העיתונאי רוני קובן שוחח היום (ראשון) עם ינון מגל ואבי בניהו ברדיו 103FM וסיפר על הראיון האחרון שערך עם יהודה ברקן, חודש לפני שנפטר מנגיף הקורונה. "ברקן בראיון האחרון נתן שואו מטורף, סיפור רודף סיפור, והוא לא מצטער על שום דבר". קובן הוסיף כי בראיון סיפר ברקן, כי המושג "ואהבת לרעך כמוך" קיבל מבחינתו משמעות שונה בקורונה: "בעיניו שעכשיו צריכים לצאת מבתי הכנסת, מבחינתו זה מסר מאלוהים, תעשו מעשה".

ינון: ערכת את הריאיון האחרון של ברקן.
"נכון, קשה להאמין אבל בדיוק לפני חודש יהודה ברקן התייצב באולפן לתוכנית הראיונות שאנחנו עושים לכאן 11 וזה היה אמור להיות משודר בעונה שתתחיל בעוד כמה שבועות".

ינון: לא שודר?
"שודר אתמול בערב".

דברי נתניהו בפתח קבינט הקורונה, קרדיט: לע"מ

 ינון: ספר לנו על הריאיון.
"הקדמנו את הסידור כשנודע על דבר לכתו. האיש נכנס בגיל 75 עם קביים לאולפן אחרי ניתוח מפרק ירך שהוא עבר, אתה אומר לעצמך או.קיי זה הולך להיות ריאיון בעצימות נמוכה ואיך שנדלקת המצלמה הוא נתן שואו מוטרף, התיש אותי, בקושי עמדתי בקצב, סיפור רודף סיפור, אחד הדברים היפים בריאיון היה שהוא באמת לא מצטער על שום דבר, It is – What it is, לא על הרגעים הגדולים ולא על נקודות השפל".

ינון: השלמה עם המסע.
"מאוד השלמה".

אבי: הטביע חותם בתרבות הישראלית; ינון: בגיל 75 אדם עושה חשבון נפש.
"הוא לא, בשנים האחרונות סרטי הבורקס נכנסו, הכירו בהם, זה לא מרגש אותו. הוא אמר: 'אני בזמן אמת הייתי נוסע מאולם לאולם ביום שישי והייתי רואה אלף אנשים בוכים או צוחקים, אני צריך יותר מזה? אני לא צריך יותר מזה'". "גם על החזרה בתשובה הוא דיבר אחרת מאיך שאנחנו רגילים, זה לא היה אוטומטי. דיברנו על הקורונה הוא אמר משהו 'מבחינתי הדבר הכי חשוב בלהיות איש דתי זה ואהבת לרעך כמוך' אל תקיים הכול אבל תקיים את זה. בעיניו שעכשיו צריכים לצאת מבתי הכנסת, מבחינתו זה מסר מאלוהים שאומר תעשו מעשה, אל רק תלמדו ותתפללו, צאו ותעזרו וזה היה מאוד חזק נוכח העובדה שכמה ימים אחרי זה הוא אושפז לאור סיבוכי הקורונה. היה משהו מאוד חזק בדיבור הזה".

אבי: שמעתי את בנו מספיד אותו, העם הצביע ברגליים.
"בהתחלה ברור שזה נגע בו, אבל כיסחו להם את הצורה בשנות ה-70, מבקרים מצד מאוד מסוים של המפה. קולנוע מצליח בזמנו היה נחשב לחטא".

ינון: הכי ישראל הראשונה וישראל השנייה. זה היה גם עם המוסיקה בזמנו ובמציאות העם בחר אחרת.
"מה יותר כולנו מזה? ראינו את צ'ארלי וחצי וחגיגה בסנוקר מאות פעמים".

אבי: תראה מה משדרים היום? השוטר אזולאי, אבא גנוב.
"לגמרי".

ינון: מה עוד היה בריאיון?
"סיפר כל מיני סיפורים על מאחורי הקלעים של הסרטים על אכילת הביצים, הסצנה המפורסמת, שהוא לא אכל מיליון ביצים אלא רק חצי ביצה. הוא דיבר גם על רגע יותר מורכב זה על האבהות שלו, הוא פתח את זה ב-'אני סבא טוב הרבה יותר משהייתי אבא' אבל אלה היו מקומות שהיה לו פחות נוח".

שנת 1992 יהודה ברקן בהקרנת הבכורה של הסרט גברת תפתחי זה אני  (צילום: אלי דסה)
שנת 1992 יהודה ברקן בהקרנת הבכורה של הסרט גברת תפתחי זה אני (צילום: אלי דסה)

ינון: זה נכון שיש לו ילדה בברזיל?
"יש לו ילדה בברזיל שהוא מסרב לדבר עליה, הראשונה שלו ושנים לא מוכן להתייחס לנושא הזה".

ינון: עבר סרטים בקטע האישי.
"רכבת הרים מטורפת, ארבעה ילדים, חובות ענק, דיבר בגילוי לב על החובות, על הרגע שהוא מרוויח מיליונים ומתרסק לחלוטין ובעל הבנק אומר לו 'אתה מוגבל', ואיך חשב להתאבד מכלבו שלום כשלא הייתה לו אגורה. יש משהו בסיפור שלו שהוא אולטרה ישראלי, אין מה לעשות ואתה מרגיש את זה".

ינון: השאיר חובות?
"אין לי מושג, אני יודע שאנחנו מדברים על שנות ה-90 אני חושב שהוא הסתדר, הוא עשה חוגי בית".

ינון: מה נגע בך?
"שהוא מבחינתו לא בא לכפר על שום דבר, הוא לא מצטער על שום דבר. הוא כן הרגיש בשלב מסוים שהוא היה אבוד, תלוש והחזרה בתשובה נתנה לו משמעות וסדר, היגיון וקיום".