בשיקולים של יהודי ארה"ב, למי להצביע בבחירות המתקרבות לנשיאות, ישראל לא תופסת מקום מרכזי. לא האינטרסים שלה ולא הדאגה לשלומה. אין הדבר בא אלא כביטוי לשביעות רצון מטיב היחסים בין ישראל לארה"ב, כך עולה מסקר שערך הוועד היהודי האמריקאי, שהתפרסם השבוע. לפי הסקר, 86% מהיהודים בארה"ב משוכנעים שהיחסים בין שתי המדינות "חזקים מאוד" או "חזקים למדי". כלומר, אין מה לדאוג. הכל בסדר.

כל זה לא מפחית מהנתק שקיים בין ישראל לקהילה היהודית, שהולך ומחריף. נושא זה חייב לבוא לידי ביטוי לא רק בנאומים נמלצים בהתכנסויות בינלאומיות, אלא גם בהחלטות פרקטיות שיובילו לשיקום היחסים.  

ערב הבחירות לנשיאות בארה"ב עולה כי הנתק הוא לא רק בין הקהילה היהודית לישראל. נתק פנימי קיים בתוך הקהילה. בחזית האלקטורלית ובתחום דפוסי ההצבעה, הקהילה היהודית הגדולה בארה"ב  מייצגת שני עולמות, שתי ישויות קהילתיות, מנוגדות בתכלית וקוטביות. לא בין ימין לשמאל, אלא בין הזרמים הדתיים:  הרפורמים, הקונסרבטיבים והאורתודוקסים.

המציאות הקהילתית, המבוססת בעיקר על הזדהות דתית, יצרה שני מחנות: ליברלים ושמרנים. לפי סקר של מכון פיו, 35% מיהודי הקהילה הם רפורמים, 18% קונסרבטיבים ו־10% אורתודוקסים. 37% מהנשאלים, הקבוצה הגדולה ביותר בקרב יהודי ארה"ב, הגדירה את עצמה כ"לא שייכים". כלומר, הם אינם מזדהים עם אף מגזר.

ההנחה המקובלת היא שרובם ליברלים. הרוב הליברלי לא רק מתנגד לנשיא הנוכחי דונלד טראמפ - הוא מתעב אותו ורואה בו אויב ואיום לדמוקרטיה האמריקאית בפרט ולערכים החברתיים בכלל.

חרדי בניו יורק (צילום: רויטרס)
חרדי בניו יורק (צילום: רויטרס)


לעומת הליברלים, המגזר החרדי והחסידי בקהילה לא רק תומך בטראמפ, הוא מעריץ את הנשיא ורואה בו מתנה משמיים, שליח אלוהים, וזאת לא גוזמה. לפי דיווח שפורסם בכתב העת החרדי "עמי" בברוקלין, 83% מהאורתודוקסים יצביעו בבחירות לנשיאות עבור טראמפ. זהו לא נתון שאפשר לסמוך עליו, אבל הוא משקף את הלך הרוח ואת גילויי ההערצה כלפי הנשיא, כפי שהם באים לידי ביטוי בשיחות שנערכות בבתי כנסת, בבתי תפילה.

לפי כתב העת, הסיבה לשיעורי התמיכה הגדולים של הציבור החרדי בטראמפ איננה אהדתו לישראל. החרדים בניו יורק העניקו לו את תמיכתם בבחירות שהתקיימו ב־2016, אז ישראל כמעט שלא כיכבה בקמפיין שלו. טראמפ קיבל במנהטן 16% מהקולות, ובשכונת בורו פארק החרדית המספר הגיע ל־60%.

בעקבות ניצחונו המפתיע אז, נערכו בבתי כנסת אורתודוקסיים בניו יורק ובשטיבלך בברוקלין "קידושים". בבתי הכנסת השייכים לארגון "ישראל הצעיר" כמעט הכריזו בזמנו על יום חג.

השמחה הגדולה הייתה ביטוי של סיפוק מהסתלקותו מהבית הלבן של הנשיא הקודם ברק אובמה, שבעגה החרדית־חסידית כונה בגנאי "שווארצער", ומתבוסתה של הילרי קלינטון. לא כל כך בגלל השקפותיה, כמו בגין היותה אישה. האישה הראשונה בתולדות ארה"ב שהתמודדה על כהונת הנשיא. קלינטון זכתה אז ל־71% מקולות היהודים, טראמפ ל־21%.  

לפי סקר עדכני ואמין שפורסם השבוע מטעם הוועד היהודי האמריקאי, 75% מהיהודים האמריקאים יצביעו בעד ג'ו ביידן. בכירים בקהילה מעריכים שתוצאות האמת יהיו גבוהות אף יותר ויגיעו עד 80% תמיכה במועמד הדמוקרטי.

בארבע שנות כהונתו של טראמפ, המגזר החרדי והחסידי התאהב בטראמפ. הנשיא התנהל בבוטות ורמס מוסכמות באופן שתואם את דעותיהם של הקהילה. איזה תענוג היה להם להיווכח ביחסו המעליב כלפי נשים, ואיזה סיפוק להיווכח בריחוק שלו משחורים ולעקוב אחרי גילויי איבתו למהגרים, במיוחד למוסלמים. וזה עוד כלום לעומת העוינות הבוטה שלו נגד קהילת הלהט"ב. הנשיא מבטא את רחשי לבם של החרדים.

ככל הנראה תוצאות הבחירות יחשפו את הנתק הפנימי הקשה והעמוק בקהילה. לא חדשות טובות, אבל אתגר יהודי חשוב וגורלי לעם שמחכה למי שיכול להתמודד איתו.
[email protected]