אלוף (מיל') עמוס ידלין, ראש אמ"ן לשעבר, שוחח הערב (ראשון) עם גיא פלג ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM על הסוגיות הביטחוניות הבוערות. לדבריו, "בניגוד לאיחוד האמירויות שנראה כמו שלום חם, עם סודאן מדובר בהסכם אי-לוחמה. המשמעות היא במומנטום החיובי". עוד אמר כי "לא צריך ידע מיוחד" כדי להבין שראש הממשלה מידר את גנץ ומערכת הביטחון בפרשת מכירת מטוסי ה-F-35, בדיוק כפי שעשה בפרשת הצוללות. 

נתניהו מתייחס להסכם עם סודאן. צילום: לע"מ

תגיד, זו שמחה אמיתית או עניין של חמיצות מסוימת אם נגיד על המשטר הזה שידיו טבולות בדם ויש עוד מלחמת אזרחים קשה שם. 
בתמונה הכללית הדבר החשוב ועצם החשיבות של ההסכם הזה הוא המומנטום החיובי. הסכם שלישי תוך מספר חודשים זה מחזק את מעמדה של ישראל בעולם הערבי, זה אומר שזה המוות הסופי שנעשה שלום עם הפלסטינים וזה שיהיה תנאי וטו לנורמליזציה עם העולם הערבי, וזה תנאי שמדינת ישראל לא יכולה לקבל, ולכן היינו תקועים 18 שנים. מי שקרא את ההודעה המשותפת יודע שלא מדובר על שלום של ישראל עם סודאן, מדובר על שלום אזורי, הם תמכו הרבה זמן בחמאס ובאיראן, ונתנו להקים מפעלים לטובת ארגוני הטרור. החשבון הוא כמעט חשבון דמים, ולכן גם אי לוחמה זה חשוב. אבל זה לא אותו שלום חם שמנהיגי האמירויות לא רק תמכו בו בפומבי, אלא גם שלחו את המטוסים שלהם ואת האנשים שלהם, ורוצים שיתופי פעולה. השלום בסודאן הוא לא שלום, הוא אי לוחמה. ואנחנו זוחלים לאט לאט, זה עוד לא אושר בסודאן כי לסודאן יש היום מועצה צבאית, וממשלה אזרחית. המועצה הצבאית מעוניינת, בעוד בממשלה האזרחית ממש לא מרוצים ושמים מקלות בגלגלים. ברחובות סודאן עדיין שורפים דגלים של ישראל, ולכן התהליך יהיה איטי. 

רצינו להשתמש בידע ובניסיון שלך כבורר בין בני גנץ לבנימין נתניהו. אומר גנץ כי מערכת הביטחון לא ידעה ולא נחשפה למשא ומתן על מכירה לאמירויות מראש הממשלה. מדבריו של ראש הממשלה עולה כאילו ההסכמות של האמריקאים למכור את המטוסים הם הסכמות מאוחרות להסכם של ישראל. אנחנו שואלים לפי תחושת הבטן שלך, הידע, והניסיון שלך למי להאמין מבין השניים?
תראה, השיפוט הזה די פשוט כי אנחנו יודעים שראש הממשלה לא שיתף את גנץ, את מערכת הביטחון, ואת משרד החוץ כי הוא אמר שהם מדליפים לאיראנים. לא צריך פה איזשהו ידע מיוחד, פשוט להקשיב למה שרה"מ אומר. 

אז מה הוא חשב? שניתן להסתיר את זה? 
הוא כנראה חושב שאנחנו לא זוכרים דברים שהוא אומר בעבר, ושהוא יכול לשנות גרסאות. תשווה את הגרסה שלו מאוגוסט לגרסה שלו מהיום ותראה שהיא לא מתאימה. לכן אין כל ספק שמערכת הביטחון מודרה. זה דפוס התנהגות שאנחנו מכירים גם מנושא ביטחוני אחר שאתה גם שולט בו היטב.

סיקור הצוללות?
לא נצלול אליו בבקשה. אם ראש הממשלה היה אומר 'תראו חברים, לא נכנסתי לפרטים, אבל להסכם הזה יש שלוש רגליים - יש שלום ונורמליזציה, שזה מה שמדינת ישראל מקבלת, יש עצירת סיפוח, ויש את סוגיית הנשק לאמירויות, אבל היא תידון בין הגורמים המקצועיים משרד הביטחון, הפנטגון, ומשרד ההגנה, וכל מי שצריך. אני אראה בסוף למה הם יגיעו ואני אחליט מה לעשות', אבל זה לא המצב. הוא לא אמר את זה למרות שזה הדבר שהיה נכון להגיד, והוא בעצם התחייב מראש לזה, ואת זה אנחנו גם יודעים. תראו המשא ומתן התנהל בוושינגטון בין שלושה אנשים מאוד מקצועיים שייצגו כל אחד את ארצו נאמנה. מישהו ניסה להסתיר את זה, ואני חושב שהוא עשה טעות. אפשר היה למצוא נוסחה שתאפשר לספק את זה לאמירויות עם דיון מאוד חשוב על מה זה אומר על היחסים עם הסעודים והמצרים. תראו, היה שם שר הביטחון פעמיים וליווה אותו מנכ"ל המשרד אשל, שהוא גם מפקד חיל האוויר לשעבר, ואני מתאר לעצמי שהם הביאו את ההבנות הכי טובות שיש, אבל נקודת המוצא הייתה שישראל מסכימה לאספקת אותו המטוס לאיחוד האמירויות. אגב, הוא לא רק מטוס, הוא בעצם מערכת מודיעין מבצעית שטסה בשמיים עם יכולות הסתר (חמקנות) ואין ספק שנפרץ פה משהו שעד היום לא נפרץ. 

האלוף ידלין תראה, כשאנחנו קוראים את ההודעה משותפת אתמול של ראש הממשלה וגנץ אז חלק מהאמירות שם נשמעות ג'יבריש. למה הם מתכוונים כשהם אומרים שארצות הברית שמרה את היתרון האיכותי של מדינת ישראל אל מול מדינות בסביבה? האם כפי שאתה מכיר אמצעי לחימה..האם חרף העובדה שימכרו את מטוס החמקן לאמירויות עדיין יש מערכות נשק מתקדמות שעד היום לא נמכרו לישראל ומעתה ימכרו לישראל, וחרף המכירה של המטוס היתרון הטכנולוגי של ישראל ישמר?
הכל זה שאלה של פרטים טכניים שאני אינני מכיר אותם. גם אם הייתי מכיר אותם לא הייתי רוצה לדבר עליהם ברדיו. את היתרון האיכותי אפשר באופן עקרוני לשמור בשני דרכים: א. שאותו המטוס שמסופק לאמירויות יהיה מטוס בעל יכולות אחרות מהמטוס שמסופק לנו. זה די מסובך ב-אף־35 כי זו מערכת די סגורה. בניגוד למטוסים קודמים לא נתנו לישראלים לעשות בה שינויים. ב. לתת לישראל יכולות שלא היו לה קודם בכל מיני תחומים, וגם פה אני לא רוצה לפרט.