נאבקים בעושק קשישים: הממשלה אישרה אתמול החלטה שלפיה חברה שתנסה לעשוק קשישים, בין היתר באמצעות שיחות שיווק טלפוני (טלמרקטינג), תספוג קנסות כספיים גדולים. את המהלך החקיקתי יזמה השרה לשוויון חברתי וגמלאים מירב כהן (כחול לבן), בשיתוף שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ (העבודה).

בהחלטת הממשלה נקבע כי פגיעה או ניצול של קשישים תהיה הפרה בנסיבות מחמירות, שבגינה יהיה אפשר להטיל עיצום כספי מוגדל על החברה היוזמת, כולל אפשרות של הטלת אחריות אישית גם על העומד בראש החברה או על מחזיק במשרה ניהולית בה ולא רק על החברה עצמה. חברות אשראי יחויבו להפסיק סליקה לעסק שהוגדר כעושק קשישים, ואם הכסף הועבר לחברת האשראי וטרם עבר לעסק, הוא יחזור ללקוח הנפגע.

קשישים מחפשים אוכל (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
קשישים מחפשים אוכל (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

נוסף על כך, אם חברה איימה ופתחה הליך הוצאה לפועל נגד הקשיש המנוצל, התהליך יופסק עם הימצאה של החברה כחברת עושק. חברות שונות יחויבו להקליט ולמסור את כל שיחותיהן עם הצרכנים וכן יוקם מאגר ממשלתי אשר על כל מי שיירשם בו ייאסר לנהל שיחות שיווק טלפוניות על פי חוק. המשרד לשוויון חברתי יעסיק סטודנטים במלגה, במטרה ללוות קשישים ולסייע להם בעוולות צרכניות.

השרה מירב כהן, שעוד טרם כניסתה לפוליטיקה יזמה והקימה את המטה למאבק בעושק הקשישים, אמרה לאחר אישור הרפורמה בממשלה אתמול: "מאחורי כל סעיף בהחלטה עומדים שמות ופרצופים של אנשים שפגשתי ונפגעו מתעשיית הניצול הנוראית הזאת".