ההסינים עצרו עכשיו לחלוטין יבוא פחם מאוסטרליה, בהוראתו של נשיא סין שי ג'נפינג, לאחר שבמחצית הראשונה של השנה ייבאו ממנה פחם בהיקף אדיר של 7.3 מיליארד דולר. היחסים בין סין לאוסטרליה התערערו לאחר שראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון דרש לערוך חקירה בדבר יצוא נגיף הקורונה ממחוז ווהאן בסין לשאר העולם. הדולר האוסטרלי נפל לאחר ההודעה של סין על עצירת יבוא פחם מאוסטרליה. למען הסר ספק הבהירה סין כי ההוראה תקפה גם לחוזי אספקה שנחתמו וגם לגבי אוניות נושאות פחם שבדרך, חד וחלק!

לראש ממשלת אוסטרליה נמאס מההשתלטות הסינית על אוסטרליה ועל נתיבים ימיים בדרום־מזרח אסיה. עד כאן, קבע. הצעת חוק חדשה קובעת כי לממשלה הפדרלית בקנברה יש הסמכה לבטל הסכמים בינלאומיים של מדינות הפדרציה האוסטרלית, מטעמי ביטחון המדינה. עד היום ניסתה אוסטרליה למנוע בדרכים דיפלומטיות את ההתפשטות הסינית. לא עוד, אוסטרליה תפסיק להיות נחמדה. אוסטרליה אינה אוהבת את השלטון האוטוריטרי של נשיא סין, שאינו נותן מקום לדעות אחרות, כפי שנתנו נשיאים אחרים בסין מאז שנות ה־80 של המאה שעברה, ולא את ריסוק הדמוקרטיה של הונג קונג, שעליה בייג'ינג השתלטה סופית.

צעדיו של מוריסון באו לאחר שהוא הבין כי כדי לנצח בקרב בטווח הארוך, עליו לפעול עכשיו מול סין, אף שהמעצמה השנייה בגודלה בעולם משמשת כיעד יצוא ראשון במעלה עבור אוסטרליה. ממשלת אוסטרליה תאט את זרימת עשרות אלפי הסטודנטים הסינים שהציפו את אוסטרליה ושואבים ממכמניה, בניגוד לעמדת חלק משש מדינות המרכיבות את הפדרציה של אוסטרליה, שהתאחדה בשנת 1901. המדינות הבודדות רואות בסטודנטים הסינים מקור הכנסה שוטף, בעוד ראש הממשלה רואה בסינים גורם המבקש להשפיע על המבנה הפוליטי של האוניברסיטאות. הסכמים בין מדינות אוסטרליה לסין בנושא האוניברסיטאות יחייבו מעתה את אישור הממשל הפדרלי.

ראש ממשלת אוסטרליה הבין מה שהאמריקאים לא הבינו בשעתו, עת אפשרו למאות אלפי סטודנטים סינים ללמוד בארה"ב ולספוח עבור מדינתם את הידע והטכנולוגיה שהאמריקאים עמלו לפתח וליישם במשך שנים ארוכות, עד שסין קמה ומתריסה עכשיו במצח נחושה מול הענק האמריקאי. לא זאת בלבד, הממשלה בקנברה רואה במתקפות הסייבר נגד אוסטרליה חלק מההתפשטות הסינית על דרכי הסחר בים. נציג סין באו"ם טוען כי ארה"ב נמצאת מאחורי המהלך. הוא סיפר למליאה כי ארה"ב מטילה סנקציות על מדינות שונות, בניגוד לחוק הבינלאומי, כגון ונצואלה, קובה, קוריאה הצפונית, איראן, הרשות הפלסטינית, רוסיה, סוריה וזימבבואה.

נשיא סין שי ג'ינפינג (צילום: רויטרס)
נשיא סין שי ג'ינפינג (צילום: רויטרס)

אגואיזם ויקטוריאני

הסינים חתמו על הסכם דרך המשי, או בשם הסיני העכשווי להתפשטותם: "יוזמת החגורה והדרך", Belt and Road Initiative, מול מדינת ויקטוריה, אוסטרליה. עבור נשיא סין ג'נפינג זה הישג אדיר לאימפריית הסחר שהוא מקים על חלק גדול מכדור הארץ - מנמלי אירופה, המזרח התיכון (כולל נמלים בישראל), אפריקה, מרכז אסיה ועד לאוקיינוס השקט. עבור מדינת ויקטוריה, המסתכלת באופן די אגואיסטי רק על היתרונות עבורה, מדובר בזרימת הון, במסחר, בתרבות ובעיקר ברווח פיננסי. ראש הממשלה האוסטרלי מוריסון לא אהב את ההסכם הבינלאומי בין ויקטוריה לבייג'ינג, שנרקם מאחורי גבו. הוא טען כי יש פה עניינים של ביטחון המדינה - ולראש ממשלת ויקטוריה, פרט למלמול על היתרון המסחרי וחשיבות הסטודנטים למדינתו כמקור כספי, לא היה מה לומר.

