דוח סודי, שנחשף בימים האחרונים בעיתון הצרפתי "לה מונד", מגלה כי הממשל הסורי שיקר, ובניגוד להסכם שאושר על ידי האו"ם המשיך לפתח ולייצר נשק כימי להשמדה המונית.

על פי הדוח, שנערך על ידי שני ארגונים לא־ממשלתיים בשם OSH ו־Syrian Archive, בסוריה הצליחו להסתיר את הנשק מפקחי האו"ם והמשיכו להשתמש בו הרבה אחרי 2013, השנה שבמהלכה היא הצטרפה לארגון תוך מתן התחייבות לפרק את מאגרי הנשק הכימי.

עוד עולה מהדוח כי ההפצצות בסוריה שבוצעו לכאורה על ידי חיל האוויר הישראלי בחודש אפריל 2018, שתקף באזור חאמה את מכון 4,000, שם עסקו בפיתוח הנשק הכימי, "פגעו רק בבנייני המנהלה".

התקיפה בסוריה. צילום: רשתות ערביות

עוד נטען כי תקיפה נוספת מצד חיל האוויר שבוצעה לכאורה נגד מפעל לבניית טילי סקאד נכשלה אף היא, בשל העובדה כי הציוד הועבר מבעוד מועד למקום אחר. הדוח מתבסס על חומרים שנאספו במשך שלוש שנים, הכוללים עדויות של כ־50 מעובדי המרכז הסורי CERS (המרכז שאחראי לפיתוח אמצעי לוחמה כימיים וביולוגיים) שערקו בשנים האחרונות למערב.

"החומרים שבידינו מצביעים על כך שבידי סוריה נמצאת גם היום תוכנית נשק כימי חזקה ומפותחת", טען סטיס קוסטאס מהארגון OSH. לדבריו, "בדוח שנחשף ב'לה מונד' מתואר כיצד הוסתרו אותם חומרים רעילים, שהופעלו נגד האוכלוסייה האזרחית באזורים ש'מרדו' בשלטון". עוד הוסיף קוסטאס כי על פי המידע שנאסף, המשטר הסורי חיסל כמה מהאישים שערקו או התכוונו להעיד נגד הממשל המקומי.

עוד נטען כי בין השנים 2014־2018 המרכז הסורי CERS קיבל 69 סוגי חומרי גלם אסורים להפקת גזים רעילים, כולל גז סארין – מ־39 מדינות בעולם, בהן 15 מדינות אירופיות. בדוח נטען כי בין היתר חברות מבלגיה, גרמניה, הולנד ושווייץ ייצאו חומרים כימיים אסורים לסוריה.