הכותב הוא רונן קפלוטו, מנהל השקעות ראשי בקסם קרנות ו-ETF

ישראל היא כנראה אחת מהמדינות שמנוהלת הכי הרבה זמן ללא תקציב. הפעם האחרונה בה אישרה הכנסת תקציב מדינה הייתה בעשור הקודם, עשור של פריחה כלכלית. שנת 2020 המשברית התנהלה לכל אורכה מכוח האינרציה, ועל 2021 בקושי התחילו לדבר. כדי להבין את עומקו של הקושי הזה כדאי לחשוב תחילה לא על מדינה שלמה, אלא על משפחה ממוצעת אחת.     

משפחת ישראלי יודעת, לפחות בשנה רגילה, מהן הכנסותיה החודשיות. על בסיסן היא יכולה לחשב כמה אפשר להוציא: כך וכך על שכר דירה, כך וכך על חשבונות והוצאות נסיעה, מה שמותיר סכום מסוים לקניות, לימודים, ביגוד וחוגים. משפחה שכזאת יכולה גם לתכנן הוצאה חריגה, כמו החלפת רכב או חופשה. אומנם, הפתעות יכולות תמיד לקרות, אבל באופן כללי, התקציב המשפחתי החודשי ידוע מראש.   

עכשיו דמיינו מצב הפוך: למשפחת ישראלי אין מושג מה יילד יום. היא כוססת ציפורניים לקראת כל תלוש משכורת ומופתעת מכל מה שנכנס, או חמור יותר - מה שלא נכנס, לחשבון הבנק. במקרה הטוב, אפשר יהיה לארוז מזוודות ולקפוץ ספונטנית לחו"ל (כאמור, בשנה רגילה עסקינן...). במקרה הפחות טוב, הילדים ייאלצו לוותר החודש על חוגים ואולי אפילו להסתפק בספרי לימוד משומשים. ויש כמובן גם מצבי ביניים: בהנחה שההורים מסוגלים לממן החודש רק חוג אחד, מיהו הילד המועדף שיזכה בו? 

הנמשל מובן. במדינה ללא תקציב, שמתנהלת על בסיס 1/12 מהתקציב האחרון שאושר ורק על סמך סעיפים שתוקצבו בעבר, אין פרויקטים חדשים, אין רפורמות הכרחיות, אין תכנון כלל. יותר מזה: בהתחשב בגידול באוכלוסייה ובשינוי בצרכים – ועוד לפני שדיברנו על הקורונה – היעדר התוספת על פני מה שאושר אי אז במרס 2018, כמוהו כקיצוץ של כ-20 מיליארד שקל. 

ממש כמו משפחה, מדינה בלי תקציב לא יכולה לתקן את עצמה לאחור. כלומר, לא רק שאין לה צפי עדכני על היקף ההכנסות הצפויות – כמה מסים ייגבו, מהו הפילוח, מהם המקורות הנוספים – היא גם לא יודעת כמה בסופו של דבר הוציאה, על מה ועל חשבון מה, והיכן טעתה. איך בכל זאת מוקצה כסף חדש? בשיטת הקופסאות החד פעמיות הידועה לשמצה, שמטבעה נתונה לכיפופי ידיים וללחצים ("הילד המועדף") ומסתכמת תמיד בהוצאה גבוהה מהרצוי. זה מה שקורה כשהשליפות מחליפות את התכנון והכלכלה, ההשתדלות והלחצים את המחשבון והשכל הישר. 

אבל גם זה עוד לא הכול. מדינה שמתנהלת ללא תקציב, גם אם דירוג האשראי שלה נותר על כנו, לא תוכל להשיג הלוואות וליהנות מהשקעות זרות באותם תנאים שהיו לה. שלא נשלה את עצמנו: גם אם בשלב זה הריביות שאנחנו מגייסים נמוכות יחסית, הן יהפכו בהדרגה לגבוהות יותר מכפי שאפשר היה לקבל. בדיוק כשם שכאשר מר וגברת ישראלי הספונטניים והפזרנים יבקשו הלוואה מהבנק, היא תעלה להם יותר מזו שתוכל להשיג משפחה עם יציבות כלכלית ואופק בהיר.  

זוהי אם כן קריאה אחרונה להתעשת ולהיזכר במה שנחשב עד לא מזמן למובן מאליו, והביא את צמרת האוצר להניח את המפתחות: בלי תקציב אי אפשר לנהל משפחה, גם לא עסק כלכלי וודאי לא מדינה.  

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי בקסם קרנות נאמנות בע"מ (להלן: "קסם") מקבוצת אקסלנס השקעות בע"מ (להלן: "אקסלנס") כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם. הנתונים נכונים למועד פרסומם.