בביקורי בשנה האחרונה במלבורן הבחנתי כי מרבית בנייני המשרדים שנבנו לאחרונה או שנבנים הם בבעלות סינית, ולצדם מתקיימת "פלישה" של מהגרים סיניים, מה שהביא לעלייה (עד אשתקד) במחירי הנדל"ן למגורים. האווירה היא כאילו מלבורן היא מושבה סינית שדוברת אנגלית, כאילו הייתה הונג קונג. התחושה הזאת גוברת גם בגלל הבעלות הסינית על אלפי חנויות ברחובותיה הסואנים של מלבורן. בשנים האחרונות החלו הסינים לרכוש גם כרמים באוסטרליה. מוריסון, כאמור, ביטל את ההסכם במחי יד וציין כי אינו אוהב את התערבותה של סין בשיטת האוניברסיטאות האוסטרליות. ראש ממשלת אוסטרליה מודע לאתגרים שניצבים בפניו. היבשת צמחה במשך 27 שנה ללא מיתון אחד, על רקע צמיחתה של סין, מדינה שאליה ייצאו האוסטרלים עופרות ברזל, פחם, גז מנוזל ויין. במקביל לכל זה, לאוסטרליה יש מחויבות לשמור על ביטחון האזור, כנדרש מיחסיה ההדוקים בנושא עם ארה"ב, שעמה יש לאוסטרליה הסכמים לשיתוף פעולה ביטחוני.  

סין אינה נחה לרגע. במסגרת מדיניות "דרך המשי החדשה", היא מניחה מסילות ברזל, בתקן הבינלאומי, במרבית המדינות במרכז אסיה שהיו בעבר חלק מברית המועצות, היא דוחפת סחורה לכל המדינות האלה, שמתרחקות בהדרגה מהשפעתה של מוסקבה והופכות לעצמאיות יותר במדיניות החוץ שלהן. סין העשירה מכה ברוסיה הענייה, אך בעדינות וללא הכרזות מתלהמות. במו עיניי ראיתי מקרוב איך סין בונה כבישים רחבים לאורך מאות קילומטר בקירגיסטן ובאוזבקיסטן, לשם היא שולחת משאיות סיניות צבאיות עמוסות פחם ומשאיות עמוסות סחורות סיניות מוגמרות. המימון הסיני לתשתיות זול, מה שהופך מדינות אלה לתלויות בסין לאורך שנים כדי לשרת את חובן. חדירה סינית זאת מכה ברוסיה, שהייתה ספקית חומרי גלם של הרפובליקות במרכז אסיה.

רכבת עמוסה סחורות הגיע לטורקמניסטן לאחר מסע של שבועיים מסין למרכז הלוגיסטי של טורקמניסטן, העשירה במרבצי הגז האדירים שלה, מה שהביא לה עושר ויכולת קנייה. המסילה הסינית ממשיכה לאורך 8,780 ק"מ, עד לים הכספי, ומאפשרת שינוע סחורות במסע קצר של 12־15 ימים בלבד, זול יותר לשינוע מכל דרך אחרת, תחייה של ממש לדרך המשי שקרסה לפני 500 שנה (בשנת 1497, לאחר גילוי המעבר לספינות דרך כף התקווה הטובה  בידי הספן הפורטוגזי המהולל וסקו דה גאמה). סין מפתה את מדינות מרכז אסיה בואך מונגוליה, רובן ממוצא אתני טורקמני, כי יוכלו להשתמש במסילה כדי למכור את תוצרתם לסינים שישלמו יותר ובעין יפה  מאשר רוסיה הענייה.

