הושג הסכם: ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב (שישי) טלפונית עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, יו"ר מועצת הריבונות הזמנית של סודאן בורהאן וראש הממשלה עבדאללה חמדוק. בתום השיחה הסכימו הארבעה על תחילת תהליך נורמליזציה בין ישראל לסודאן והכריזו על כך בהצהרה משותפת.

נתניהו פרסם לאחר מכן סרטון בו התייחס להסכם נרמול היחסים, אותו הגדיר כ"פריצת דרך דרמטית לשלום". בהמשך דבריו אמר רה"מ כי "עוד מדינה ערבית מצטרפת למעגל השלום. היום חרטום אומרת כן לשלום עם ישראל, כן להכרה בישראל. זהו עידן חדש. מהפך אדיר. איזו התרגשות". נתניהו ציין את ועידת חרטום שהתקיימה בשנת 1967, בה הוחלט לא לפתוח במשא ומתן עם ישראל או לתת יד לשלום, והודה לנשיא טראמפ, ליו"ר מועצת הריבונות של סודאן ולראש ממשלתה.

שר החוץ הסודאני עומר קמר-א-דין התייחס להסכם בתוכנית טלוויזיה בארצו, ואמר כי "מדובר בהסכם לנרמל את היחסים עם ישראל ולא נרמול היחסים". הוא ציין כי "נרמול היחסים בפועל יהיה תלוי באישור המועצה הריבונית" והוסיף כי "עוינות של מספר עשורים עם ישראל הגיעה לקיצה".

מוקדם יותר מסר הבית הלבן כי טראמפ הודיע לקונגרס על כוונתו להסיר באופן רשמי את סודאן מרשימת המדינות התומכות בטרור. קודם לכן הודיעה מועצת הריבונות של סודאן כי טראמפ חתם רשמית על צו המסיר אותה מרשימת המדינות התומכות בטרור. 

ביום רביעי הכריז טראמפ כי סודאן תוסר מרשימת הטרור לאחר שתעביר כספים לפיצוי קורבנות ארה"ב ומשפחותיהם. "הממשלה החדשה בסודאן עושה התקדמות נהדרת, והיא הסכימה לשלם 335 מיליון דולרים לקורבנות טרור אמריקאים ובני משפחותיהם. ברקע שהכספים יעברו, אני אסיר את סודאן מרשימת המדינות תומכות הטרור. מדובר בצדק עבור האמריקאים וצעד גדול עבור סודאן", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו.

טראמפ בבית הלבן (צילום: רויטרס)
טראמפ בבית הלבן (צילום: רויטרס)

עם זאת, מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו הדגיש כי הסרתה הסופית מהרשימה תהיה קשורה לשאלה האם היא תסכים לנורמליזציה עם ישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכם השלום עם איחוד האמירויות. (צילום: איתי בית און/לעמ)

אתמול חשפו שני גורמים בכירים בממשלת סודאן, כי בכוונתו של ראש הממשלה הסודאני להמשיך ולנרמל את היחסים עם מדינת ישראל, ברגע שפרלמנט המעבר שטרם הוקם יאשר את הצעד. ניכר כי הצהרה זו היא סימן המובהק לכך שחמדוק נתון בלחץ רב מצד המעצמה האמריקאית, ולכן מוכן לשקול את חידוש המשא ומתן ליצירת קשרים עם ישראל, היריבה לשעבר.

נתניהו התייחס אתמול להסכם השלום האפשרי עם סודאן ואמר כי "זה טוב לכלכלה, טוב למסחר, טוב לתעסוקה וטוב לתיירות. עם זאת, אני יודע שקשה לעצמאים, קשה לעסקים. עשינו הרבה, אבל אני אעדכן על הצעדים הבאים שנעשה כדי לעזור לכם כל הזמן".