אחראנהר מאסרוואה, מנהלת מחלקת נשים וקידום שוויון מגדרי במרכז לחברה משותפת גבעת חביבה, התראיינה היום (שלישי) לתוכניתה של ענת דוידוב בתחנת 103FM ודיברה איתה על נתוני האלימות נגד הנשים בחברה הבדואית. מאסרוואה: "המספר הכפיל את עצמו יחסית לשנה שעברה".

אלימות נגד נשים (אילוסטרציה) (צילום: ingimage ASAP)
אלימות נגד נשים (אילוסטרציה) (צילום: ingimage ASAP)

המצב במגזר הערבי הרבה יותר קשה, גרוע הרבה יותר פי כמה וכמה, לא מטופל מספיק. אנחנו רואים כמה נשים מהמגזר נרצחות, איך את רואה את תמונת המצב אצלכם? מה אתם עושים בגבעת חביבה במרכז לחברה משותפת, כדי לעזור לנשים לפנות, להימלט מהרצח הזה שחלילה תיכף יבוא? שהוא מעבר לדלת?

"המצב מתחילת השנה הוא שנרצחו 11 נשים, זאת אומרת, אמרו ששתיים מהן התאבדו אבל זה לא לגמרי נכון. לפי הסטטיסטיקה של המרכז לסיוע נפגעות אלימות מינית או פיזית מדברים על עלייה מתחילת הקורונה ועד עכשיו של 62%. זה נורא, זה הכפיל את עצמו יחסית לשנה שעברה".

ותגידי איך את מאפיינת את זה, כלומר למה זה קורה דווקא עכשיו בתקופת הקורונה, כל הלחץ בבית, פיטורים, אין עבודה, משפחות עם ילדים, אין בית ספר, אין כסף, זה הטריגר? כלומר זה העניין שבגללו יש עליה של יותר מ-60%?

"זה מסביר את עצמו. 70% או יותר מהאנשים שיצאו לחל"ת או פוטרו ממקומות העבודה הן נשים, הן הנפגעות הראשונות מהמצב הנוראי הזה שאנחנו מצאים בו היום. אנו מקבלים המון פניות של נשים שרוצות פיתרון. לעבוד, לצאת מהבית אבל מכיוון שאנחנו כולנו בסגר וגם הכפרים או הערים הערביות הן אדומות, אין אפילו אפשרות לצאת מהבית".

אבל עכשיו זה כבר מתחיל להיות יותר טוב.

"ברוך השם אנחנו בשלב ההתאוששות ואני מקווה שבקרוב נחזור לשגרה".

עכשיו תגידי, זה שנשים פוטרו או נמצאות בחל"ת או לא עובדות בכלל או שלא יחזרו לעבוד, וגם יש הרבה מאוד מורות מהמגזר ובגללשאין בתי ספר אין עבודה. מה זה עושה בבית ליחסים בתוך המשפחה עם הילדים, הבעל, כמה אלימות יש בזה? כולם יושבים בבית שעות, ימים וחודשים, זה לא פשוט בכלל.

"בכלל לא פשוט להיות כל הזמן בבית בכלל במשפחות עם רקע של אלימות. אנחנו יודעים שהמון משפחות ונשים סובלות מאלימות גם לפני הקורונה אבל זה הועצם מכיוון שרוב הגברים גם לא עובדים והמצב הכלכלי החמיר. אנשים נתקעים במצב של אלימות עוד ועוד, ובמיוחד לנשים אין את הכלים או היכולת להעיז להתלונן במשטרה או לפנות לרווחה".

אז אני שואלת אם לכן יש את היכולת למנוע את הרצח הבא.

"כן בהחלט, אם יש תקציב ותוכניות, אני חושבת שהכל תלוי קודם כל במודעות. אם תהיה לנשים מודעות הן יעזו להגיד או להיות בטוחות יותר אבל בעצם כך שנמשיך ככה אנחנו לא יכולות. מישהי מתלוננת והולכת למשטרה, אחרי יום יומיים הבעל חוזר ואפילו נהפך להיות יותר אלים, מתנקם בה. צריך תוכנית ממשלתית שנוכל לבצע אותה ושהנשים ירגישו בביטחון עצמי ולא שהשאירו אותן לבד. נכון, אם היא מתלוננת אולי מכירים אבל זה לא לגמרי, זה לא מקצועי, צריך להכשיר אנשים שהם בעלי מקצוע שמבינים איך לטפל בנשים או במשפחה שסובלת מאלימות".

"בואי נסכם רק, נגיד שיש עלייה של 62% במקרי מעשי האלימות. זה מספר מטורף. נזכיר שמתוך 19 הנשים שנרצחו מתחילת השנה, 11 נשים מהמזר הערבי ואנחנו מקווים שישמרו על הנשים האלה ושיהיה להם מספיק כוח לקום ולעשות מעשה".