו לא רבנים, אלא עסקנים של ש"ס ויהדות התורה. הרי היום אי אפשר להעביר בכנסת שום הצעה כלכלית בלי הסכמת החרדים. צריך לשחרר את הציבור החרדי מהשבי ומהעסקנים הללו".

"הרי למה הם לא רוצים שהחרדים ילמדו אנגלית, מתמטיקה, ומחשב? כי אז הם יקבלו עצמאות כלכלית, ומי שעצמאי כלכלית לא ירשה שיכתיבו לו פוליטית איזה פתק לשים בקלפי. הם מנסים להחזיק אותם כבני ערובה ליום הבוחר, ממש ככה. אני לא רואה שום סתירה בין ערכים יהודיים ללימודי ליבה. אני לא מוכן לקבל את זה ש־50 אחוז מהגברים בציבור שלהם לא עובדים, והופכים לנטל. הרי אם נמשיך ככה אז בשנת 2060 מדינת ישראל קורסת. אי אפשר לשאת את זה כלכלית". 

אביגדור ליברמן (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אביגדור ליברמן (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

השאלה היא האם אפשר להסתדר בלי החרדים מבחינה פוליטית, שכן דמוגרפית המשקל שהלם הולך והופך למשמעותי יותר ויותר.
"בהחלט. תראה, זו לא גזרה מהשמיים. מה שעשה נתניהו זה לקשור איתם קשר הדוק ביותר, הוא התחתן איתם חתונה קתולית כי נתניהו מבין שמי שהולך לתמוך ללא סייג בכל מיני מגבלות כמו פסקת ההתגברות, החוק הצרפתי זה החרדים. הם מבחינתו בעלי ברית להישרדות האישית שלו, התמיכה בקרב החרדים בנתניהו היא הרבה יותר גבוהה בקרב מצביעי ליכוד, זה מה שצריך להבין ולכן נתניהו מוותר ומוכר להם את הכל. נתניהו מוכר להם את המדינה. הרי כל ההחלטה על פתיחת גני ילדים בערים האדומות התקבלה בניגוד לכל ההמלצות של הדרגים המקצועיים". 

לסיום, אנחנו עומדים לפני בחירות?
"מה שמטריד אותי זה למה בני גנץ כל הזמן מדבר על התקציב. תקציב זה מה שמפריד בינו לבין השלטון. הוא יודע שרק אופציה לפרק את הממשלה על רק תקציב זה מה שישאיר את נתניהו כראש ממשלה גם בתקופת המעבר. כנראה שגם הוא נדבק לכיסא, וכל מה שבני גנץ נלחם עליו עכשיו זה כיסא, שום דבר אחר. אגב, אנחנו המדינה היחידה בעולם שעדיין אין לה תקציב מאושר לשנות 2020 למרות שהיא אוטוטו מסתיימת, ואני לא מדבר על זה שרוב המדינות באיחוד האירופאי אישור כבר תקציב ל־2021. אנחנו חייבים להפסיק לדבר רק במונחים של בחירות, אלא לדבר גם על עתידה של מדינת ישראל".