תקופת הקורונה הביאה עמה לא מעט שינויים אשר מקשים על חלק גדול מאיתנו לנהל את שגרת החיים הבריאה שהיינו רגילים אליה, מה שבא לידי ביטוי, בין היתר, בעלייה במשקל.

אחת הבעיות המרכזיות טמונה בניצול לא יעיל של הזמן בבית. כך למשל, את ימי הסגר, שהפכו את התקופה האחרונה למורכבת עוד יותר, ניצלו רק 15% מהציבור על מנת להתאמן יותר.

גלית שניר, דיאטנית, יועצת לחברת תנובה, מסבירה כי "בתקופה זו יש נטייה להפחתת פעילות ולכן קל יותר לעלות במשקל, מסת השריר שלנו יכולה להתחיל להידלדל וגם בעיות כרוניות שכיחות כגון יתר לחץ דם, סוכרת ועודף משקל יכולות להחמיר. ספורט חשוב לא רק לשמירה על מסת השריר, כושר, סיבולת לב ריאה ובריאות באופן כללי אלא גם לשיפור מצב הרוח, מכיוון שבזמן הפעילות מופרשים חומרים שונים כמו אנדורפינים ונוירוטרנסמיטורים שגורמים להרגשה טובה ורגועה יותר". 

אם כן, חשוב להבין שלא מדובר בגזירת גורל. למעשה, באמצעות מספר צעדים פשוטים ניתן לשוב לפעילות גופנית כחלק מהשמירה על התנהלות בריאה. שניר ממליצה להתחיל כך:

1. נצלו את ההזדמנויות לצבירת הליכה לאורך היום - רצוי להגיע ל-10,000 צעדים ביום!
2. קיימו הליכה משותפת עם בן משפחה, חבר או בן הזוג.
3. חזרו לשגרה של חוגים וחדרי כושר ברגע שאפשר. 
4. אל תוותרו על פעילויות מרגיעות כגון יוגה, מדיטציה והליכה.
5. ודאו שגם הילדים לוקחים חלק בפעילות גופנית כל יום, בין אם מדובר באופניים, משחקי כדור, הליכה משותפת, בריכה או משחקים באקסבוקס.

ירקות ומוצרי חלב  (צילום: Shutterstock)
ירקות ומוצרי חלב (צילום: Shutterstock)

בעיה נוספת קשורה להרגלי התזונה שלנו, ולכן מומלץ לשמור על תזונה בריאה המחזקת את הגוף גם בעת השהייה בבית. לדברי שניר, "בתקופה זו יש שילוב של הפחתה בפעילות היומיומית שגורמת לכך שכמות האנרגיה שאנחנו מוציאים יורדת מצד אחד, ומצד שני יש נטייה לאכילה עודפת, כי יושבים בבית כל היום וקל ונגיש לנו ללכת למטבח, ולפעמים זה גם פתרון לשעמום או כתגובה לטריגרים רגשיים. לכולנו יש נטייה לאכול במצבי לחץ, חרדה ומתח אכילה רגשית שמתבטאת באכילה של מזונות המכילים כמות סוכר ושומן גבוהה".

לכן, חשוב שגם בעת השהייה בבית יהיו בבית מגוון אפשרויות בריאות שיאפשרו לנו לשמור ככל הניתן על השגרה ולא להגביר את הנזק שיכול לנבוע מאכילה לא בריאה. שניר ממליצה לפעול באופן הבא:

1. קנו בחוכמה ובצורה מחושבת: אל תכניסו הביתה פיתויים ואל תאגרו.
2. דאגו למלאי זמין של ירקות, פירות וחלבונים. כדאי לרכוש מגוון ירקות ופירות - טריים, קפואים או משומרים שישמרו לאורך זמן. כמו כן, רצוי לרכוש קטניות (כמו שעועית, גרגירי חומוס, עדשים, אפונה וממרחי קטניות), מוצרי חלב או תחליפיהם (כמו טופו וסויה), דגים, ביצים ועוף גולמי, אותו ניתן לשמור במקפיא.
3. היזהרו עם הנשנושים: הקפידו על מגוון מצומצם וגודל מנה אישי. 

ניהול שגרת תזונה נכונה וספורט קבוע יסייעו לשמור על בריאות גם בתקופה מאתגרת כמו זו.