ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ הודיעו הערב (שישי) כי הם לא מתנגדים למכירת מטוסי F-35 מארצות הברית לאיחוד האמירויות.

מטוסי F-35 "אדיר" של חיל האוויר. צילום: דובר צה"ל

עם שובו של גנץ מארה"ב שוחחו השניים על ההסכם שנחתם להבטחת יתרונה הצבאי של ישראל בין גנץ למזכיר ההגנה האמריקאי מארק אספר.

גנץ מסר עדכון על הדיונים שערך בפנטגון ועל ההסכם שנחתם בינו לבין אספר להבטחת יתרונה הצבאי האיכותי של מדינת ישראל. הסכם זה הושג אחר דיאלוג ממושך בין משרד הביטחון והפנטגון שהתחיל לאחר ביקורו הקודם של שר הביטחון בוושינגטון לפני חודש.

שר הביטחון הדגיש שההבנות שהושגו עם ארצות הברית יאפשרו תכניות רכש ארוכות טווח שיספקו מערכות נשק מתקדמות לישראל, ישדרגו באופן משמעותי את יכולותיה הצבאיות, יבצרו את ביטחונה ועליונותה הצבאית האזורית של ישראל, וישמרו את יתרונה הצבאי האיכותי בעשורים הקרובים.

במסגרת הביקור עדכנו גורמי הממשל האמריקאים את שר הביטחון שהממשל האמריקאי מתכנן להודיע בזמן הקרוב לקונגרס על כוונתו לספק מערכות נשק מסוימות לאיחוד האמירויות. 

ראש הממשלה ושר הביטחון הסכימו שלאור העובדה שארה"ב משדרגת את יכולותיה הצבאיות של ישראל ומשמרת את יתרונה האיכותי - ישראל לא תתנגד למכירת המערכות הללו לאיחוד האמירויות.

מלשכת רה"מ נמסר לאחר פרסום ההודעה, כי "אין חדש בכך שהאמירויות מבקשים את ה-F35 כבר במשך שנים, אבל לא הייתה שום התניה שישראל תסכים לכך כתנאי לחתימת הסכם השלום, ואכן הדיון עם ישראל התקיים רק לפני חודש בביקורו של שר הביטחון גנץ בוושינגטון ולאחר חתימת הסכם השלום".

מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה כי "לאחר חתימת הסכם השלום עם האמירויות, התגלה לשר הביטחון כי במקביל מתקיים משא ומתן למכירת נשק מתקדם, דבר אשר היה ידוע לגורמים הישראלים שהיו מעורבים במשא ומתן, אך הוסתר ממערכת הביטחון שלא הייתה שותפה לו. שר הביטחון רואה בהשגת שלום ויציבות אזורית ערך אסטרטגי עליון, ולכן מרגע חתימת ההסכם הוביל פעולה נחושה ועצמאית מול הממשל האמריקאי, בכדי להבטיח את קיום ההסכם תוך הבטחת ביטחונה של מדינת ישראל, שמירה על היתרון האיכותי שלה והעצמת כוחו של צה"ל לעשרות השנים הבאות".

בתגובה לתגובתו של גנץ הוציאה לשכת רה"מ תגובה נוספת מעודכנת, בה נכתב כי "אין חדש בכך שהאמירויות מבקשים את ה-F35 כבר במשך שנים, אבל לא הייתה שום התניה שישראל תסכים לכך כתנאי לחתימת הסכם השלום, וגם לא הייתה לכך שום הסכמה עד היום. המשא ומתן נוהל רק לאחר הסכם השלום ע"י נציגי משרד הביטחון עם נציגי הפנטגון בוושינגטון ולא על ידי אף גורם אחר".

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף במיל' עמוס ידלין, התייחס לפרשת ה-F-35 ואמר כי "הסוגיה החמורה אינה הנשק המתקדם אלא ההכחשות השקריות מצד ראש הממשלה, לאחר ששוב הסתיר החלטה ביטחונית משמעותית מפני שרי ממשלת ישראל הבכירים וממערכת הביטחון".

בחודש שעבר דווח ב"ניו יורק טיימס" כי ראש הממשלה לא התנגד לתוכנית ממשל טראמפ למכור נשק מתקדם לאיחוד האמירויות, זאת למרות שהצהיר מאוחר יותר כי הוא מתנגד לעסקה כזו.

נתניהו הכחיש את הנאמר בדיווח, ומלשכתו נמסר כי "חזרה על טענה מופרכת נגד ראש הממשלה לא הופכת אותה לאמת. בשום שלב בשיחות בין ישראל לארה"ב שהובילו לפריצת הדרך ההיסטורית - לא נתן נתניהו את הסכמת ישראל למכירת נשק מתקדם לאיחוד האמירויות".