מדינות מרכז אסיה הפכו עתה לעניות עוד יותר בגלל נגיף הקורונה, זהו המשבר העמוק ביותר שלהן מאז הפכו לעצמאיות מתחילת שנות ה־90 של המאה הקודמת עם התפוררות ברה"מ. הפעילות המשקית במרכז אסיה ירדה בעשרות אחוזים, היצוא שלהן נפל, התיירות נעלמה, וההכנסות החד־צדדיות מעובדים שלהם בחו"ל ירדו כבר בשמינית - ועלולים לרדת השנה בעשרות אחוזים. חברת הרכבות הסינית the China Railway Shanghai ,Group המפעילה את קו הרכבת במרכז אסיה - מסין עד באקו באזרבייג'ן - אומרת למנהיגי המדינות האסייתיות שאין צורך יותר להשתמש בדרכי מסחר דרך רוסיה או איראן - המסילה הסינית מצילה אותן. ביכולותיה המהירות והיעילות, נמשך מסעו של המשא במשך 15־18 יום בלבד מסין ועד לבאקו, שליש פחות מהמסלולים הקיימים המתחרים. מבאקו הסחורות הסיניות ייזלגו ישר לפיה של אירופה.

הסינים מזכירים כי מסילות הברזל ברוסיה אינן נוחות להובלה, מאחר שרוחבן הוא 1,520 מילימטר, לעומת הסטנדרט העולמי של 1,435 מילימטר. המסילות רחבות ברוסיה עוד מתקופה הצאר, כדי למנוע פלישה של צבאות זרים. רוסיה הצארית כבשה לאורך כחצי מאה, מאמצע המאה ה־19, את מרכז אסיה הטורקמנית לאורך כ־5,000 ק"מ, שם הקימה רפובליקות חצי עצמאיות. עכשיו סין כובשת אותן חזרה, אבל מסחרית ומדינית, ונוסף לכך הפכה גם לספקית הנשק של חלק מהן. רוסיה בחוץ, סין בפנים. כ־800 שנה לאחר כיבוש מרבית אסיה, הקמת תחנות מנוחה ומסחר לאורך דרך המשי והתייצבותו בשערי אירופה של ג'ינגיס חאן האגדי, היום כובש את הדרך לאירופה מי שהוא אולי אחד מצאצאיו (נזכיר כי סין נשלטה בידי המונגולים, נכדו של ג'ינגיס חאן, קובלאי חאן, היה קיסר סין) - נשיא סין ג'נפינג. רק שהפעם הוא עושה זאת עסקית ומסחרית.

סקוט מוריסון (צילום: רויטרס)
סקוט מוריסון (צילום: רויטרס)

טיל נגד טקסטיל

מלחמת סחר נוספת מתפתחת ממש עכשיו בין צאצאי הסלגו'קים הטורקים והעותומנים שבאו אחריהם, המחזיקים היום בטורקיה המודרנית בראשותו של הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן, לבין מנהיגת העולם הסוני, ערב הסעודית. היחסים בין סעודיה לטורקיה הדרדרו מאז 2018, לאחר רצח העיתונאי ג'מל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. עכשיו, כשסעודיה דחפה את איחוד האמירויות ובחריין לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל, קם ארדואן ומסלים את הצהרותיו נגד סעודיה, שאינה משתמשת מספיק בדת כבכלי פוליטי. ארדואן, התומך באחים המוסלמים ותמך בנשיא מצרים הנבחר המודח מוחמד מורסי, לא נרגע לרגע.

סעודיה החליטה לפגוע בבטן הרכה של טורקיה. ריאד אסרה, אפילו לא רשמית, יבוא מטורקיה, שבלאו הכי קורסת כלכלית עם התרסקות המטבע המלווה באבטלה, באינפלציה ובייאוש בקרב אנשי העסקים. שמונה ארגוני עסקים טורקים הודיעו כי חברות סעודיות מסרו להם כי החברות הטורקיות מודרות, ועל כן לא ירכשו מהן סחורות וציוד. לא זאת בלבד, הסעודים הוציאו את הטורקים מהאפשרות להשתתף בחוזים חדשים. טורקיה היא יצואנית חזקה בתחום בניית תשתיות. הסעודים אומנם לא מסרו הודעה רשמית, כרגיל הם שקטים בהצהרות, אבל ראש לשכות המסחר הסעודי, אג'לן אל־אג'לן קרא להחרים סחורות טורקיות. מנהיגי המגזר העסקי בטורקיה פנו המומים לסעודים כדי לקבל הבהרות.

חברת האופנה הספרדית מנגו הודיעה כי היא מחפשת מדינות אחרות לייצור מוצריה המיוצאים לסעודיה כי תווית MADE IN TURKEY אסורה בכניסה לסעודיה. טורקיה היא אחת מתעשיות הטקסטיל והאופנה הגדולות באירופה, עם מחזור שנתי של כ־17.7 מיליארד דולר. מכאן הפגיעה הקשה בטורקיה. אך לא זאת בלבד: סעודיה הייתה מקור הפצה של סחורות טורקיות לכל מדינות המפרץ. איחוד האמירויות וסעודיה מאשימות את טורקיה כי היא פועלת לערער השקעות עולמיות באזורן, לכן מענישים את טורקיה. עוד כועסות סעודיה - והחברות החדשות של ישראל במפרץ - על כי טורקיה מהליכת עליהן אימים ומשמיצה אותן על כינון יחסים עם ישראל.

