"עלייתה של שושלת מרדוק", ימים א'־ג', 18.10-20.10, יס דוקו, יס VOD

ראשי ממשלה ונשיאים מאזינים לעצותיו הכלכליות. אבל רופרט מרדוק, כמו שאומר חברו, מתעניין  ברופרט מרדוק. הנושאים שעומדים בראש סדר העדיפויות של רופרט מרדוק, אומר מכר שעבד תקופת מה עם המיליארדר רב־העוצמה, הם רופרט מרדוק, רופרט מרדוק ורופרט מרדוק.

ולמרות זאת, יש למרדוק שפע של חברים - נשיאים, ראשי ממשלות, ראשי תאגידי ענק - כאלה שמסייעים לו לכופף ולקמט את העולם כרצונו, באופן שיועיל כמובן לרופרט מרדוק.

תשאלו את טוני בלייר, למשל. כשהתמודד עם ג'ון מייג'ור המכהן דאז על תפקיד ראש הממשלה, נפגש מרדוק עם שניהם לקראת הבחירות. למייג'ור אמר מרדוק שאינו מעוניין שבריטניה תעבור מפאונד ליורו. מייג'ור הראה לו את המדרגות. מאוחר יותר אמר שלא נתקל באדם שמעלה כך תביעות מול ראש ממשלה. בלייר, לעומתו, אמר “בטח, גם אני לא מעוניין במעבר מפאונד ליורו". מרדוק אמר שגם ברקזיט הוא רעיון לא רע.

בלייר אמר שגם הוא חושב כך. מאותו רגע התגייסה כל עוצמתו התקשורתית של מרדוק באופן גלוי לטובת הלייבור וטוני בלייר, שאכן ניצח בבחירות וזכה בתפקיד ראש ממשלת בריטניה. אגב, אחד האנשים האחרונים שפגש בלייר לפני שהחליט לשלוח את צבאו להצטרף לג'ורג' בוש לקרב להפלת סדאם חוסיין היה רופרט מרדוק.

צריך לומר כאן את האמת: “עלייתה של שושלת מרדוק", לפחות על פי הפרק הראשון, היא סדרה מבולגנת, שלא החליטה לאן תכוון את הפרוז'קטור שלה - לאיש עצמו, לתכונותיו, לחייו האישיים (ארבע מערכות נישואים), לעלייתו כיורש עיתון מקומי קטן למעמד של בעל אימפריה תקשורתית שיש לה השפעה עולמית, ולבתו ושני בניו הנאבקים על תפקיד יורש האימפריה.

כל אחד מתחומים אלה מקבל תשומת לב קצרה, והסיפור מדלג בקלילות הלאה לפני שהצופה מספיק להשביע את רעבונו: הנה רופרט בעל מקומון צנוע. הוקוס פוקוס והנה רופרט בעל רשת שידור ועיתונים מרכזיים בארצות הברית ובריטניה. וקפיצה לילדיו: שלושה מהם בוגרים, אחד לא ממש מתעניין בעסקים, בתו היא הרצינית והמוכשרת יותר, והופ, ברגל קלה, לסיקור זעיר וחסר משמעות לפרשת ההאזנות והפעלת בלשים פרטיים בעיתוניו שפגעה קשות בתדמיתו של האיש. ככה לא עורכים ומגישים כתבה עיתונאית בטלוויזיה או בכל כלי תקשורת אחר. רופרט מרדוק, עורך־העל, בוודאי לא היה מתיר עריכה רשלנית כל כך באחד מכלי התקשורת הרבים שלו.

ועדיין, על אף הבלגן שהיא מייצרת, “עלייתה של שושלת מרדוק" מעוררת עניין - בכל זאת, לא בכל יום פוגשים הצופים טיפוס כמו מרדוק, אומנם רק במקום ה־70 בערך של עשירי עולם, בעלים של רשתות טלוויזיה, יותר מ־80 עיתונים, יאכטות, מטוסים פרטיים, לפחות אי אחד פרטי, שמתיר לעצמו בגלוי לכופף נשיאים וראשי ממשלה, לעתים גם באופן שלא עומד בקו ישר עם האינטרסים של אזרחי המדינה, כי אצלו זה קודם כל רופרט מרדוק, רופרט מרדוק, רופרט מרדוק, ואחר כך לא לגמרי חשוב. 

לראות או לוותר: יאכטות, מטוסים, אי פרטי, טוני בלייר מתחנף - לראות.