צרפת הכריזה מלחמה על הטרור האסלאמי, בעקבות הרצח האכזרי של המורה סמואל באטי, שראשו נערף בידי פליט אסלאמיסט צ'צ'ני בן 18, משום שהראה לתלמידיו בשיעור אזרחות כמה קריקטורות של הנביא מוחמד.

שר הפנים ז'ראלד דרמנן אמר כי פעולות נערכות בימים אלה נגד "האויב מבפנים החתרני והמאורגן היטב". השוטרים סורקים מוסדות ומקומות תפילה החשודים בהסתה, וכ־50ארגונים המקורבים לאסלאם הקיצוני יפורקו, בתוכם "הקולקטיב נגד האסלאמופוביה", המתיימר להילחם בשנאת המוסלמים בצרפת.

קודם נמסר על גירושם הצפוי של 231 פעילים קיצונים בעלי אזרחות זרה, ועל כ־200 קיצונים נוספים הנמצאים בבתי הכלא. תוכנית הפעולה כוללת גם נקיטת אמצעים נגד ההסתה באינטרנט.

בתחילת השבוע כינס הנשיא עמנואל מקרון את קבינט החירום שלו, שבו הציגו שר הפנים וראשי זרועות הביטחון את התוכנית לפעולה להצרת צעדיהם של ארגונים וגורמים המקורבים לאסלאם הקיצוני.

למקרון היו בישיבה כמה הצהרות מהדהדות: "צריך שהאסלאמיסטים לא יישנו בשקט בצרפת" ו"הפחד צריך לעבור למחנה הנגדי". הוא אף דרש משריו פעולות מיידיות כיאה ל"ממשלת מלחמה באסלאם הקיצוני". אבל מנהיגת הימין הקיצוני מרין לה פן גינתה את הכישלון ב"מלחמה" זו ותבעה להקים ועדת חקירה בפרשה.

11 עצורים נחקרים עדיין במשטרה, בהם בני משפחה ומקורבים של הרוצח, ואביה של אחת התלמידות, שפרסם האשמות נגד המורה בפייסבוק וביוטיוב ותבע את פיטוריו. שלשום התכנסו רבבות מפגינים עוטי מסיכות, שאליהם הצטרפו ראש הממשלה ז'אן קסטקס וכמה משריו, בכיכר הרפובליק בפריז, ואלפים ברחבי צרפת, לעצרות הזדהות עם המורה שראשו נערף.