שר המדע יזהר שי (כחול לבן) התראיין הבוקר (שני) בתכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס למשבר הקואליציוני המתמשך. לדברי השר שי, "אזרחי ישראל מבינים שאחרי הבחירות הבאות נתניהו לא יהיה יותר ראש הממשלה". בנוסף, סיפר שי על המגעים שמקיימת כחול לבן עם "כל סיעות הבית" ועל היערכות המפלגה לכל תרחיש – בין אם בבחירות ובין אם ללא הליכה לבחירות. עוד אמר על משבר אי העברת התקציב כי "אם רה"מ ושר האוצר לא יעבירו תקציב בקרוב זה יקרה רק מסיבות שאינן ענייניות".

גולן: השר יזהר שי בוקר טוב, זה משחק במספרים או שיש משהו ריאלי מבחינתכם להפיל את נתניהו עם רוב של 61, בלי הליכוד?
"אני חושב שפספסתם משהו בפרשנות ששמעתי, אולי לא שמעתי את כולה, במספרים האלה שפרסמתם יש ממשלה בלי בנימין נתניהו".

גולן: עם זה פתחנו.
"פספסתי את הפתיחה שלכם, אם ככה הציבור דואג לזה, זה לא אנחנו צריכים לדאוג לזה, אנחנו נעשה מה שאנחנו צריכים. אתמול, עוד יום בו הייתה בעיה עם ועדת השרים לענייני חקיקה, והנה החוקים שאי אפשר לחוקק בזכות הפעולה של הליכוד בראשות נתניהו נגד אזרחי ישראל. אי אפשר להחזיר כסף לזוגות צעירים ששילמו מקדמה לאולם אירועים, אי אפשר להאשים לחומרה גננות שמתעללות בפעוטות, אי אפשר לעשות דברים כי בנימין נתניהו והליכוד החליטו שבחירות זה הדבר הנכון".

גולן: אתה רואה תרחיש בו בנט ישב עם כחול לבן ולפיד וביחד מקימים ממשלה חיצונית שמפילה את הנוכחית?
"בכנסת הנוכחית הזו? הכול אפשרי, כל מי שרוצה להסתכל על טובת אזרחי ישראל ואנחנו כמובן עם הסיסמא הזו וגם כמובן מתנהגים ככה, אם אחרים יחשבו שהדבר הנכון הוא לעשות את הדבר הנכון עבור אזרחי ישראל, אני מניח שאפשר להקים ממשלה".

תהלוכה מתוך ההפגנות בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

ענת: האם זה דבר שאתם דנים בו ועד כמה הוא ריאלי?
"מבחינתנו כל דבר כזה הוא על הפרק".

ענת: יש דיבור אמיתי בעניין הזה?
"אנחנו מדברים עם כל סיעות הבית, ואני רוצה לציין שגם בקרב מה שנקרא בלוק הימין, אתם מדברים על בלוק הימין כאילו זה דבר שקיים ושריר. גם שם יש סימני שאלה האם הליכוד בראשות נתניהו עושים את הדבר הנכון למען הבוחרים שלהם".

ענת: בעצם הבלוק לא קיים והכול התפורר?
"צריך לראות מה יקרה לקראת הבחירות הקרובות אבל לפי תמונת המצב היום, אין דבר כזה בלוק הימין, יש את אזרחי ישראל ומה נכון עבורם. אפשר גם תיאורטית, אני לא כל כך מתייחס לסקרים".

גולן: איך הגעת למסקנה הזאת? אתה רואה את החרדים, ש"ס והליכוד, אין סדקים כרגע.
"אתה מסתכל על המדדים של ההתאמה של רה"מ לתפקיד שלו, אתה מסתכל מה אומרים לך הסקרים ומה שאומרים לך בכנסת".

גולן: הוא מוביל בפער גדול על יתר המתמודדים.
"אני חושב שצריך לשים לב למה שיקרה בשבועות הקרובים ואני חושב שאזרחי ישראל מבינים את מה שאנחנו אומרים הרבה זמן, בנימין נתניהו לא יהיה רה"מ הבא אם אנחנו הולכים לבחירות".

ענת: מאיזו בחינה צריך להסתכל?
"צריך להסתכל שמה שאנחנו אומרים זה מה שהציבור מבין, אבל מעבר לכך כמו שהבטחנו אנחנו נעשה את כל מה שצריך, אנחנו זוכים לזה ליותר ויותר תמיכה גם בכנסת הנוכחית. בכל תרחיש של הפרת ההסכמים הקואליציוניים ויציאה לבחירות, או הפרתם ואי מילויים בכנסת הנוכחית, בנימין נתניהו לא יהיה רה"מ".

ענת: לגנץ יש קשרים עם בכירים במגזר החרדי, האם החרדים לא נותנים לנתניהו את המנדט באופן אוטומטי? ועד כמה המגעים של גנץ עם החרדים מתקיימים והאם זה ריאלי?
"בני גנץ וכחול לבן מדברים עם כל סיעות הבית, הקשרים בטח ברמה האישית מצוינים וברמה הפוליטית מתחזקים. מי שנמצאים בכנסת כיום הם נבחרי ציבור שתפקידם לייצג את האינטרסים של הציבור שלהם, תגידו לי אתם האם האינטרסים של הציבורים השונים בכנסת מקבלים מענה על ידי ממשלה שלא מעבירה חקיקה ולא מעבירה תקציבים?".