שימו לב, טורקיה ואיחוד האמירויות לא מחדשות טיסות של טורקיש איירלינס ואמירטס מדובאי אחת לרעותה. מי שהצטרפה להכות את טורקיה היא מרוקו, שישראל שומרת איתה על יחסים טובים מתחת לפני השטח, אפילו בהיעדר יחסים דיפלומטיים מלאים. מרוקו הודיעה לטורקיה החבולה כי היא משנה את הסכם הסחר משנת 2004, ומעתה היא רשאית להטיל מכסים בשעור של עד 90% על 1,200 פרטי מכס המיובאים מטורקיה, בעיקר טקסטיל ואופנה. זאת מכה בבטן הרכה של טורקיה, שייצאה אשתקד למרוקו בהיקף של 2.3־3 מיליארד דולר. המרוקאים מבקשים ניירות למכביר כדי לאשר יבוא, מערימים קשיים, והסחורות תקועות באופן מייאש עבור תעשיית הטקסטיל הטורקית.

גם אלג'יריה, שהייתה בעבר מושבה עותומנית, החלה להערים קשיים על היצוא הטורקי, בדרישות למסמכים למיניהם. נמאס למדינות ערב משאיפותיה האימפריאליסטיות של טורקיה, המבקשת להיות מנהיגת העולם המוסלמי, אפילו שאינה ערבית, ולהחזיר את ימי הפאר שלה מהתקופה העותומנית. גם שר הכלכלה הארמני מבקש להעביר הצעת חוק שתטיל איסור זמני על יבוא מטורקיה, על רקע תמיכתה החד־משמעית של טורקיה באזרבייג'ן, הנמצאת במלחמה עם ארמניה על מחוז נגורנו קאראבך. האיסור הוא לחצי שנה. טורקיה ייצאה אשתקד לארמניה סחורות בשווי של כ־270 מיליון דולר.

נשיא טורקיה ארדואן יודע היטב כי החמאה מרוחה ביחסי המסחר עם ישראל, הוא תוקף את ישראל וחברותיה - מצרים, סעודיה ובחריין - אך נהנה ממנעמיה של ישראל. אשתקד ייצאה טורקיה לישראל בהיקף של 3.21 מיליארד דולר ויבאה רק בהיקף של 1.76 מיליארד דולר. גם בשנת 2020, שנת הקורונה, עד חודש אוגוסט, שבו הסחר העולמי קרס, ייצאה טורקיה לישראל בהיקף של 2.17 מיליארד דולר, עלייה קלה של 63 מיליון דולר לעומת אשתקד, בעוד היבוא מישראל ירד ל־933 מיליון דולר, ירידה של 310 מיליון דולר.

לעומת זאת, ישראל רודה דבש. השבוע נחתה טיסת נוסעים ראשונה של חברת התעופה אתיחאד מהאמירויות בישראל. הסכם התעופה בין האמירויות וישראל יכלול 28 טיסות שבועיות, ובהמשך יוכפל וישולש. איסטנבול אאוט, אבו דאבי אין. מאבו דאבי ודובאי הדרך קצרה לאוסטרליה, שהוזנחה יחסית על ידי ישראל בגלל המרחק הרב והצורך להקיף את חצי האי ערב. מעתה יתקצר המסע באמצעות טיסות דרך האמירויות. בשנת 2019 ייצאה ישראל לאוסטרליה בהיקף של חצי מיליארד דולר ויבאה בהיקף של כ־235 מיליון דולר. השנה היצוא והיבוא יורדים.

זאת העת לחדור לאוסטרליה, שקרובה ופתוחה לעסקים מישראל מתמיד, ולנצל את החלל הנוצר בימים אלה בינה לבין סין. ישראל גם הופכת לארץ מעבר לתפוקת הנפט מהמפרץ, קצא"א הממשלתית הופכת לשחקן בינלאומי בתחום הזרמת נפט (כפי שציינו לראשונה כאן, במאמר מתאריך 28.9.2020). הים האדום ואילת יפרחו, מאזור שולי הם יהיו שוקקים עקב קידום אינטרסים ישראליים מכניסים. מפת המזרח התיכון ומפת המזרח הרחוק והפאסיפיק משתנות לטובה, היינו כוחולמים.