יותר מחצי שנה חלפה מאז עברו מיליוני תלמידים בישראל ללמוד באמצעות הזום. ואולם מחאה חדשה של הורים טוענת כי הכלי הטכנולוגי, שצבר פופולריות במהירות רבה, עדיין לא נגיש לכלל התלמידים.

בהודעה שפרסם מטה המאבק לחינוך חינם שוויוני ואיכותי לכל ילדי ישראל, הועלתה קריאה להנהגת ההורים הארצית להשבית את לימודי הזום: "עשרות אלפי ילדות וילדים ייכשלו בבחינות הבגרות או שלא ייגשו בכלל, כי בזמן שחבריהם למדו בזום הם ישבו בבית ללא מחשב. שביתת לימודי הזום היא סולידריות למען 300 אלף התלמידים שאין להם מחשב ללמוד מרחוק".

פיצ'י דובינר, מוביל המאבק, טוען: "או כולם או אף אחד. לא יכול להיות שתלמידים יישארו בבתים ולא ילמדו כי אין להם מחשב. משרד החינוך לא עושה כלום בנושא וזה פשוט ביזיון".

בדיון שהתקיים בנושא בוועדת החינוך אמרה ח"כ תהלה פרידמן: "27% מילדי ישראל לא השתתפו בלמידה מרחוק בכלל. רובם מהאזורים החלשים יותר חברתית. ערבים, פריפריה וחרדים. זה לא נושא טכני. זה נושא חברתי קריטי. הפערים הגדולים ממילא הולכים ומתרחבים מדי יום".

רות, מורה בתיכון באזור חיפה זה כ־15 שנה, מספרת: "נתקלתי בבעיה הזאת של תלמידים שאין להם דרך להתחבר לזום כי אין להם מחשב בבית. המלצתי להם להתחבר דרך הטלפון, אבל צריך לומר בכנות שהלמידה נפגעת". רות מוסיפה: "צריך לזכור שתלמידים רבים מגיעים מבתים שבהם אין לכל בן או בת משפחה חדר. לעתים הם נאלצים לחלוק חדר עם אחיהם, וכשיש שני תלמידים בשיעורים נפרדים, כמעט שאי אפשר ללמוד כך".

בעיה נוספת שעליה מלינים התלמידים הוא הקושי להתרכז בשיעורים עצמם. תומר אטל, תלמיד כיתה י"א מבאר שבע, מספר: "זה נורא קשה להתרכז בזום. מצפים מאיתנו להיות מרוכזים, אבל זה כמעט לא אפשרי לעבור ככה יום שלם". כדי לתת מענה לבעיה, החליטו השבוע בעיריית בית שמש, יחד עם מרכז פסג"ה ומכון ברנקו וייס, לפתח מודל למידה במרחב עם דמויות משמעותיות.

ראש עיריית בית שמש, ד"ר עליזה בלוך, אמרה: "אני חרדה להשלכות הזום על תלמידי ישראל. בבית שמש עברנו מהוראה ללמידה. אני רוצה להחזיר את קשר העין בין התלמיד לדמות חינוכית משמעותית ולאו דווקא המורה, ולכן יצאנו לתוכנית".