גולן: אתה רואה אפשרות שהסיעות החרדיות שנמצאות במשבר הנהגתי, ציבורי, רוחני, יכולות לפעול יחד איתכם נגד בנימין נתניהו אחרי שנים ארוכות שהיו גוש מוצק?
"אני חושב שהסיעות החרדיות כמונו מסתכלות על הבוחרים שלהם ומנסות להבין האם הן מייצגות אותם נאמנה, והאם הם מקבלות מענה לסיבה לשמה שנשלחו לכנסת, והתשובה היא לא. בסופו של דבר אתה מסתכל על אנשים שלא מקבלים מענה מהממשלה שלהם, ממשלה שלא מוכנה לתת להם תקציב, לתכנן לזמן ארוך, להעביר חוקים. מאלפיים ומשהו החוקים שתקועים בכנסת יש חוקים רבים של הסיעות החרדיות, לא רק של חילוניים, לא רק של הרשימה המשותפת".

גולן: אבל תקציבים לישיבות העוברו במאות מיליונים.
"בהיעדר תקציב לטווח ארוך גם התקציבים האלה נמצאים בסכנה והסיעות החרדיות יודעות את זה היטב. הם נמצאים שם כמונו, רואים מה קורה וגם הם דואגים לאזרחי ישראל, הם דואגים לכלל האזרחים. גפני בתור יו"ר ועדת הכספים של הכנסת עושה עבודה מצוינת כבר שנים בהעברת כספים למוסדות חילוניים, למטרות של הייטק וגם הוא רואה מה קורה".

גולן: אתם בכחול לבן רגישים לכבודם של החרדים בימים האחרונים. לאחר ההחלטה של הרב קנייבסקי, למה לא שמענו גינוי מוחלט על הנחייתו לפתוח את תלמודי התורה בניגוד להנחיות? לפתוח במרד אזרחי.
"אני חושב ששמעו מאיתנו במפורש ואחזור שוב כאן - מי ששולח את ילדיו לבית הספר והילד מעל לגיל שש עושה זאת בניגוד לחוק ולהוראות הממשלה. מי שפותח תלמודי תורה בניגוד לחוק צריך להיענש בחומרה על פי כל האמצעים הקיימים בחוק".

ענת: זה לא קורה.
"דווקא אתמול אני מבין שהייתה אכיפה".

גולן: מצומצמת.
"אם פתחו אלפים כאלה אין לנו מספיק שוטרים כדי לטפל".

גולן: למה אתם הפוליטיקאים לא מגנים בצורה חריפה את הסביבה של הרב חיים קנייבסקי ואומרים שההחלטה שלו מסכנת חיים? הדיבור הוא מסביב, אין מילות גינוי מפורשות.
"כל התנהגות בניגוד להוראות הממשלה וכל קריאה לעבור על החוק הישראלי ואנחנו מדינה דמוקרטית, צריכים להיענות ביד חזקה של כוחות האכיפה ומשרד המשפטים וכל מי שאמון על משמר החוק".

גולן: היית לוקח להם תקציבים?
"הייתי עושה כל דבר, ואתמול הגשנו בקשה ליועמ"ש לבדוק מהן הסנקציות הכלכליות שניתן להשתמש בהן. בהחלט, כמו שחברת הייטק שמקבלת כסף מרשות החדשנות ועוברת על החוק, אני בעד למנוע ממנה את התקציבים האלה, כך גם מוסד תורני שמקבל כסף ממשלמי המיסים".

ענת: לו היית מסתכל מהצד, מי מנהל את הליכוד - הרב קנייבסקי או נתניהו?
"אני מעריך שרה"מ מנהל את הליכוד ואת הדברים שקורים שם, אני לא חושב שהרב אחראי על מה שקורה בליכוד".

ענת: זה מה שקורה.
"יכול להיות, צריך לשאול את אנשי הליכוד".

ענת: ואתה חושב?
"אם הולכים להחלטה של שישי האחרון לפתוח את הגנים גם בערים האדומות, אני רוצה לציין שכך הגיע כל צוות משרד הבריאות בראשות גמזו לישיבה הזו, בפתיחה של הישיבה הם אמרו".

גולן: אולי הבינו שאם לא תאשרו בצורה חוקית זה יקרה בצורה לא חוקית. אתם מתלבטים האם נתניהו ייקח אפשרות לפרוץ לבחירות או יקיים את הרוטציה? בכירים באוצר טענו שתקציב 2021 מוכן ברובו ויכול להיות גמור בתוך שבוע, השר כ"ץ מתעקש שדרושים לו 60 יום להכנת התקציב, עובדים עליכם.
"אתה מדבר עליהם שהם עובדים על עצמם. האוצר מוכן, אם רוצים אפשר לאשר את תקציב 2021 - אין עם זה בעיה. היו תקציבים בעבר, בדקנו את זה, שאושרו בלוחות זמנים כאלה. כנראה שרה"מ ואנשי הליכוד כמו שהציעו בציניות גמורה, החליטו על חשבון מה שטוב לאזרחי ישראל ללכת לבחירות, וכנגד זה אין מה לעשות אם הם החליטו להתעלל באזרחים ולא להעביר תקציב".

ענת: רה"מ לא רוצה כי חושב על ענייניו האישיים?
"אם הוא יחליט לא להעביר תקציב 2021 אני אומר את זה מפורשות, אם הוא ושר האוצר יחליטו לא להעביר תקציב זה רק מסיבות שאינן ענייניות. זה אומר שהם החליטו לפגוע באזרחי ישראל באופן מפורש על חשבון טובת אזרחי ישראל, על חשבון מה שנכון למדינה, משיקולים שאינם עניינים לחלוטין. כל אזרחי ישראל יודעים את זה וזה יבוא לידי ביטוי גם בצעדים שיתבצעו בכנסת ובמרחב הפוליטי וגם אם יהיו חלילה בחירות".