היום בדיוק לפני שנה התרחש אירוע היסטורי. אבו בכר אל בגדדי, מנהיג דאעש, אחד מראשי ארגוני הטרור הגדולים של התקופה, חוסל על ידי כוחות צבא ארה"ב. הפרשן לענייני ערבים, צבי יחזקאלי, התראיין ברדיו 103FM לענת דוידוב וגולן יוכפז והסביר על המצב של הארגון שנה לאחר החיסול. לדברי יחזקאלי, דאעש אולי הצטמצם אבל לא נעלם. 

גולן: היום לפני שנה חוסל אחד מראשי הטרור דאע"ש.
"אני חושב שאין למה להתגעגע כי הארגון חי וקיים, האיש נעלם".

גולן: המצאת אותו והוא המציא אותך.
"גילוי נאות, גולן היה מנכ"ל חדשות 13 ואמר 'אתה חייב לעשות משהו על הארגון הזה', אמרו לי למה נתת להם את ראשי התיבות, וזה לא אני. הארגון הזה טלטל את העולם ואת המזרח התיכון כבש שטחים במהירות עצומה,  זה ארגון ששב להחזיר את החלום".

מתקפות אוויריות נגד דאעש בפלוג'ה

גולן: עדיין קיים.
"בוודאי, כי אבו אל בגדאדי. זה נשמע מערבון אבל הבן אדם זה לא רק הוא, יש אידיאולוגיה שלמה שקוראים לה דאע"ש שאומרת שכל עוד מדינות האסלאם לא יכולות להתמודד ולהוביל את האסלאם, תמיד יהיו אנשים שירצו את המדינה האסלאמית. המלחמה בסיני והקצינים המצרים שנהרגים, מצרים לא מצליחה לנצח".



גולן: הם הצטמצמו.
"נכון כי הסיפור של המדינה האסלאמית הוא לא טריטוריאלי. כל העולם חבר להפיל את המדינה הזאת, אז מה? מיגרו את דאע"ש אבל עד היום הוא עושה פיגועים קשים בצבא אסד, באזור הגבול. הם לא נעלמו ממש אבל הרעיון נשאר".

ענת: זו אידיאולוגיה, עד כמה הם ממשיכים לגייס אנשים באירופה?
"זה נרגע ודאי כי אין להם מדינה מצד שני אין להם מנגנון גיוס, זה ארגון טרור שמתאים לזמנים שלנו זה כמו 'ענן' שמיש רוצה מצטרף, לא מכריז ולא ממנים אותו".

גולן: עדיין נמצא.
"תמיד נמצא, את המחבל מצרפת שערף את ראש המורה שהחליט שהעליב את האסלאם, הוא לא קיבל פקודה מהמחליף. המחליף מבוקש ונמצא בעיראק אבל חשוב להבין, דאע"ש לא נעלם, יש באפריקה, סיני, בסוריה והכי חשוב – אירופה. תראו כמה מדינות ערב נלחמו בארגון הזה והוציאו אותו כולל הוצאה של ספרי לימוד שרומזים ליחס מסוים".

גולן: מילה אחרונה על אבו אל בגדאדי. 
"החיסרון משמעותי כי אין הנהגה וכארגון שרצה להדמות למדינה החיסרון גדול אבל בסיפור הקצר שלו כאחד שרצה להצטרף לכוחות האמריקנים, היה מורה ולא קיבלו אותו כי היה מאנשיו של חוסיין זה פספוס מערבי. הסיפור של דאע"ש זה פספוס מערבי בראיית המזרח התיכון. אם המזרח התיכון היה מתעורר קודם היה אפשר שלא היה את כל הסיפור של דאע"ש".