דירוג האשראי של קבוצת פתאל החזקות הופחת בסוף השבוע, על רקע משבר הקורונה ותוצאות הסגר השני. כלכלני חברת מידרוג הדגישו כי ההחלטה התקבלה בשל הפגיעה הצפויה ברווח התפעולי עד 2022 ובשל הפגיעה ביחסים הפיננסיים. הדירוג הופחת מ־A3 ל־Baa1 עם אופק שלילי, על רקע ההשלכות המיידיות של הסגר השני, המגבלות שהטילה ממשלת ישראל בעקבות ההתפרצות המחודשת של הנגיף והגידול בגירעון הממשלתי, שעלול להביא לירידה בביקוש לשירותי מלונאות.

לפתאל שתי סדרות איגרות חוב בהיקף של מיליארד שקל. הורדת הדירוג תאלץ את רשת פתאל להוסיף למחזיקי איגרות החוב 0.25% לריבית המשולמת. משמעות התוספת היא הוצאה נוספת של 2.5 מיליון שקל לשנה. פתאל מנסה להמציא עצמה מחדש, ולכן יצאה במיזם להשכרת דירות בבתי מלון ("הרודס" בתל אביב ו"לאונרדו פלאזה" בחיפה) במחיר של 6,000 שקל בחודש, כולל ההוצאות הבסיסיות. בפתאל מקווים כי בשבועות הקרובים ייפתחו מלונות הרשת באילת ובים המלח.

הורדת הדירוג של רשת פתאל עלולה להיות סימן לבאות. כלכלני חברות דירוג האשראי הבינלאומי יחלו השבוע בשיחות מקוונות עם בכירי המשק הישראלי, כדי לקבוע את גובה הדירוג. מדובר בחברות מוד'יס, פיץ' ו־S&P, שהעניקה לכלכלה הישראלית את הדירוג הגבוה ביותר. השיחות עם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, יתקיימו ביום שישי הקרוב (יום לאחר ההחלטה על גובה הריבית). בבואם לאשרר מחדש את הדירוג, יבחנו הכלכלנים הבינלאומיים נתונים על חריגה מיעד הגירעון, את ההכנות ליציאה ממשבר הקורונה ואת מתכונת הטיפול בכלכלה.

אחד הנושאים שיטרידו אותם הוא היעדר תקציב מאושר לשנת 2020 ולשנת 2021. הפחתת הדירוג עלולה לאלץ את האוצר לשלם תוספת לריבית בבואו לגייס כספים בשווקים הבינלאומיים. בעקבות כך מיהר אתמול שר האוצר ישראל כ"ץ להודיע כי בכוונתו להביא בקרוב לאישור הממשלה את תקציב 2020 וכי הנחה את בכירי האוצר להתחיל בהכנות לאישור תקציב לשנה הבאה. למרות זאת, ברור כבר כעת שהתקציב ל־2021 לא יאושר במועד כי לפי לוח הזמנים האוצר אמור להניח בפני הממשלה את תקציב 2021 עד 1 בנובמבר. לפי המסתמן, יחלו ההכנות לאישורו רק בפברואר 2021 - הרחק לאחר המועד.