"לא מתקבל על הדעת": עורך הדין אביגדור פלדמן התראיין היום (חמישי) בתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM, על רקע התנגדותה של פרקליטות המדינה לבקשתו של רומן זדורוב לקבל חוות דעת מד"ר חן קוגל, מי שמכהן כיום כראש המכון לרפואה משפטית, במשפט הרצח של תאיר ראדה. הפרקליטות טוענת כי ד"ר קוגל מצוי בניגוד עניינים עקב הרצאתו שנחשפה, אולם עו"ד פלדמן טוען: "המדינה פשוט אומרת שאם אתה מעיד עבור הסנגוריה - אתה שקרן".

תלמידת ביה"ס של תאיר ראדה: "אם רומן זדורוב היה רוצח - זה אותי"

"איך יכולה לקום מדינה ולהגיד שהמומחה שלה ברפואה משפטית, מנהל המכון שלה, לא יכול לבוא לבית משפט ולמסור עדות? זו עדות טכנית, מדעית לחלוטין. אז מה? מסתירים את האמת מבית המשפט בטענות של פורמליסטיקה?".
"שאלה מצוינת שלא מתחילה מהיום. היא התחילה כבר הרבה קודם. היא התחילה עם גברת מאיה פורמן, גם היא הייתה שותפה או עבדה עם חן קוגל במכון פתולוגי עצמאי, פרטי, שהם הקימו. היא נתנה חוות דעת בעניין זדורוב, ובה היא אמרה דברים ברורים ביחס לסכין, ואז התערבה הפרקליטות - היא זכתה במכרז של קבלה למכון הפתולוגי ודרשה לא לקבל אותה, למה? משום מסרה עדות לזכותו".  

"היא נתנה עדות לטובת זדורוב, לטובת האינטרס של ההגנה, כשהיא הייתה אדם פרטי. וכשהיא התקבלה במכרז, אמרה הפרקליטות: 'את פסולה, איך העזת להעיד נגד מדינת ישראל המאשימה'".
"לגמרי נכון. מה שאומרת המדינה זה שאם אתה מעיד עבור הסנגוריה, אתה שקרן, אם אתה מעיד עבור המדינה, אתה דובר אמת. הדבר הזה פשוט לא מתקבל על הדעת, הוא שערורייתי. חן קוגל הוא ראש המכון, הוא איש המקצוע אולי מספר אחת בפתולוגיה משפטית בארץ, ויש לו דעה - בנושא אחר הפעם, לא בנושא עסקים".

"איך בעצם הוא התקבל, אם גם הוא היה פעם ברשימת עדי ההגנה כשהוא עבד במכון הפרטי?".
"הוא התקבל בשלב בין הזמן שהתחיל המשפט לבין הזמן שהוא נתן את חוות דעת".

"הוא עוד לא היה מסומן".
"נכון, כי הנה תסתכל עכשיו, היה לנו את ד"ר היס שהיה ראש המכון, ונתן חוות דעת לעשרות ולמאות, ולדעתי - בזכותו, יושבים כמה אנשים חפים מפשע בבית הסוהר, כי חוות הדעת שלו השתנו על פי דרישת הפרקליטות - ואז הוא עזב את המכון, לא בגאווה גדולה, משום שחייבו אותו לעזוב".

"למה לא? אתה מבין לא נכון. לכאורה, מבית משפט, ומצופה מפרקליטות - כמדינה, שהיא ידידת בית המשפט, לפי כל הגדרה - שאם בא פלוני ואומר, 'יש אמת שאני מתייצב מאחוריה, אני רוצה להביא אותה לבית משפט', מישהו יכול להגיד לו, 'לא, כי אתה מקבל ממני שכר, אז אתה לא תבוא לבית המשפט נגד האינטרס שלי?' זה הרי לא יעלה על הדעת".
"הבעיה היא יותר חמורה. הבעיה היא שאין פתולוגים משפטיים במדינה, אין בכלל. חן קוגל באמת פרץ דרך בזה שהוא הקים לו איזשהו מכון פרטי שהוא יכול לתת חוות דעת גם לסנגורים. כשאני נזקק, ונזקקתי כמה פעמים לחוות דעת, אני צריך להביא מחוץ לארץ. הבאתי מאנגליה, מקפריסין ומעוד מדינות".

תאיר ראדה ז''ל (צילום: רפרודוקציה)
תאיר ראדה ז''ל (צילום: רפרודוקציה)

"ומסכן שמקבל סנגוריה ציבורית לא יכול להביא מחוץ לארץ סיכת ראש, אז בטח לא חוות דעת של רופא פתולוגי".
"נכון כי אין להם תקציב. אז חן קוגל אמר משהו באיזושהי הרצאה שהוא נתן, וירום הלוי שמע את זה, והוא רוצה להביא אותו לאיזשהו עניין שהוא הכי מקצועי שבעולם. הוא לא רוצה להביא אותו כדי להגיד שזדורוב חף פשע, הוא רוצה להביא אותו בשביל השאלה, מתי דם מגופה נקרש. יש שם שאלה מאוד משמעותית של טביעות נעל שיש בהן דם, שמובילות לא למקום שאליו זדורוב הצביע, אלא למקום אחר. בית המשפט ייתן על זה את המשקל כאשר ייתן, אבל יש לו דעה בעניין, והדעה שלו היא מקצועית. תאמין לי, אני מכיר את חן קוגל הרבה שנים, לא אכפת לו אם זדורוב אשם או לא".

"זה גם לא משהו קונקרטי, זה משהו עקרוני שהוא מעיד עליו בעצם".  
"נכון, אכפת לו מדבר אחד, שבית המשפט יקבל את מלוא המידע ביחס לנושא הזה, שהוא נושא מורכב ביותר - זאת אומרת, אדם שהורשע אך ורק על בסיס הודאתו, בלי שום ראייה פורנזית תומכת בהודאה. והוא בא ואומר, 'תשמעו, יש פה שאלה'. אגב טביעת הנעל הזו לא נפתרה בפסקי הדין. גם פסק הדין המזכה של השופט דנציגר בעליון, אמר שהוא בעיקר מזכה בגלל אותה טביעת נעל שמוליכה למקום אחר, וגם השופט עמית אמר שזו בעיה שהוא לא יכול לפתור אותה ולענות עליה. אז מה אתם רוצים מחן קוגל? חן קוגל הוא איש מקצוע שנאמן למקצוע שלו ולמצפון שלו, להבדיל למשל מראשי מכון קודמים לו ואני לא אזכיר שמות כרגע. אכפת לו באמת לבוא ולתת את חוות הדעת, מה הבעיה כאן?".