משבר אמון חמור ועמוק בין אגף שיקום הנכים במשרד הביטחון לבין ארגון נכי צה"ל, כך עולה מדוח חריף של ועדה שהקומה על מנת לבחון את תפקוד אגף השיקום. הוועדה, שהוקמה על ידי מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, אודי אדם, ובראשה עמד האלוף במיל' איל בן ראובן, קבעה כי האגף פועל בחוסר שקיפות כלפי הנכים ומצביע על בעיות חמורות בטיפול ובהכרה בנכי צה"ל. לאור זאת ממליצה הוועדה על ביצוע רפורמות מרחיקות לכת.

רשימת הליקויים ארוכה מאוד ועוסקת בין השאר בהיעדר שקיפות בנוגע לפרסום הוראות, פרוטוקולים של דיונים ופעולות בניגוד לחוק חופש המידע. פגיעה בזכאויות שהולכת ומחריפה בשנים האחרונות ועוד. הליקויים שעולים מהבדיקה נוסחו בצורה עדינה, אך כל מי שנחשף לדוח סבור שאין מקום לטעויות ודרושה מהפכה של ממש באגף השיקום.

כך למשל, קובעת הוועדה כי תהליך ההכרה בחייל נפגע פוסט טראומה לקוי מיסודו, כאשר כותבי הדוח מחזקים טענות של נכי צה"ל לפיהן תהליך ההכרה מתאפיין בתחקיר לגבי אמינות הפניה ולא בטיפול ובשיקום. "דרישות שונות לגבי עברו של החייל בטרם התגייס מביאות להתארכות משמעותית בתהליך ההכרה ויוצרת תסכול בקרב הפונים שצריכים להוכיח שהם אכן נפגעו, זאת בעוד כאשר התגייסו לשירות הוכרו ככשירים לגיוס", נכתב בדוח. 

גורם בוועדה אמר למעריב כי "כל תהליך ההכרה הוא תהליך מכשיל וההפך המוחלט מתהליך שיקומי יעיל ומהיר שהפונים זקוקים לו".

דוח בן ראובן by maariv

"חוסר המשאבים פוגע באיכות המענה"

עוד עולה מהדוח, כי כ-50% ממצבת הרופאים שאמורים לטפל בנכי צה"ל חסרה, מערכות המידע מיושנות והנכים נתקלים בחסמי בירוקרטיה בלתי נסבלים המקשים מאוד עליהם לקבל טיפול. "האגף פועל בלחץ של חוסר משאבים קבוע ולכן נאלץ לפעול בתצורה של שרידות שפוגע באיכות המענה לנכי צה"ל", נכתב. 

ליקוי נוסף שעלה בפרק שעסק בנפגעי הפוסט טראומה הוא כי לאגף אין תקציב למחקר ובפיתוח והוא נשאר מאחור בדרך הטיפול. בנוסף, הכרה בנפגעי פוסט טראומה אורכת לעתים יותר משנתיים. 

"האגף עסוק בלהילחם בנכים במקום לשקם אותם"

עוד עולה כי גורמי מנהלה באגף, כמו יועצים משפטיים, ואנשי כספים וכלכלה) מתערבים בשיקולים מקצועיים רפואיים עד כדי ביטול החלטות רפואיות. כך קורה שחישובים כלכליים, קרים וטכנוקרטיים פוגעים פגיעה קשה בדרך שבה מטפלת המדינה בנכי צה"ל.

גורם בוועדה אמר למעריב על היחסים בין שני הגופים: "המצב קשה מאוד ובלתי נסבל, קטסטרופה. יש משבר אמון קשה ביחסים בין האגף לארגון. התחושה במקרים רבים שהאגף עסוק בלהילחם בנכים במקום לשקם אותם".

גורם אחר מוסיף, כי בגלל אחוז זניח של אנשים שמנסים להוציא אחוזי נכות בשקר, פיתח משרד הביטחון שיטה שלמה שבה הנפגע עסוק במאבקים משפטיים על מנת להוכיח את זכאותו. "בין אגף השיקום לבין ארגון נכי צה"ל מתנהלת מלחמת עולם, במקום שהאגף יהיה הנציג והגב של נכי צה"ל, הוא נלחם נגד הארגון שמייצג את הנכים שתרמו את בריאותם למען המדינה".   

בדוח של האלוף בן ראובן מופיעות גם שורה של המלצות לתיקון המצב מהיסוד ו-וועדת החוץ והביטחון של הכנסת דרשה בדיון שהתקיים החודש כי עד סוף חודש נובמבר יציג משרד הביטחון את תוכנית העבודה שלו ליישום לקחים לשיפור הטיפול והשירות לנכי צה"ל.  

תגובת משרד הביטחון: "טיוטת דוח הביניים של האלוף במיל' בן-ראובן נמצאת בבחינה במשרד הביטחון. המשרד יגבש את עמדתו ויציגה לכלל הגורמים הרלוונטיים".