"הבסיס מאיסטנבול": עיתון "The Times" חשף היום (שישי) כי ארגון הטרור חמאס הקים מטה סודי בטורקיה לביצוע פעולות סייבר ומודיעין נגד, כך נודע לשירותי הביון המערביים. המטה, אשר הוקם באיסטנבול, העיר המרכזית בטורקיה, נוסד לפני כשנתיים כחלק נפרד מהמשרדים הרשמיים של חמאס בעיר העוסקים בעיקר בתיאום ומימון. נציין כי היחידה מנוהלת על ידי ההנהגה הצבאית של חמאס בעזה ונפתחה ללא ידיעת ממשלת טורקיה.

המפקדה מופעלת על ידי בכיר בחמאס בשם סמאח' סראג', המדווח על הממצאים ישירות למנהיג התנועה, יחיא סינוואר. "יש לו שלוש משימות עיקריות", אומרים גורמים המעורים בפרטים, "כאשר המשימה הראשית היא אחראית על רכישת ציוד לשימוש כפול שיכול לשמש לייצור נשק". סג'אר מתאם פעולות הסייבר נגד אויבי חמאס בעולם הערבי, זאת כולל הרשות הפלסטינית היריבה שבסיסה בעזה, ושגרירויות נוספות באזור כמו סעודיה, איחוד האמירויות הערביות ומדינות נוספות באירופה.

תקיפת יעדי חמאס ברצועה. צילום: דובר צה"ל

בשנים האחרונות איבד חמאס רבים מבסיסיו בעולם הערבי. כמו כן, חמאס סגר את משרדיו המרכזיים בסוריה בגלל מלחמת האזרחים שם, דבר שהותיר את עזה, החסומה על ידי מדינת ישראל ומצרים, כבסיס המרכזי של הארגון. כניסתו של טאיפ ארדואן לתפקיד נשיא טרוקיה שימש ככל הנראה זרז משמעותי להתבססות חמאס במדינה, זאת כחלק ממאמציו לגלם לעצמו תפקיד מרכזי במזרח התיכון.

כזכור, בחודש שעבר אירחה איסטנבול שיחות פיוס בין חמאס לפת"ח, הארגון הפלסטיני הגדול והוותיק ביותר ששולט ברשות הפלסטינית בגדה המערבית. למרות זאת, ההסכמים לקיום בחירות פלסטיניות בשנת 2021 טרם הסתיימו, בשל התנגדות בשני המחנות לפיוס. כמו כן, נראה כי לסינוואר יש שאיפות להחליף את אבו מאזן בן ה-84 בתפקידו כמנהיג ארגון פת"ח ונשיא הרשות הפלסטינית.

תופס את הראש, אבו מאזן (צילום: רויטרס)
תופס את הראש, אבו מאזן (צילום: רויטרס)

"סינוואר היה ונותר פרגמטיסט" אמר תא"ל דרור שלום, ראש חקר המודיעין בצבא הישראלי בראיון בחודש שעבר והוסיף: "הוא יהיה מוכן לנהל משא ומתן עם ישראל להפסקת אש בטרור. הפסקת אש ולא פירוק נשק - הוא בהחלט רואה את עצמו כמנהיג העתידי של העם הפלסטיני".